Reforma jumatatilor de masura

0
Publicat:
Ultima actualizare:

A trecut de mult termenul la care PSD trebuia sa fi raportat electoratului infaptuirea reformei politice. Anul 2002 s-a dus de multicel, ramanand doar in fatosul program de guvernare ca an al

A trecut de mult termenul la care PSD trebuia sa fi raportat electoratului infaptuirea reformei politice. Anul 2002 s-a dus de multicel, ramanand doar in fatosul program de guvernare ca an al schimbarii Constitutiei si Legii electorale. In practica, lucrurile sunt insa neschimbate. Legea Fundamentala se taraie prin comisiii si comitete, iar cea electorala nu este nici macar in stadiu incipient. Ambele au fost puncte forte de campanie si prilej de batut cu pumnii in piept pentru toate partidele. Intr-un glas, intreaga suflare politica a declamat nevoia de schimbare a celor doua acte normative, pentru ca acum vocile sa se auda tot mai incet, voalat si nuantat. Iar timpul trece indreptandu-se constant si sigur spre momentul urmatoarelor scrutine. Ezitarile formatiunilor parlamentare scot inca o data la iveala faptul constatat de multe ori in decursul anilor: cand e vorba de interese comune, politicianiste, doctrinele dispar. PSD a facut mult caz de faptul ca trebuie sa schimbe Constitutia pana in toamna lui 2002 si a fost vedeta de stiri anuntand "pe sticla" cum va aduce uninominalul in Senat. Legea legilor a mai imbatranit cu un an, tot in vechea infatisare, iar votul uninominal s-a transformat in mixt. Partid frate al PSD, PD s-a batut si el cu pumnii in piept, ca va face si va drege, pentru ca acum sa bata in retragere, pretextand ca vor fi avantajati baronii pesedisti, daca se introduce vot uninominal in Senat. La UDMR lucrurile sunt mai simple si s-au oprit la primul articol al Constitutiei, dincolo de care formatiunea maghiarilor din Romania pare sa nu mai vada nimic. Liberalii tin isonul democratilor si, uite asa, din disputa in disputa, nici una din legile asteptate nu reuseste sa iasa din cercul vicios. Cand vine vorba de schimbarea sistemului de vot, de refacerea structurala a Parlamentului, politicienii si alegatorii au interese diametral opuse. Electoratul vrea responsabilizarea politicienilor, in timp ce acestia jinduiesc sa ramana intr-o indiviziune confortabila. Disparitia votului pe liste a fost una dintre cerintele constante ale cetatenilor. Pentru ca noul sistem, in care sa fie alesi oameni, sa se poata aplica era nevoie de modificari corelate, in mai multe zone ale legislatiei. In primul rand, era necesara schimbarea atributiilor celor doua camere. Asa cum sunt ele suprapuse acum, in Constitutie, s-a dovedit a fi o solutie proasta. In urma cu 13 ani s-a crezut ca un mecanism de legiferare cu filtru dublu va creste calitatea actelor normative si va indeparta abuzurile. Calitatea s-a vazut din incalceala de legi in care nici cu securea nu iti poti face drum. Cat despre prevenirea abuzurilor, vorbe goale, in fata avalansei de ordonante de urgenta care au suntat Parlamentul si au dat puteri discretionare Executivului. Schimbarea competentelor camerelor parlamentare ar fi permis si introducerea fara rezerve a votului uninominal. Insa PSD, cu concursul celorlalte partide, a fost extrem de prudent si incearca acum sa lucreze cu jumatati de masura, apeland la formule conjuncturale, doar pentru 2004-2005. O modificare radicala a sistemului electoral incurca socotelile partidelor. Listele sunt deja creionate in mai toate nucleele electorale. Fiecare are de impins pe cineva inainte. Nici macar in formula actuala nu sunt atatea locuri cati pretendenti. Un vot uninominal la Senat ar insemna reducerea la jumatate a sanselor pentru diversi aspiranti, batalie mai mare pentru nominalizare si, pe ansamblu, probleme enorme pentru fiecare partid. De aceea se merge tacit tot cu jumatati de masura. La fel a facut PSD si cu Legea partidelor. A schimbat o parte a legii, cea "nevinovata" si a lasat-o pe cea referitoare la finantare pe linie moarta, pana in ziua de azi. Si aici interesele comune ale partidelor au facut casa buna: au concurat in a ingropa cat mai adanc legea. Interesele de casta au impins cele doua legi importante pana in toamna acestui an. Pur si simplu nu mai este timp pentru vreun demers legislativ eficient in aceasta vara. Vacanta se apropie, iar caldura goleste tot mai mult salile parlamentare facand aproape imposibila adoptarea chiar si a unor legi mai putin importante decat Constitutia si Legea electorala. Sau, cine stie, poate pana la urma ne trezim cu ordonanta de urgenta si pentru ele! PSD este atat de incantat de reusita sa cu pachetul anticoruptie incat crede ca oamenii se vor buluci la declaratiile de avere si vor uita de celelalte promisiuni. Din nefericire pentru pesedisti, lucrurile nu stau asa. Declaratia de avere si incompatibilitatile se inscriu intr-o stare de normalitate acceptata ca atare de populatie. La momentul votului, cetatenii nu vor spune "astia au facut ceva", ci, dimpotriva, vor contabiliza neimplinirile. Iar aici lista e mult mai lunga.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite