Investiţii în funcţie de forţa de muncă găsită
0Afacerile bazate pe competenţe de limbi străine şi cultura tehnică sunt cele mai mobile
Deficitul de forţă de muncă determină companiile care au în vedere investiţii majore ce necesită capital uman cu un grad ridicat de specializare să facă studii de fezabilitate pe piaţa muncii. Cele mai multe se feresc de Bucureşti.
Braşov, Cluj, Sibiu, Ploieşti sau Timişoara? Aceasta este una dintre primele întrebări pe care investitorii şi le pun atunci când vor să-şi extindă investiţia pe care au făcut-o în România sau vor să facă primul pas în ţară. Motivul? Atunci când vine vorba de activităţi de producţie şi mai ales de servicii, în care transportul materiei prime nu este o problemă, companiile aleg destinaţia investiţiei în funcţie de disponibilitatea forţei de muncă. "Nevoia unor astfel de studii a început să apară ca urmare a intrării pe piaţă a unor companii mari, care au angajat într-un interval scurt de timp un număr foarte mare de oameni", ne spune Iulia Antonescu, consultant Visionwise, compania specializată în consultanţă şi servicii de marketing din cadrul Daedalus Group. Portofoliul ei de servicii include şi studii de fezabilitate asupra forţei de muncă din România.
Companiile care apelează la studii de fezabilitate sunt acelea care au în vedere investiţii majore care necesită capital uman cu un grad ridicat de specializare (limbi străine, cultura tehnică). Detaşat în topul companiilor care au manifestat interes pentru studii de fezabilitate se regăsesc cele care activează pe segmentul de BPO (Business Process Outsourcing). În acest moment, cerinţele acestora au în vedere găsirea celei mai potrivite locaţii din afara Bucureştiului.
Un studiu privind forţa de muncă dintr-o anumită regiune poate acoperi o gamă foarte largă de informaţii: de la nivelul de viaţă, rata şomajului sau informaţii despre situaţia educaţională până la capacitatea reală a regiunii respective de a satisface o anumită cerinţă de capital uman sau identificarea exactă a segmentului ce ar trebui ţintit pentru un anumit program. "De multe ori însă, studiile de fezabilitate Visionwise sunt parte integrantă a unui studiu mai larg - studiu de oportunitate, care include şi alte informaţii, ca de exemplu investiţiile existente sau preconizate în regiunea respectivă, potenţialul de dezvoltare, situaţia infrastructurii sau disponibilul de spaţii de birouri pentru locaţia respectivă", spune Antonescu.
Soluţii extreme pentru acoperirea deficitului
Dacă în anii trecuţi, companiile se interesau rar de disponibilitatea forţei de muncă în zona în care doreau să investească, Cristina Săvuică, managing partner al companiei de resurse umane Lugera&Makler, a observat, în ultimele şase luni, o schimbare a atitudinii clienţilor. "De obicei ne dau o listă cu două-cinci oraşe şi un profil al candidatului ideal", explică Săvuică modul în care debutează procesul de selectare a regiunii în care compania va investi.
Studiul comparativ cuprinde informaţii despre forţa de muncă existentă şi generaţiile de studenţi ce vor intra în piaţa muncii şi se finalizează cu o propunere. "Am avut clienţi care, în urma studiului nostru, au luat decizia de a investi conform recomandării noastre", spune Săvuică. Chiar dacă le-a fost sugerat să evite Timişoara şi Arad, unii investitori au preferat aceste oraşe datorită apropierii de graniţă şi implicit de infrastructura rutieră europeană.
Pentru aceştia, Lugera a căutat forţa de muncă în alte oraşe. A oferit cazare, transport, bonuri de masă şi un salariu pe care Săvuică l-a apreciat ca "decent" şi a adus temporar câteva sute de persoane din Târgu Jiu şi Petroşani care au lucrat ca operatori ambalare în perioada în care clientul avea o creştere a activităţii.
"Am avut clienţi care, în urma studiului nostru, au luat decizia de a investi conform recomandării noastre"
Cristina Săvuică,managing partner al companiei de resurse umane Lugera&Makler
Angajatorii au început să pună un preţ mai mare pe factorul uman
Studiile realizate până acum de către Visionwise au arătat că majoritatea companiilor a început să pună un preţ foarte mare pe factorul uman. Mai mult, piaţa forţei de muncă din România este sub presiunea cererii foarte mari - situaţie care se va manifesta în creşterea nivelului salarial, în atenţie sporită pentru optimizarea pachetelor de angajare, în investiţii ridicate pentru promovarea imaginii companiei în mediul universitar, precum şi în creşterea numărului de parteneriate ale marilor companii cu centrele educaţionale.