Ştirile false, adevărate bombe invizibile

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
fakenews

„Fakenews-ul“ nu este doar un concept politic. Este şi o componentă a Hype-ului de marketing în ceea ce priveşte Regulamentul European privind Protecţia Datelor. Ştirile false, dar mai ales profilarea şi microtargetarea sunt unele din cele mai de temut arme ale acestui secol, adevărate bombe invizibile împotriva cărora suntem nevoiţi să reacţionăm.

În contextul Zilei Internaţionale a Păcălelilor, anunţul Asociaţiei Specialiştilor în Confindenţialitate şi Protecţia Datelor (ASCPD) prin care se anunţa lansarea pe data de 1 Aprilie 2019 a unei soluţii „miracol“ privind implementare a GDPR, fără a fi necesară implicarea unui specialist, este o utopie şi nu a fost altceva decât o ştire falsă (fakenews), în încercarea de a trage un semnal de alarmă asupra acestui fenomen prezent pe piaţa din România.

„Fakenews-ul“ nu este doar un concept politic. Este şi o componentă a Hype-ului de marketing în ceea ce priveşte Regulamentul European privind Protecţia Datelor. Ştirile false, dar mai ales profilarea şi microtargetarea sunt unele din cele mai de temut arme ale acestui secol, adevărate bombe invizibile împotriva cărora suntem nevoiţi să reacţionăm. Termenul HYPE este utilizat pentru a defini o strategie de marketing inteligentă prin care un produs sau serviciu este promovat ca fiind un lucru pe care toată lumea trebuie să-l obţină, până în punctul în care oamenii încep să simtă că trebuie să-l achiziţioneze.

Rolul ASCPD este să se implice activ în vederea creşterii gradului de conştientizare a importanţei datelor cu caracter personal şi să lupte împotriva tehnicilor de manipulare şi de furt de date, mai ales că în acest moment nu există astfel de campanii în România.

Cu nici treizeci de zile în urmă, ASCPD a finalizat cu succes primul studiu realizat în rândul persoanelor vizate din România, din care reiese, într-o proporţie covârşitoare de 76%, că persoanele vizate ştiu să identifice ştirile false şi nu au încredere în ştirile de pe reţelele de socializare. Astăzi însă, s-a confirmat că este valabil doar la nivel declarativ, realitatea fiind diferită.

În ultimele 3 zile, sute de persoane şi-au oferit datele personale în mod gratuit, fiind în căutarea unei soluţii doar formale şi mai ales ieftină la implementarea principiilor GDPR în propria firmă. Facem apel la toţi operatorii să consulte pe site-ul asociaţiei ghidul ASCPD privind implementarea GDPR, apreciind totodată că soluţiile formale, fără implicarea unui specialist, nu îi vor ajuta în procesul de obţinere a conformităţii GDPR.

„Asemenea bisturiului în mâinile unui chirurg priceput, un kit GDPR poate fi un instrument de un real ajutor pentru un specialist în protecţia datelor. Dar ce ne facem când bisturiul ajunge pe mâna unei persoane fără experienta în domeniul medical? Te-ai mai lăsa operat de aceasta persoană? Poate comparaţia este exagerată, GDPR-ul nu te omoară, însa datele tale ajunse din neglijenta în mâini răuvoitoare, îţi pot produce probleme foarte mari: furtul banilor din cont sau de pe card, furtul de identitate, credite făcute în numele tău etc. Acestea sunt doar câteva din cele mai frecvente riscuri.“, a declarat Marius Dumitrescu, Preşedintele ASCPD România.

Nu există niciun pericol pentru persoanele care şi-au oferit datele personale în cadrul acestei campanii, aceştia urmând a primi prin email un ghid cu tema „Implementarea sustenabilă a Regulamentului UE 679/2016 în România“, baza de date fiind apoi ştearsă.

În prezent gardianul modului în care Regulamentul UE 2016/679 este implementat în România este Responsabilul privind protecţia datelor, o meserie nou aparută, care se confruntă probabil cu cele mai mari provocări profesionale, datorită caracterului general şi a lipsei de repere unitare.

ASCPD va continua să lanseze campanii de conştientizare dedicate persoanelor vizate, pentru ca acestea să nu cadă în capcana ştirilor false sau a atacurilor cibernetice care abuzează de naivitatea sau de lipsa lor de informare.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite