Compromis cu scandal în privinţa testelor auto pentru noxe
0Saga continuă în industria auto, după ce propunerile Comisiei Europene în privinţa testelor de emisii în condiţii reale de trafic au fost ciumpăvite de reprezentanţii statelor comunitare din dorinţa de a nu pierde locuri de muncă şi venituri la bugetele naţionale.
Comisia Europeană a propus o serie de reglementări privind emisiile de noxe şi testele în condiţii reale de trafic ale automobilelor, dar comitetul tehnic, format din reprezentanţii celor 28 de state, a „măcelărit“ proiectul, astfel că ţintele sunt mult mai slabe.
Cu toate acestea, producătorii averizează asupra faptului că vor fi nevoiţi să să-şi retragă modelele de pe piaţă mai devreme decât era planificat, ceea ce va duce la costuri economice suplimentare. Iar organizaţiile de mediu critică şi ele compromisul, pe motiv că termele sunt prea laxe.
Bloomberg scria în urmă cu două săptămâni că Executivul European propunea ca din anul 2017 să fie introduse testele de emisii în condiţii reale de trafic, iar din anul 2019 să fie obligatoriu ca niciun automobil nou vândut în Uniunea Europeană să nu mai depăşească limita de 80 de miligrame de noxe pe kilometru. Între 2017 şi 2019 era permisă o derogare, astfel încât emisiile reale ale autoturismelor să depăşească limita cu maximum 60%.
Numai că, acum, propunerea comitetului unde s-au reunit trimişii statelor europene este mult mai relaxată. Astfel, autovehiculele din trafic pot depăşi cu 110% limitele fixate fără a se considera infracţiune într-o perioadă tranzitorie, din septembrie 2017 (pentru modele nou-lansate) până în în septembrie 2019 (pentru toatele autovehiculele noi vândute). Ulterior, din ianuarie 2020 vor putea depăşi cu 50% limita fixată, de 80 miligrame de oxid de azot (NOx, o substanţă cancerigenă) pe kilometru, în cazul modelelor nou-lansate şi din ianuarie 2021 în cel al tuturor autovehiculelor noi.
Critici şi acuze
Grupurile de mediu au criticat noile standarde apreciind că sunt prea relaxate şi că autorităţile preferă să ajute companiile, nu oamenii. Chiar şi Comisia Europeană a recunoscut că aceste cifre sunt „mai puţin ambiţioase“ decât cele propuse iniţial, dar a sugerat că reprezentanţii statelor sunt cei responsabili pentru rezultatul final.
Lucia Caudet, purtătorul de cuvânt al Executivului comunitar a afirmat că CE „doar face propuneri statelor membre“ şi că era necesar „un compromis între aceste ţări pentru a face posibile noile teste“. „Pentru noi este un pas important“, a concluzionat ea, „ţinând cont că în prezent probele în trafic de măsurare a gazelor poluante la maşinile diesel pot atinge o diferenţă de 400 % faţă de cele din laborator“.
Pe de altă parte, Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a avertizat vineri că noile teste din UE care vor măsura emisiile autovehiculelor şi în trafic vor forţa grupurile auto să-şi retragă modelele de pe piaţă mai devreme decât era planificat, potriivt DPA.
Constructorii mai avertizează şi că va fi mai dificil pentru companii să îndeplinească ţintele pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon până în 2021, ţinând cont că motoarele diesel emit cu 15-20% mai puţin CO2 decât motoarele comparabile pe benzină.
Istorie veche
Comisia Europeană avea în plan introducerea unui sistem de testare în condiţii reale dinainte de izbucnirea scandalului Volkswagen, după ce discrepanţa dintre măsurătorile efectuate în laborator – singurele obligatorii în Europa – şi cele de pe drum a crescut tot mai mult în ultimii ani. „Financial Times“ scria zilele trecute că Executivul European ştia încă din 2013 de măsluirea testelor.
Astfel, Comisarul European pentru Mediu, Janez Potocnik, menţionează existenţa unor probleme într-o scrisoare adresată în luna februarie 2013 comisarului pentru Politică Industrială, Antonio Tajani. „Există îngrijorări răspândite potrivit cărora performanţa (motoarelor n.r.) a fost ajustată pentru a se conforma ciclului de teste, în pofida unei creşteri spectaculoase a emisiilor în afara acestui context“, se arată în scrisoarea lui Janez Potocnik, susţine „Financial Times“.
Planul de rechemări, la Sfântul Aşteaptă
Volkswagen face obiectul unor investigaţii în mai multe ţări după ce a recunoscut că a echipat 11 milioane de vehicule vândute la nivel mondial cu un soft care falsifică rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel. Numai în SUA amenzile totale ar putea ajunge la 18 miliarde de dolari sau 30.000 de dolari per vehicul. Mattias Mueller, noul director al grupului Volkswagen, a anunţat că rechemarea vechiculelor dotate cu softul care măsluia emisiile va începe în anul 2016 şi ar trebui să se încheie la finele anului.
Volkswagen a depus planul respectiv în faţa autorităţilor germane, dar nu l-a făcut public, astfel că, la o lună de la declanşarea scandalului, şoferii încă sunt cu ochii în soare. Mai exact, aceştia vor să ştie dacă eliminarea softului care manipulează emisiile va duce la creşterea consumului de carburant sau va reduce performanţele tehnice ale motorului.