Parisul a fost pentru patru zile capitala "verde" a lumii
0Peste 200 de inovaţii tehnologice pentru protecţia mediului şi 40.000 de vizitatori la Pollutec Horizons, cel mai mare târg de mediu din lume. Organizat ca o imensă masă rotundă, la care
Peste 200 de inovaţii tehnologice pentru protecţia mediului şi 40.000 de vizitatori la Pollutec Horizons, cel mai mare târg de mediu din lume.
Organizat ca o imensă masă rotundă, la care s-au aşezat inventatori, oameni de afaceri, jurnalişti şi oameni obişnuiţi, preocupaţi de problemele de mediu din întreaga lume, Pollutec Horizons a fost în mod cert o reuşită. Francezii au condus în superioritate numerică acest târg, iar România a fost pentru prima dată invitată, ca nou stat-membru UE.
E primul an în care Parisul îşi asortează luminile de sărbători de pe bătrânul Champs Elysees cu trendul ecologic. Săptămâna trecută, primarul Parisului, Bertrand Delanoe, şi actriţa Vanessa Paradis au aprins cele aproape un milion de beculeţe ecologice de pe celebrul bulevard. Potrivit responsabililor din cadrul primăriei, beculeţele ecologice vor da o lumină mai puternică şi vor reduce costurile cu aproape 70 la sută.
Au participat 35 de ţări
Tot săptămâna trecută, Parisul a organizat Pollutec Horizons, cel mai mare târg de soluţii tehnologice pentru protecţia mediului, un eveniment cu o tradiţie de 13 ani în Franţa. Devenit pentru patru zile capitala "verde" a lumii, Parisul a fremătat în imensul "Parc des Expositions" inundat de oameni de afaceri din toate colţurile lumii.
Toţi erau interesaţi de soluţii ecologice pentru businessurile lor. La târgul organizat sub sloganul "Salonul de azi e pentru mediul de mâine" au participat 35 de ţări, printre care, pentru prima dată, şi România, în calitate de invitată ca nou stat-membru UE.
Altfel spus, ne-am deschis şi noi un ochi mai aproape de "marea piaţă verde". "Dau credit acestui salon, pentru că sunt convins că revoluţia ecologică este una economică şi tehnologică. Întreprinzătorii care nu virează spre comportamentul dezvoltării durabile vor fi curând excluşi de piaţă", a declarat în cadrul târgului Jean-Louis Borloo, ministrul ecologiei, dezvoltării şi amenajării durabile din Franţa.
"Tocmai am finalizat la sfârşitul lunii octombrie un aşa-numit <> . Eu cred că protecţia mediului nu trebuie să fie o însumare de iniţiative izolate, ci o mişcare la nivelul întregii societăţi", a precizat Borloo.
Job center, pentru entuziaşti
Pollutec a întreţinut trendul eco nu numai prin exponatele prezente, dar şi prin colţurile special amenajate pentru vizitatori destinate colectării selective a deşeurilor şi prin mâncarea bio pusă la dispoziţie în restaurantele din incinta salonului.
De asemenea, din loc în loc, pe zidurile clădirii au fost afişate fotografii de mari dimensiuni, care ilustrau efectele recente ale încălzirii globale. Uragane, inundaţii, secetă - toate astea vorbeau pe limba schimbărilor climatice despre pericolele la care suntem expuşi.
Totodată, organizatorii au creat un "job center", unde oamenii dornici de o slujbă legată de protecţia mediului puteau aplica la firmele celor 1.500 de expozanţi. Iar în centrul incintei de peste 50.000 de metri pătraţi au fost expuse cele mai cunoscute publicaţii de mediu din lume. Acolo am lasat şi un număr din "Adevărul Verde".
Carbonul activ şi nanotehnologia, în vogă
Ineditul din acest an al târgului a constat în introducerea a trei noi secţiuni - "Energie şi schimbări climatice", "Reutilizarea resurselor" şi "Achiziţii ecoetice". De asemenea, cele peste 200 de invenţii expuse au făcut ca târgul de anul acesta să fie cel mai bogat în inovaţii.
Din rândul lor s-au distins invenţiile legate de reducerea poluării aerului, bazate pe aşa-zisele VOCs (volatile organic compounds), care activează carbonul. În ceea ce priveşte poluarea fonică, invenţiile au fost reprezentate de căşti de protecţie, de pereţi izolatori şi obiecte decorative care funcţionează ca absorbante de sunet. O altă notă originală a fost dată de soluţiile in situ de decontaminare a solurilor. Sectorul deşeurilor a avut ca noutate extracţia energiei din gunoiul organic. Iar cel al optimizării resurselor s-a distins prin strategii de management al "apei de ploaie".
Metanul, ca sursă de energie
Legat de noi surse de energie şi combaterea gazelor cu efect de seră a intrat îndrăzneţ pe piaţă generarea metanului, ca sursă de energie; iar ca mijloace de conservare a energiei s-a dezvoltat sectorul construcţiilor izolante.
Managementul riscului a ajuns la o oarecare maturitate mai ales în zona protecţiei muncii - s-au dezvoltat tot mai mulţi producători de măşti şi echipamente specializate. Iar nanotehnologia a devenit o provocare din ce în ce mai mare pentru producătorii de soluţii tehnologice de mediu. Un exemplu sunt Laboratoarele Naţionale Sandia, din SUA. Cercetătorii de la Sandia urmăresc să construiască nanodispozitive capabile să rupă molecula de apă, cu perspectiva trecerii la economia bazată pe hidrogen.
Cu ajutorul unor nanotuburi, ei reuşesc descompunerea apei în hidrogen şi oxigen, atunci când tuburile sunt expuse la lumină.
Ultravioletele ucid bacteriile din apă
Sistemele pentru purificarea aerului şi a apei care lucrează cu carbon activ au fost printre cele mai curtate produse la Pollutec. Carbonul activ este, în general, folosit în cazul apei pentru eliminarea materiei organice, a clorului şi în corectarea gustului, mirosului şi a culorii, prin procesul de osmoză inversă. "Norit", firma din SUA cu cea mai mare vechime în purificarea apei cu ajutorul carbonului activ, de aproape 80 de ani, a fost şi ea prezentă la târg.
Yann Ladoucette, director de vânzări la Norit, ne-a declarat că şi piaţa europeană se deschide încet-încet spre acest tip de sisteme, de aceea mizează tot mai mult pe ea. "Fie industria berii, a sucurilor sau a medicamentelor, toate apelează mai nou la purificarea apei cu carbon activ", spune Yann Ladoucette.
Bio-UV, o altă companie specializată în purificarea apei, a venit cu totul altă soluţie - ultravioletele. "Noi garantăm mai ales eliminarea riscului produs de "legionella", o bacterie care cauzează "boala legionarului" şi o formă mai uşoară, numită febra Pontiac.
Se pare că o sursă importantă ar fi turnurile de răcire ale instalaţiilor de aer condiţionat şi sistemele de apă caldă menajeră. Simptomele bolii seamănă cu cele ale gripei: febră, frisoane şi tuse uscată. Tratarea cu ultraviolete elimină contaminarea cu această bacterie", spune Claudie Vergnes, reprezentanta Bio-UV la Pollutec.
Reciclarea becurilor, cu tradiţie în Franţa
Italienii au expus un sistem inovativ de compactare a resturilor alimentare. Acesta separă solidele de lichide; solidele sunt strânse într-un sac, lichidele într-un rezervor. Atât acumulările lichide, cât şi cele solide sunt plasate pe nişte suporturi mobile, încât sunt uşor de transportat până la ghenă. "Superlizzy reduce volumul gunoiului până la 90%. Este o soluţie foarte eficientă mai ales pentru restaurantele gen fast-food", spune Desire Rocchi, director de vânzări al firmei italiene "Co.ma.ri".
Reprezentanţii "Recylum", cea mai mare firmă de reciclare a becurilor din Franţa, au atras atenţia asupra celor 24 milioane de becuri, care sunt consumate anual şi care constituie o povară pentru mediu. "Reciclăm lămpile în proporţie de 98%... sticla reciclată devine materie primă pentru fabricanţii de lămpi noi, mercurul este reciclat şi poate fi refolosit, la fel şi fierul, şi aluminiul. Iar pulberile fotoluminiscente sunt stocate în centre speciale, după ce au fost demercurizate", explică Antoine Lepage, director tehnic la "Recylum".
