Oradea:Portret/Radu Pîrja, un matematician în slujba comunității

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Profesorul Radu Pîrja a adus claritatea și armonia matematicii la viață în sufletele copiilor, arătându-le aplicabilitatea ei în economie, dar și în mediu.

Ar fi vrut să fie economist, dar a ajuns profesor de matematică. „Fratele meu mai mare era la Politehnică la Cluj și ar fi vrut ca și eu să îi calc pe urme, anticipând repartițiile din acea vreme”, își amintește profesorul, convins că fiecare copil trebuie lăsat să-și urmeze chemarea interioară. L-a ascultat doar la alegerea liceului. Când a venit vorba și de facultate a mers direct la București și s-a înscris la matematică. „Nici științe economice, cum aș fi vrut eu, dar nici politehnică după placul lui”, spune Radu Pîrja. După absolvirea facultății, a fost repartizat la Școala Generală nr. 14 din Orade, iar din anul 2000 este profesor la Școala Generală Nicolae Bălcescu. Pentru că iubește matematica pentru tot ce înseamnă, se străduiește să le deschidă și copiilor ochii asupra acestei materii. „Încerc să-i învăț pe copii aplicabilitatea matematicii, iar la orele opționale canalizez discuțiile în această direcție”, spune el. A avut multe ore la care le-a vorbit elevilor despre păstrarea și înmulțirea economiilor. Pentru a fi și mai explicit a invitat la cursuri reprezentanții unei societăți de brokeraj, iar apoi au urmărit pe internet o ședință a Bursei din București. „Elevii au idei foarte bune și sunt creativi, dar trebuie răbdare cu ei. În educație, rezultatele nu se văd de azi pe mâine”, spune el.

Implicarea comunitară

Lansarea fondurilor comunitare i-a dat ideea înființării unei fundații sau asociații pentru a putea schimba ceva în jur. Inițial a fost vorba despre o asociație a părinților, dar lucrurile s-au împotmolit. În 2006 împreună cu patru colegi de la trei școli orădene a hotărât să înființeze Asociația Ex Nobili Officio. Partea cea mai dificilă a fost elaborarea statutului, în Baroul de Avocați Bihor negăsind un avocat specializat pe probleme de învățământ. Odată depășită etapa birocratică, noua asociație a pornit la treabă. Mai întâi, profesorii, elevii și părinții au plantat două sute de puieți de frasin pe malul Peței. Apoi au hotărât să acceseze fondurile oferite de Moll România și Fundația pentru Parteneriat, pentru amenajarea parcului școlii Nicolae Bălcescu. Proiectul lor a primit suma maximă oferită de finanțatori, iar lucrarea a obligat școală să înlocuiască gardul vechi, așa că valoarea investiției a crescut. Modul de implementare a proiectului a adus asociației “Trofeul Național” oferit de finanțator. Anul acesta asociația a câștigat finanțare pentru amenajarea parcului de la Centrul de Recuperare a Copiilor cu Handicap.

Profil

Născut: 25 iunie 1965, în Piroșa, Sălaj
Studii: Facultatea de Matematică, București
Familie: căsătorit, are doi copii
Experiență: profesor de matematică, președintele Asociației Ex Nobili Officio

Ce-i place

”Îmi place să colaborez cu oameni de cuvânt și îmi place lucrul bine făcut, de calitate”. Se bucură când vede că cei din jur apreciază efortul făcut de el, de colegi și de copii pentru a înfrumuseța ambientul. Îi place claritatea pe care matematica o aduce în gândire și în viață. Se bucură să petreacă timp cu familia și cu prietenii săi. Îi place să știe că are pe cineva alături.

Ce nu-i place

Radu Pîrja nu poate tolera minciuna. Îl deranjează oamenii cu mai multe fețe și vorbăria multă fără eficiență. E dezamăgit când vede dezinteresul față de ambient. Nu-i place să le transmită elevilor cunoștințe teoretice, fără aplicabilitate practică, așa că încearcă să adapteze programa și timpul la nevoile acestora.

De ce ați ales Centrul de Recuperare pentru următorul proiect?
RP – Inițial ne-am gîndit la o altă insituție pentru copii cu dizabilități, dar acolo terenul e ocupat de mașinile locatarilor din jur. De Grădina Șperanțelor, cum am numit-o noi, se vor bucura copiii din trei instituții.

Cine va executa lucrările?
RP – Majoritatea le vom face noi, împreună cu elevii. În acest mod ei învață importanța voluntariatului și a implicării în viața comunității.

Sunteți un profesor „rău”?
RP – Sunt un profesor exigent. Cu corigenții, de exemplu. Dar corigența e ca o restanță pe toamnă a studenților.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite