Artistul Cătălin Bălescu: „Eu m-am trezit în starea de manierism“
0Somptuosul Muzeu de Artă din Craiova găzduieşte, până la 15 august, expoziţia „Manierismul ca stare”. Vernisajul a avut loc joi, 31 mai 2018, în prezenţa unui public numeros format din specialişti, critici, artişti şi iubitori ai artei. Cu acelaşi prilej, autorul, artistul Cătălin Bălescu a lansat şi catalogul ce poartă numele expoziţiei.
"Manierismul ca stare” aduce laolaltă lucrări de pictură, desenşi obiect din ultima perioadăde creaţie a artistului, alături de un eşantion de lucrări reprezentative pentru perioadele anterioare, care au determinat-o pe criticul de artă Ruxandra Demetrescu să afirme că, prin această expoziţie, artistul reuşeşte din plin o pledoarie pentru pictură.
„Expoziţia lui Cătălin Bălescu se aşează firesc în acest spaţiu încărcat nu doar de istorie, ci şi de un decor care constituie cu siguranţă o provocare pentru orice artist contemporan; în principiu, atunci când arta actuală este expusă într-un astfel de spaţiu, se propune un dialog care de cele mai multe ori presupune o discordie. De data aceasta, eu am găsit o armonie. Într-un moment în care pictura este când apărată, când dezavuată, când moare, când reînvie, ceea ce face Cătălin Bălescu este o apologie a picturii în sensul de meşteşug practicat cu virtuozitate, dar şi de imagine care naşte magia…”, a declarat în deschiderea serii criticul de artă Ruxandra Demetrescu.
“Manierismul ca stare este, din punctul meu de vedere, o constatare tardivă” a mărturisit pictorul. “Eu m-am trezit în starea de manierism, întrucât am ţinut la tablou, ţin la tablou în continuare, ţin la tehnică, ţin la viziune, ţin la experienţele desenului. Pe fondul revoltelor actuale, generate de modernism şi postmodernism, a trebuit şi trebuie în continuare să-mi definesc poziţia Şi atunci, vrând-nevrând sunt un manierist în abordare, dar e o atitudine faţă de viziune, de tehnică, de pictura însăşi şi faţă de tablou, nu neapărat un peiorativ, aşa cum este înţelesul comun al termenului”, a mai spus, la Craiova, Cătălin Bălescu.
La rândul său, criticul de artă Cristian Velescu a punctat faptul că artistul Cătălin Bălescu ne oferă un manierism al secolului XX pe care îl interpretăm ca stare trăită subiectiv. “Când îl are autor pe Cătălin Bălescu, tabloul este eliberat de orice funcţie decorativă, artistul fiind preocupat, înainte de toate, de modelarea mesajului de natură figurativă pe care s-a hotărât să-l încredinţeze structurilor operei”.
Atras de capitala Băniei în mod special, Cătălin Bălescu a recunoscut că Muzeul de Artă din Craiova i s-a părut cea mai potrivită gazdă pentru expoziţia sa şi datorită spaţiului şi stilului clădirii. Dealtfel, fără excepţie, toţi cei prezenţi au fost de acord că arta lui Cătălin Bălescu se încadrează perfect în spaţiile clădirii baroce care găzduieşte muzeul craiovean.
“Ceea ce vedem, azi, pe simeze, este, în mod miraculos parcă o prelungire naturală a ceea ce vedem pe plafoane. Puzderia de heruvimi din muzeul nostru pare că s-au strecurat, pe furiş, în pânzele lui Cătălin Bălescu. Maestre, Palatul Jean Mihail vă aştepta demult. Şi când expoziţia va fi la final, făpturile mitice care ne observă din plafoane o să vă ducă dorul, lipsite fiind de şansa de a evada de pe ziduri direct pe pânză. Captivitatea lor va continua” a conchis directorul muzeului craiovean, Emilian Ştefârţă.
Expoziţia “Manierismul ca stare” este organizată în baza parteneriatului dintre Muzeul de Artă din Craiova şi Universitatea de Arte Bucureşti şi este susţinută de Institutul Cultural Român, un parteneriat subliniat de curatorul expoziţiei, Mihaela Velea: “Este o colaborare care ne bucură şi care sperăm să aibă rezultate pe masură şi în viitor”.
Cătălin Bălescu este profesor la Departamentul de pictura si rectorul Universităţii Naţionale de Arte Bucureşti. În 2017 a obţinut Premiul pentru pictură al Uniunii Artiştilor Plastici din România. Activitatea sa prodigioasă este concretizată prin numeroase participări la expoziţii din ţară şi străinătate, dintre care cele mai noi sunt: Studii pentru manierism - Muzeul de Artă Timişoara (2016), Memory and Dream - 6th, International Biennale Beijing, China (2015), Galeria Fundaţiei Maimeri, Milano (2014), Trienala internaţionalăde desenşi gravură – ediţia a III-a, Bangkok, Thailanda (2012).