Maşinile hibrid au parcat în buricul târgului
Şi producătorii de maşini au parcat în buricul Pollutecului ultimele lor produse "verzi". Toyota Prius, o maşină hibrid, a fost unul dintre ele. Avantajul acestui tip de motor este că poate utiliza două surse diferite de energie - benzina şi electricitatea.
Toyota se laudă cu un milion de maşini hibrid vândute în 10 ani şi cu un Centru Tehnic de Reciclare a Automobilelor. Şi Renault şi-a expus modelele eco: Twingo, Clio, Megane şi Scenic. Citroen şi-a prezentat motoarele diesel HDi, care au un sistem de filtre şi reduc emisiile cu 30%, pe cele hibrid (diesel/electrice), cum ar fi C4, şi pe cele pe biodiesel şi etanol. Atracţia salonului au fost însă maşinile electrice "Le Pelican", produse de Eco-Mobilite din Franţa.
S-au lansat detergenţii eco şi pixurile vegetale
Japonezii au adus în premieră plasticul antimicrobian, care elimină 99% din microbi şi împiedică înmulţirea acestora şi asta fără vreun efect nociv asupra utilizatorului. Acest tip de plastic a fost gândit să fie folosit mai cu seamă în spitale, în industria farmaceutică şi la fabricarea conductelor.
Francezii au expus pentru prima dată detergenţii ecologici sub două forme: manual (Vegepro) şi automatic (Vegecar). Detergenţii ecologici sunt făcuţi dintr-o mixtură de porumb, sfeclă şi rapiţă. Tot francezii au venit în premieră cu catamarane din aluminiu pentru colectarea deşeurilor de pe mare, care pot naviga chiar şi în zone unde sunt întinse pete groase de petrol. Un alt exponat care s-a bucurat de popularitate a fost pixul vegetal, făcut din porumb polylactic şi 80% biodegradabil.
"Pentru 5 milioane de pixuri din plastic se folosesc 85.000 de litri pe benzină, cam cât ar consuma o maşină nouă pe o distanţă de 1.100.000 de km prin Europa. Economisind 85.000 de litri de benzină, evităm eliminarea a 163 de tone de CO2. Uite, de asta m-am apucat să fac pixuri din porumb", spune zâmbind Alain, care a împărţit la târg prezentări ale firmei sale, printate pe hârtie reciclabilă. Un alt sistem original prezentat la Pollutec a fost "Pevechouc", destinat reciclării PVC-ului şi textilelor.
Bumbac bio şi mesaje antipesticide
Moda sacoşelor reutilizabile i-a prins în mreje de ceva timp pe iubitorii de mediu din Franţa şi asta a dezvoltat o mică industrie. Ei vor sacoşe mari, compartimentate şi rezistente, care să poată fi folosite pe o durată mare de timp şi în diverse situaţii, ca să nu mai apeleze la pungile de plastic ale supermarketurilor.
Câţiva mari producători de astfel de sacoşe au expus la Pollutec imprimând pe produsele lor mesaje eco-friendly. Şi designerii vestimentari s-au îngrămădit la Pollutec, etalându-şi creaţiile, la care au folosit 100% bumbac bio.
"Terreo", o linie de tricouri cu mesaje stridente contra pesticidelor, a îmbrăcat, de asemenea, mulţi vizitatori. "Bumbacul obişnuit utilizează el singur 24% din pesticidele vândute în întreaga lume… În fiecare an, în India, mai mult de 1.000 de muncitori agricoli mor intoxicaţi de la plantaţiile de bumbac…, aşa că să ne întoarcem la natură", zice Manuel Pichon, reprezentantul "Terreo". Şi accesoriile din bambus şi lemn au avut mare trecere.
Blindaţi fie cu pliante, fie cu pălării verzi, cu sacoşe reciclabile, cu tricouri din bumbac bio sau cu idei noi de afaceri, cei peste 40.000 de vizitatori de la Pollutec se interesau deja la plecare de târgul de anul viitor. Până una-alta, au aflat că, în mai 2008, în Algeria, va avea loc un salon internaţional dedicat serviciilor şi tehnologiilor apei. Mulţi şi-au dat întâlnire şi acolo.