„Firma de exerciţiu“. Ce este, cum funcţionează şi ce diferenţe sunt între o firmă reală şi una virtuală

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Vineri, 17 aprilie, la Bucureşti va fi lansată o nouă ediţie a proiectului „Firma de exerciţiu – un prim pas în construirea propriei cariere“, finanţat din fonduri europene (POSDRU/175/2.1/S/149975). Până atunci, vă prezentăm câteva dintre principalele elemente din care este compusă o firmă de exerciţiu.

Potrivit definiţiei oficiale, firma de exerciţiu este „o metodă didactică modernă şi interactivă de succes în România, care are drept scop dezvoltarea spiritului antrepreorial al elevilor prin simularea proceselor dintr-o firmă reală“.

Concret, o astfel de „firmă“ îşi desfăşoară activitatea (pe o durată limitată de timp) într-un laborator şcolar, unde elevii învaţă practic cum să conceapă şi să conducă o afacere.

Sunt simulate operaţiuni pe care întreprinzătorii din mediul real de afaceri le desfăşoară în mod curent, de la elaborarea unui business-plan până la cele de producţie, marketing, reurse umane, contabilitate, management şi chiar închidere.

Participare „voluntară şi motivată“

„Instruit într-un cadru atractiv, creativ şi interactiv, tânărul va participa voluntar şi motivat la propria formare, dobândind competenţe esenţiale ce îi vor uşura inserţia pe piaţa muncii.
Înţelegerea şi aplicarea în mod optim a conceptului «Firma de exerciţiu» îi va putea oferi elevului o învăţare activă, bazată pe practică, facilitându-i acestuia trecerea de la şcoală la viaţa activă“, se arată în ghidul de organizare al Firmei de exerciţiu.

Firma de exerciţiu oferă posibilitatea aprofundării practice a conţinuturilor dobândite în instruirea de bază de către elevii-angajaţi ai firmei de exerciţiu.

Activităţi ca într-o întreprindere

În firma de exerciţiu, transmiterea interdisciplinară a cunostinţelor este impusă de activităţile care se desfăşoară în cadrul întreprinderii.

Este o metodă orientată spre acţiune şi spre rezolvarea problemelor, centrată pe elev. Pentru profesor, în calitate de coordonator, firma de exerciţiu reprezintă o provocare deosebită, necesitând cunoştinţe din mai multe domenii economice si IT, o strânsă colaborare cu colegii de catedra şi o bună cultură generală.

image

În firma de exerciţiu, angajatului îi aparţine decizia şi acţiunea. Coordonatorul trebuie să intervină în deciziile luate, să corecteze, să ofere informaţii, să dea sugestii, sa evalueze etc.

Profesorul-coordonator FE are un rol hotarâtor în procesul de pregătire în firma de exerciţiu.

El trebuie să aibă aptitudini privind managementul demersului didactic şi o bună pregătire metodică, mai arată autorii Ghidului.

Angajaţii firmei de exerciţiu (elevii) au posibilitatea:
• să lucreze ca într-o firmă reală;
• să prelucreze cazuri de afaceri individual şi în echipă;
• să utilizeze în practică noţiunile economice (achiziţii, vânzări, marketing, contabilitate, IT, limbi moderne, management etc.);
• să identifice oportunităţile ivite pe piaţă pentru anumite produse;
• să simuleze activitatea unei firme reale sub forma unei „firme de învăţare“:
- spaţiu de birou în locul sălii de curs;
- lucrul în departamente;
- derularea unor procese tipice în firme, care să copieze situaţiile reale;
- reflectarea şi perfecţionarea propriei activităţi.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite