Reîncepe lupta pentru Bîstroe
0În timp ce ministrul Korodi vrea să reia negocierile pentru Canalul Bîstroe, ucrainenii anunţă deschiderea acestuia Autorităţile române vor reîncepe anul acesta tratativele cu comisia
În timp ce ministrul Korodi vrea să reia negocierile pentru Canalul Bîstroe, ucrainenii anunţă deschiderea acestuia
Autorităţile române vor reîncepe anul acesta tratativele cu comisia Espoo şi cu Ucraina pentru stoparea activităţii pe canalul Bîstroe, a declarat ministrul mediului, Attila Korodi, citat de Rompres. Declaraţia a fost făcută sâmbătă cu ocazia Zilei Mondiale a Zonelor Umede, când ministrul a spus că Delta Dunării are o importanţă deosebită pentru biodiversitatea continentului.
Attila Korodi susţine că în acest an Delta Dunării intră într-un program de protecţie a unor specii de păsări unice pe continent, această zonă fiind cea mai importantă din Uniunea Europeană din punct de vedere al biodiversităţii.
"Aniversarea Zilei Mondiale a Zonelor Umede, pe 2 februarie, care marchează semnarea, în anul 1971, a Convenţiei de la Ramsar, este un moment propice pentru a atrage atenţia tuturor statelor europene asupra efectelor dăunătoare pe care le va avea în timp Canalul Bîstroe asupra Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării", a spus Korodi.
Acesta a adăugat că, din punct de vedere ornitologic, România a făcut progrese importante şi tocmai pentru acest lucru cere sprijinul comitetului director al Espoo pentru a proteja Delta de ceea ce va însemna canalul Bîstroe.
Ucrainenii vor să inaugureze canalul
Declaraţia ministrului român vine la două zile după ce ministrul transporturilor din Ucraina, Iosif Vinski, din Ucraina, a declarat că intenţionează să inaugureze anul acesta canalul Dunăre - Marea Neagră. Vinski, citat de ForUm, a subliniat că este ferm în a-şi ţine promisiunea.
"Toţi cei care ne vor împiedica să realizăm acest proiect vor fi înlăturaţi", a spus ministrul. Potrivit oficialului ucrainean, în pofida faptului că "au fost cheltuite importante resurse de stat", canalul Dunăre - Marea Neagră nu a fost construit la capacitatea estimată, din cauza activităţii lipsite de transparenţă a întreprinderii de stat "Delta-Lotman", care s-a ocupat de realizarea proiectului.
Potrivit ministrului transporturilor ucrainean, Canalul Bîstroe va fi dat în folosinţă până la sfârşitul anului 2008. Experţii spun că noul canal va permite tranzitul a două milioane de tone de marfă şi crearea cel mult a 4.000 de locuri de muncă. În acest fel, companiile ucrainene vor reuşi să transporte mărfuri în Caucaz, Orientul Apropiat, Orientul Mijlociu, Africa de Nord şi Europa de Vest. Investiţiile pentru proiect vor fi recuperate în 10 ani.
Proteste fără succes
Construcţia canalului a atras criticile organizaţiilor pentru protecţia mediului, iar România a cerut crearea unei comisii care să ancheteze modul în care se desfăşoară lucrările. Anul trecut, în timp ce ucrainenii anunţau deschiderea canalului Bîstroe, oficialii români declarau că informaţia "nu este confirmată încă oficial". Potrivit BBC România, ucrainenii susţin că traficul pe noul canal de navigaţie a început deja. Chiar dacă a protestat în repetate rânduri faţă de construirea canalului, România nu a avut succes.
E un moment propice pentru a atrage atenţia tuturor statelor europene asupra Canalului Bîstroe
Attila Korodi,
ministrul mediului