Metrorex, jecmanit de sindicalistii lui Radoi
0Societatea comerciala Metrorex, care gestioneaza transportul cu metroul, a oferit pe tava, anul trecut, sindicalistilor o suprafata de 6.000 mp spatii comerciale pe coridoarele de acces spre metrou.
Societatea comerciala Metrorex, care gestioneaza transportul cu metroul, a oferit pe tava, anul trecut, sindicalistilor o suprafata de 6.000 mp spatii comerciale pe coridoarele de acces spre metrou. Contractul a fost mosit de senatorul PSD, Ion Radoi, lider al sindicalistilor si a fost semnat, din partea societatii de stat, de finul senatorului, Marius Lapadat, la vremea respectiva director general al societatii.
Potrivit contractului, Metrorex se asociaza cu Sindomet Servcom SRL, firma sindicalistilor, cu o suprafata de spatii comerciale de aproximativ 6.000 mp, urmand sa-i revina un sfert din veniturile rezultate din inchirierea spatiilor. Pentru 75% din incasari, Sindomet se obliga sa furnizeze modulele care vor fi inchiriate firmelor doritoare si care, la expirarea contractului, pot reveni Metrorex.
Potrivit unor surse din Ministerul Transporturilor, rezilierea contractului total dezavantajos pentru stat este imposibila deoarece sindicalistii au avut grija ca, ajutati de finul lui Radoi - fost director general la Metrorex, sa aiba un contract "beton". Intelegerea nu poate fi reziliata decat cu acordul ambelor parti sau in cazul in care una dintre parti ar disparea ca entitate juridica.
Metrorex primeste de zece ori mai putin decat ar obtine pe piata
Pentru participarea sa in asociere, firma de stat a primit, in medie, anual cate trei miliarde de lei, adica aproximativ un euro lunar la fiecare metru patrat pus la dispozitie, in conditiile in care o chirie minima pentru astfel de spatii este de la 10 euro/mp.
Potrivit informatiilor obti-nute, firmele care au inchiriat spatii comerciale platesc lunar intre 3 si 6 milioane lei, cu mult mai putin decat chiriile de pe piata. "Una dintre posibilele explicatii este ca aceasta suma este completata de spaga platita la inchirierea spatiilor", ne-a explicat, sub protectia anonimatului, una dintre surse. Situatia este plauzibila, caci schema ar permite ca partea platita statului si care este in functie de chiria trecuta pe hartie sa fie minima.
Firme cu nume nu pot inchiria
Printre firmele care au vrut sa inchirieze spatii la metrou se numara si Hachette Distribution Services, parte din grupul francez Lagardere, specializat in comercializarea produselor media.
Firma franceza intentiona inchirierea mai multor spatii pe care sa amplaseze chioscuri destinate vanzarii de presa si de produse de tutungerie. "Li s-a spus ca nu mai sunt spatii de inchiriat, desi acestea existau", ne-a declarat o sursa din mediul de afaceri. De-a lungul anilor, firma sindicalistilor de la metrou a mai incheiat afaceri avantajoase pentru ei, dar paguboase pentru stat. In 2003, un control al Corpului de Control al Ministerului Transporturilor a descoperit ca Metrorex a cumparat de la Sindomet boghiuri (ansambluri pentru vagoanele de metrou) la preturi mai mari decat cele ale pietei.
Ion Radoi: Castigul din asociere, impartit egal cu Metrorex
Liderul sindicatului de la metrou, senatorul PSD, Ion Radoi, sustine ca nu cunoaste detaliile contractului, desi a calculat cu precizie cati bani revin Sindomet din asocierea cu Metrorex. "Nu e problema mea, caci sunt acolo doi administratori. La prima vedere, sindicatul pare a fi avantajat, insa toate darile catre stat, taxe si impozite sunt platite de Sindomet. Ca sa intelegeti, la fiecare suta de lei castigata, 25 lei ii ia Metrorex, iar Sindomet ii revin 28 lei", ne-a declarat acesta.
Ion Radoi crede ca se acorda prea multa atentie unui contract care are ca beneficiari finali angajatii metroului, in timp ce contracte cu valori mult mai mari, dezavantajoase pentru Metrorex, cum este cel de intretinere a vagoanelor semnat cu Alstom, sunt trecute de presa sub tacere. "Ma deranjeaza ca discutam de astfel de contracte, iar altele, gen Alstom, de zeci de milioane (n.red. - de euro) care se duc pe apa sambetei si nici a zecea parte nu trebuia sa se cheltuiasca, vad ca nimeni nu are interes sa se faca ceva".