istorie hunedoara - ultimele știri
Constantin Brâncoveanu a domnit un sfert de secol în Ţara Românească, a avut 11 copii şi a strâns o avere impresionantă. A avut, însă, parte de o moarte cumplită, împreună cu cei patru fii ai săi.
Cele mai vechi opere literare au făcut cunoscute obiceiurile ciudate din viaţa intimă a strămoşilor noştri. Unele mărturii se referă la numărul mare de soţii pe care anticii îl puteau avea, în timp ce alţi autori antici au relatat despre triburile de...
O frescă misterioasă, veche de peste cinci secole, potrivit unor istorici, şi abia vizibilă în Castelul Corvinilor, înfăţişează una dintre cele mai frumoase relatări oferite de-a lungul timpului despre familia lui Ioan de Hunedoara. Rămăşiţele ei se...
Numeroase dosare de anchetă păstrate la Arhivele Judeţului Hunedoara prezintă cazurile tragediilor provocate de ostaşii sovietici care au tranzitat judeţul din toamna anului 1944 şi în 1945. Zeci de femei le-au căzut victime, iar de cele mai multe or...
Un document cu caracter secret în anii 1960, păstrat în prezent la Arhivele Naţionale – Judeţul Hunedoara, oferă informaţii preţioase şi mai puţin ştiute despre istoria recentă a Hunedoarei. La sfârşitul anilor 1950, autorităţile din Hunedoara se con...
Ulpia Traiana Sarmizegetusa a fost reconstituită în anul 1906, pentru prima dată, de omul de ştiinţă Teohari Antonescu. Arheologul, documentat din scenele de pe Columna lui Traian şi de izvoarele istorice, a creat împreună cu studenţii săi o machetă...
Femeile şi copii nu au scăpat de furia răsculaţilor, în timpul revoltelor cumplite din toamna anului 1784, din Transilvania. Mai multe mărturii culese de istoricul David Prodan, în volumul Răscoala lui Horea, vorbesc despre atrocităţi de nedescris co...
Hunedoara anilor 1950 i-a uimit pe jurnaliştii de la The New York Times, prin rapiditatea cu care a ajuns de la o aşezare modestă, cu 5.000 de locuitori, la un oraş sistematizat, înfloritor, în care trăiau 50.000 de oameni, şi cu un combinat care pro...
Bolile de care sufereau românii erau tratate în secolele trecute cu ajutorul unor leacuri cel puţin ciudate, care în prezent sunt considerate aproape inutile.
Cele mai ciudate ilustrate care circulau la începutul secolului trecut în Transilvania înfăţişau principalele oraşe din regiune aşa cum credeau contemporanii acelor vremuri că vor arăta peste 100 de ani. Realizatorii lor se aşteptau ca peste 100 de a...
Una dintre cele mai detaliate descrieri ale comunităţilor din Transilvania, de la începutul secolului XIX, a fost realizată de topograful austriac Joseph Adalbert Krickel. Călătorul din Viena a ajuns în zona Hunedoarei în anul 1828 şi-a arătat uimit ...
Ulpia Traiana Sarmizegetusa a fost inclusă într-un proiect internaţional, denumit "Ruta împăraţilor romani", în care se regăsesc cele mai importante situri ale unor foste aşezări romane din România, Bulgaria, Serbia şi Croaţia. Proiectul a fost certi...
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de p...
Oraşele româneşti erau aşezate în ţinuturi bogate, locuite de oameni harnici şi milostivi şi femei frumoase. Astfel erau descrise, în secolul al XVII-lea, cele mai multe dintre aşezările de pe teritoriul României, vizitate de istoricul turc Evliya Ce...
Cei mai vechi locuitori ai Văii Jiului purtau numele de momârlani. Se spune despre ei că sunt urmaşii dacilor în acest ţinut de munte, în care urbanizarea a dus la alterarea tradiţiilor seculare, păstrate însă cu sfinţenie de comunitatea din ce în ce...
Castelul Corvinilor din Hunedoara are o istorie de peste şase secole, iar în prezent este unul dintre cele mai vizitate monumente din România. Turiştii din toate colţurile lumii i-au trecut pragul şi au rămas impresionaţi de frumuseţea şi de legendel...
Petru Groza, şeful primului guvern instaurat în România, a locuit în Deva, într-o clădire luxoasă care ocupă în prezent aproape un sfert din Parcul Cetăţii, şi a deţinut o avere impresionantă. În perioada interbelică, familia demnitarului era cea mai...
Ioan de Hunedoara a fost una dintre cele mai importante personalităţi din istoria poporului român. A fost numit „atletul lui Hristos”, de Papa Calixt al III-lea, pentru modul în care armatele sale au apărat lumea creştină de invaziile otomanilor, iar...
Cea mai mare tragedie aviatică petrecută pe raza judeţului Hunedoara a avut loc în 23 august 1940. Au murit 11 pasageri ai unui avion care transporta 20 de oameni şi care s-a prăbuşit în Munţii Apuseni, din cauza unor defecţiuni tehnice şi a vremii n...
Primele indicatoare rutiere pentru şoferi apărute în Deva la începutul anilor 1940 au fost realizate în atelierele unei şcoli din localitate, la ordinul înaintat de Ministerul de Interne, către Primăria Deva. Semnalizatoarele au fost montate pe străz...
În 30 noiembrie 1867, celebrul ziar „The Times” publica un reportaj despre istoria din ultimele două milenii a românilor. Articolul apărea sub semnătura corespondentului din Austria al ”The Times” şi relata despre marile idealuri ale românilor, cel d...
Hunedoara era înfăţişată, în presa locală a anului 1990, încercând să se refacă după anii în care a fost nevoită să suporte sărăcia, lipsurile şi nedreptăţile din comunism. Ziarele relatau despre problemele sociale ale comunităţii, despre lipsa alime...
Sarmizegetusa Regia, fosta capitală a Daciei din Munţii Orăştiei, inclusă în patrimoniul UNESCO, va putea fi vizitată şi în perioada 1 decembrie 2014 – 28 februarie 2015. În sezonul trecut de iarnă, accesul turiştilor nu a fost permis în incinta vech...
În anii în care vechile uzine de fier ale Hunedoarei se transformau în combinat siderurgic, zeci de oamenii îşi găseau sfârşitul brutal în cele mai teribile accidente de muncă din istoria colosului industrial.
La sfârşitul anilor 1930, într-o perioadă în care la conducerea ţării se afla Carol al II-lea, cu ajutorul localnicilor din satele hunedorene au fost construite mai multe drumuri în judeţ. În lipsa banilor, sătenii angajaţi în proiectele de infrastru...