Emil Dobrovolschi : „Cel mai greu a fost când fiica mea era la bord“
0Emil Dobrovolschi, director de zbor la TAROM, arată care sunt trăsăturile unui pilot profesionist.Un pilot trebuie să ştie foarte bine limba engleză, meteorologie aeronautică, navigaţie aeriană şi aerodinamică.
Emil Dobrovolschi, 39 de ani, directorul de operaţiuni de zbor de la Compania aeriană Tarom, susţine că aviaţia e ca un microb, ca o boală care se transmite din generaţie în generaţie.
„Mi-am dorit de mic să devin pilot, toată ziua mă jucam cu avioanele. Tatăl meu voia să devină pilot, dar n-a putut. Şi cred că mi-a transmis mie lucrul ăsta”, începe Emil Dobrovolschi să povestească. A urmat Şcoala Militară de Ofiţeri de Aviaţie, între 1988 şi1992. După şcoală, a lucrat, timp de doi ani, la Aeroclubul Transilvania şi a fost membru în echipa naţională de acrobaţie aeriană. „Atunci, un pilot putea să lucreze în trei locuri: la aviaţia utilitară, la aviaţia sportivă şi la Tarom. Eu am lucrat doi ani la aeroclub şi apoi am dat concurs la Tarom”, spune pilotul.
Primul său zbor a fost unul dificil, cu multe emoţii. Atunci pilota un avion de categoria a patra, de acrobaţie, care avea o cupolă mare şi transparentă. „Am decolat pe o pistă de iarbă la Focşani şi mă aşteptam să fie o decolare lină, fără probleme. Dar aşa de tare se zguduia avionul până s-a ridicat de la sol încât mi s-a părut o veşnicie. N-o să uit niciodată senzaţia aia de zbor atunci când s-a desprins de sol”, îşi aminteşte pilotul.
Atenţie distributivă foarte bună
Spre deosebire de pilotarea unui avion de acrobaţie, cea a unui avion de pasageri e un pic diferită. Indiferent că e la bordul unui Boeing sau a unui Airbus, un pilot trebuie să aibă o atenţie distributivă foarte bună. „Întotdeauna te gândeşti la confortul pasagerilor, pentru că ei sunt cei care plătesc. Prima noastră grijă este ca ei să circule în siguranţă”, arată Emil Dobrovolschi. Pentru că e o profesie plină de riscuri, pilotul e primul expus şi, totodată, primul responsabil.
„Eu nu mă urc în avion ştiind că ceva nu este în regulă. Vreau să fiu sigur că seara mă întorc acasă la copii şi la soţie. Iar dacă eu mă întorc, atunci se întorc şi pasagerii”, spune pilotul.
Decolarea şi aterizarea, cele mai importante
Fiecare misiune de zbor trebuie minuţios pregătită, mai întâi la birou.Pilotul vine la aeroport cu o oră înainte de zbor şi îşi pregăteşte zborul. Aici, el primeşte un dosar cu informaţii, care include, pe lângă datele comerciale, şi prognoza meteo de la aeroportul de destinaţie şi de pe rută, fapt care îl ajută foarte mult pe pilot.
„Un pilot bun trebuie să ştie foarte bine limba engleză, meteorologie aeronautică, navigaţie aeriană şi aerodinamică. Dar, în primul rând, trebuie să cunoască foarte bine avionul şi trebuie să fie capabil să se detaşeze”, este de părere Emil Dobrovolschi. Acesta mai susţine că cele mai importante momente ale zborului sunt decolarea şi aterizarea.
„La decolare şi la aterizare e cel mai mare consum nervos, pentru că trebuie să fii atent la foarte multe lucruri şi orice mică greşeală primeşte imediat un răspuns. Acolo ai viteză mică, decolezi cu 200-250 km/oră. În rest, se zboară cu viteze cuprinse între 800 şi 1.000 de km/oră”, mai spune Dobrovolschi.
Un pilot bun trebuie să ştie foarte bine limba engleză.
Emil Dobrovolschi
comandant de navă
Unde învăţ să devin pilot
Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă - Bucureşti
Şcoala de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene de la Boboc - judeţul Buzău
Aerodromul Tuzla- Constanţa
Şcoala de piloţi de la Aeroportul Internaţional „Traian Vuia” - Timişoara
Aviatorul seamănă cu chirurgul
Pilotarea unui avion se poate asemăna cu chirurgia. Dacă un chirurg greşeşte o tăietură cu un milimetru, poate să omoare un om. La fel şi un pilot, dacă greşeste la decolare sau aterizare, poate omorî 200 de oameni. „Un bun pilot se află întotdeauna înaintea avionului cu câteva mile, adică el ştie ce va urma să facă avionul.Dacă e depăşit de evenimente, atunci se întâmplă diverse lucruri periculoase”, explică pilotul.
Despre recenta tragedie din Atlantic susţine că nu se poate explica dispariţia avionului de pe radar. „Eu cred că s-a rupt în aer, cred că a explodat în aer. Oamenii fac greşeli, dar, chiar dacă piloţii ar fi greşit atunci şi avionul ar fi căzut de la 12.000 de kilometri, atunci tot ar fi durat 8 minute, iar în timpul ăsta ar fi dat mesaje de urgenţă. Airbusul e unul dintre cele mai bune avioane care zboară. Eu n-am auzit in istorie ca un avion să dispară aşa brusc”.
Pilotul învaţă tot timpul
Pentru Emil Dobrovolschi, fiecare zbor e diferit, tocmai datorită acestui lucru meseria de pilot e foarte frumoasă. Există însă şi curse mai dificile, când treci prin furtuni şi fenomene meteorologice deosebite sau când loveşti păsări.
„Dar, pentru mine, cel mai greu zbor a fost anul acesta, spre Paris, când eu eram pilot, iar mama şi fetiţa mea de nouă ani erau printre pasageri. Atunci era o vreme foarte urâtă la Paris. Şi mă gândeam cum ar fi să fiu în situaţia chirurgului, cum ar fi să-mi oprerez copilul. Am fost foarte conştient că fiica mea este în avion. A fost primul ei zbor şi i-a plăcut foarte mult, dar eu am fost foarte emoţionat”, mărturişeşte pilotul.
Limba engleză, obligatorie
Până să ajungă să conducă un avion, un pilot învaţă navigaţie aeriană, medicină aviatică şi aeronautică. Dar, înainte de toate, trebuie să ştie foarte bine matematica şi fizica. „Mai mult de atât, e nevoie să fii apt din punct de vedere medical, trebuie să poţi performa în condiţii de stres. Trebuie să fii disciplinat şi să ştii foarte bine limba engleză. În aviaţie, discuţiile dintre piloţi şi turnul de control se poartă în limba engleză”, precizează Emil Dobrovolschi.
Profesia de pilot presupune studiu permanent. Din şase în şase luni, pilotul face simulare de zbor şi îi sunt testate calităţile fizice. „Dacă un pilot nu citeşte tot timpul ca să-şi menţină nivelul cunoştinţelor ridicat se vede imediat şi în zbor, şi la simulatorul de zbor. Eu citesc zilnic ceva despre aviaţie. Trebuie să fii tot timpul la curent cu ce se întâmplă cu avionele”, mai spune Emil Dobrovolschi.
Pilotul trebuie să ştie foarte bine manualul avionului. Orice pilot începe prin a fi copilot. „Întotdeauna în partea stângă a cabinei de pilotaj stă comandantul de aeronavă. Acolo se află cele mai multe aparate de avarie, pentru că responsabilitatea misiunii de zbor îi aparţine comandantului de aeronavă”, arată Dobrovolschi. Însă, ca să devii comandant de aeronavă, trebuie să ai trăsături de lider, să ştii ce nu poţi face tu la un moment dat şi ce poţi să delegi celorlalţi.
Tinerii care se hotărăsc să devină piloţi nu ar trebui să se gândească la bani, este de părere Emil Dobrovolschi. „Sunt salarii bune, dar să nu „se mărite” din interes. Meseria e foarte grea şi îţi cere sacrificii. Anul trecut am pierdut toate zilele de naştere ale familiei mele. Condiţia e să-ţi placă foarte mult ceea ce faci”, afirmă pilotul. Pentru că fac o muncă stresantă, piloţii ies mai repede la pensie, la 50 de ani.
Cum devii pilot
Admiterea se organizează în lunile august-septembrie. Condiţia principală este ca solicitantul să aibă diploma de bacalaureat şi să fie apt din punct de vedere fizic. Examenul de admitere constă în trei probe: limba engleză (eliminatorie), matematică şi fizică. Cursurile durează trei ani.