Impacare culturala

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Desi programate cu mai mult timp in urma, zilele culturii romane in Israel au un excelent rol de pansament peste o rana deschisa recent de o gafa a Guvernului roman, ai carui reprezentanti s-au apucat

Desi programate cu mai mult timp in urma, zilele culturii romane in Israel au un excelent rol de pansament peste o rana deschisa recent de o gafa a Guvernului roman, ai carui reprezentanti s-au apucat sa faca, neintrebati, comentarii despre inexistenta Holocaustului. Jignirea a fost sensibil atenuata de prezenta artistilor si scriitorilor romani pe Pamantul Sfant, cu doua prilejuri diferite. La Ierusalim si-a inchis portile astazi Targul International de carte, la care tara noastra a participat cu un stand generos (42 m2) si o oferta de carte variata, provenind de la editurile Polirom, Cartea Romaneasca, Hasefer, Tritonic, Albatros si, bineinteles, editura Fundatiei Culturale Romane, reprezentata la Ierusalim de acad. Augustin Buzura si Angela Martin. In afara deosebitelor lansari de carte, ieri, in ultima zi a targului, a avut loc la Centrul Cultural din Haifa o masa rotunda la care au participat cei mai importanti scriitori israelieni de origine romana, cu interventii pe tema: "Multiculturalitatea - paradigma convietuirii intre etnii". Dar "lovitura de teatru" a prezentei romanesti in Israel o constituie seria de spectacole prezentate la Tel Aviv, intr-un turneu organizat de Ministerul Culturii din Romania, cu sprijinul Ambasadei romane in Israel si al Teatrului "Radu Stanca" din Sibiu. Impactul asupra spectatorilor - majoritatea israelieni de origine romana - a fost imens din mai multe motive: in primul rand selectia, operata de Constantin Chiriac, directorul Festivalului International de Teatru de la Sibiu, bine cunoscator al spatiului cultural israelian. Acesta a inclus in program doua reprezentatii cu piesa Canibalii de G. Tabori, in regia lui Alexander Hausvatter, oferind un spectacol ce loveste fara mila constiinta, amintind experienta crunta a Holocaustului, care a adus fiinta umana la limita animalicului. Viziunea lui Alexander Hausvatter ofera o punte de legatura intre evenimentele cutremuratoare de atunci si generatiile de azi, care nu trebuie lasate sa uite pentru ca istoria sa nu se repete nicicand. Chiar fara cuvinte, un spectacol ca acela sustinut de Dan Puric - Visul - e un prilej de meditatie si de uimire, prin transfigurarea permanenta a interpretului, - iar Experimentul Iov, o propunere a regizorului Mihai Maniutiu de analiza a relatiei om-divinitate din perspectiva unor indoieli necesare. Nu numai calitatea exceptionala a productiilor romanesti trebuie subliniata, ci si contextul onorant in care acestea sunt prezentate in aceste zile la Tel Aviv: spectacolele se joaca la Teatrul Cameri, al doilea teatru ca marime si importanta dupa Teatrul National, un adevarat centru de arta intins pe 11.000 de metri patrati, cu trei sali de joc si multe alte spatii modulare. Desi fondat in 1944, Teatrul Cameri, primul teatru de repertoriu din Israel, a inaugurat in toamna lui 2002 acest nou sediu, evenimentul aflandu-se inca in plina celebrare pana in iarna lui 2003, prin gazduirea unor turnee internationale, printre care si cel romanesc. Cele doua evenimente constituie un "asalt cultural" menit sa stearga urmele unor tensiuni inutile intre state legate din atatea puncte de vedere, ceea ce nu va exclude un gest de impacare oficial: duminica, secretarul de stat Ion Antonescu va depune la Muzeul Holocaustului din Ierusalim, din partea Ministerului Culturii si Cultelor, o copie dupa statuia ridicata in memoria Holocaustului la Tg. Mures.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite