Băsescu a promulgat alegerea primarilor din primul tur

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Traian Băsescu  a reproşat Cabinetului  Boc situaţia proastă  a absorbţiei banilor  de la UE
Traian Băsescu a reproşat Cabinetului Boc situaţia proastă a absorbţiei banilor de la UE

Preşedintele Traian Băsescu a fost invitat miercuri, la Radio România Actualităţi, unde a vorbit despre modificarea Constituţiei.

adevarul.ro a transmis în format LIVETEXT cele mai importante declaraţii ale şefului statului.

Interviul s-a terminat

Despre legea alegerilor locale:

"Astăzi am promulgat şi legea printr-un singur tur al alegerii primarilor. Pot să vă spun că am avut nişte semne de întrebare. Dar toate partidele au cerut promulgarea legii. Până la urmă este problema lor. Inclusiv USL, ieri (marţi - n.r.), în una din solicitările din adresa pe care mi-au dat-o, dincolo de hazlia propunere cu alegerile anticipate, hilară, una era alegerile locale pe noua lege.

Despre atmosfera din coalitia PDL-UDMR:

Nu as vedea niciun partid din Coalitie ca, pe motivatii etnice, nationaliste, sa arunce tara in instabilitate, in derapaj politic. Acum e vital sa continuam procesele atat de greu platite de Romania si sa consolidam stabilitatea pe care o avem.

Despre remanierea Guvernului:

Dupa 30 iunie, ministrii care nu au tinut in mana programele de investitii, care nu au presat pe compartimentele care trebuiau sa stimuleze investitiile, in cazul lor trebuie sa vedem daca mai raman in Guvern sau nu.

Despre criteriile luate in vedere pentru reorganizarea administrativ-teritoriala:

Este cel mai stiintific criteriu, organizarea noilor judete pe conturul zonelor de dezvoltare economica, contur stabilit in urma unor profunde studii finante de UE impreuna cu specialist romani si care au masat in regiunile de dezvoltare capacitate de crestere economica in asa fel incat aceste regiuni sa fie viabile si asta a avut in vedere si numarul de cetateni si dezvoltarea economica si resursele naturale si situatia de mediu si multe altele, toate au fost luate in consideratie, iar ceea ce eu propun si PDL si Gvernul, este simplu: avem un calcul facut cu specialisti de cea mai buna calitate, obiectivul nostru e dezvoltarea, hai sa ne dezvoltam asa.

Unul dintre principalele costuri ale statului român este propria funcţionare. Reorganizarea va reduce aparatul de stat si vom economisi bani. In prezent, cheltuielile statului (cu personalul si cu cheltuielile materiale) insumate reprezinta 43% din veniturile bugetului de stat. Trebuie sa reducem aceste cheltuieli de functionare a statului. Eu nu blamez functionarii statului pentru birocratie si coruptie, dar a venit timpul sa avem un stat cat mai ieftin.

Reorganizarea nu va costa mult in plus. Acolo unde se va stabili capitala judetului exista deja un CJ, un aparat, exista toata logistiva. Vor fi eliminari de costuri in schimb. Doar cheltuielile cu personalul inseamna 100 de milioane de euro pe an. Construiesti cu acesti bani 25 de kilometri de autostrada pe an. Sau duci internetul si informatizarea si in ultima comuna.

Trebuie să avem în proiecţie diminuarea statului. Statul e un încurcă-lume.

Despre reducerea numarului parlamentarilor:

Coalitia nu are puterea singura sa treaca prin Parlament revizuirea Constitutiei. Trebuie sa conving Opozitia asupra unor puncte. Opozitia este de acord cu 300 de parlamentari. Dar spun ca vor 2 camere. Si atunci am incercat sa gasesc un compromis: de acord cu 2 camere, dar camera legiuitoare ramane Camera Deputatilor, iar Camera Superioara sa aiba rol consultativ. Deci sunt dispus la un compromise.

Despre viitorul Romaniei:

Tinta noastra in viitor trebuie sa fie o datorie publica de maxim 60%. Nimeni nu va mai putea sa traiasca pe banii viitori. Vor reusi natiunile care vor trai pe banii pe care ii producem. Situatia noastra ne permite, daca vom fi intelepti, o reducere rapida a decalajului fata de tarile mai puternice economic, pentru ca noi avem o datorie relativ mica comparative cu statele mai mari. Există state mari în UE, Spania, Italia, care au datorii mult peste 60%. Datoria medie a statelor în UE este de circa 80% din PIB. Noi, ce vom imprumuta, vom folosi pentru noi, nu pentru a plati datoriile.

Despre sistemul judiciar:

Eu nu vreau sa deschid o cutie a Pandorei, dar trebuie sa recunoastem ca am vazut prea multi oamnei dusi la arestare, dupa care nu s-a mai intamplat nimic. Eu nu vreau ca statul romana sa devina un stat politienesc in care sa toleram abuzurile impotriva cetateanului pentru ca procurorul cere judecarea iar un judecator incompetent dicteaza degeaba arestarea pentru 30 de zile.

Avem un exemplu simplu: ce solutii dau judecatorii romani si ce solutii obtin romanii la CEDO. Romania este unul din cei mai mari platitori la CEDO si dupa Rusia suntem a doua tara cu contributii la CEDO. Si statul roman e amendat, nu judecatorul. Aceste daune se vor rasfrange asupra domnului judecator. Trebuie sa fim si responsabili, trebuie sa stabilim si responabilitatea judecatorilor si procurorilor, prea multe arestari degeaba si verdicte eronate. Singurii care nu au niciun fel de răspundere pentru proasta gestionare a activităţii lor sunt judecătorii şi procurorii. Statul român plăteşte ceea ce nu fac judecătorii.

Altfel, Romania va fi intr-o mare problema politica cu UE.

Despre decizia CCR privind neconstituţionalitate confiscării averilor ilicite:

"Decizia este obligatorie, chiar dacă discutăm de un proiect de lege, este obligatorie, însă aici am 2 variante: una ar fi ca in urma deciziei motivate a Curţii, sa revizuiesc textul proiectului si sa revin la CC, sau sa transmit si decizia CC si proiectul si avizul Consiliului Legislativ, lasand Parlamentului libertatea sa aduca refolmulari. Am optat pentru a doua varianta.

Eu nu cred că putem să trecem peste obligaţia noastră de a nu mai proteja averile ilicite, cu atât mai mult cu cât însăşi Constituţia actuală obligă ca actele normative ale Uniunii Europene să prevaleze asupra actelor normative interne. Ori, din punct de vedere al confiscării averilor ilicite, există o decizie din 2005 a Consiliului care trebuia implementată până în 2007. (...) Această decizie a UE, a Consiliului JAI, vizează atât confiscarea averilor ilicite deţinute, cât şi confiscarea extinsă, adică ceea ce se întâmplă la noi, când un cetăţean începe să fie anchetat de Parchet cu privire la veniturile şi averea sa, multe mută pe copii, pe rude, pe prieteni averea, dar nu mai ai ce-i confisca, chiar dacă organele statului au constatat venituri ilicite.

Decizia Consiliului din 2005 permite confiscarea bunurilor înstrăinate în scopul păcălirii autorităţilor statului. Acest lucru nu se poate întâmpla fără o hotărâre judecătorească. Adică, instituţiile fiscale pot pune un sechestru asigurător, chiar un sechestru extins în timpul urmăririi penale pentru a securiza bunurile.

Eu, spre exemplu, aş fi oricând disponibil să prezint provenienţa averii mele, cum cred că sunt foarte mulţi români, şi nu cred că ar fi un inconvenient. Această abordare legată de averile ilicite nu-i vizează nici pe pensionari, pe oamenii cinstiţi, îi vizează pe cei care gestionează resurse ale statului şi pot să le deturneze în favoarea lor. Nu oamenii de rând sunt vizaţi de această modificare legislativă.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite