Samsung a fost pentru mulţi ani adversarul de temut al Apple. Americanii au lansat iPhone în 2007, au dominat piaţa, furând din cota BlackBerry, iar apoi au crescut constant. Dar, cu ajutorul unei strategii învingătoare, Samsung a ajuns pe primul loc în scurt timp. Un producător fără tradiţie pe piaţa dispozitivelor mobile s-a confundat multă vreme cu ecosistemul Android. Şi era o vreme când pe piaţă Samsung vindea ca pâinea caldă aproape orice. Până când...

Până când Samsung a început să aducă pe piaţă o afluenţă de gadgeturi, mai bune sau mai rele. Nu ştiai ce e de fapt Samsung. E Galaxy? E Note? E Tab? Sau e Ace, Mini şi toate dispozitivele de pluton? În încercarea de a fi ubicuu, Samsung a devenit mai mic. Cu cât mai multe telefoane au fost pe piaţă, cu atât mai puţin a părut Samsung că inovează. Lansările au însemnat caracteristici parcă puse acolo doar ca să ia ochii, fără o utilitate practică. Lui Samsung i s-au cerut telefoane mai bune, din materiale care să nu mai fie plastic. Samsung a întârziat până a fost prea târziu.

În timp ce Samsung şi Apple se luptau pentru supremaţie, din spate a venit un pericol tăcut. Chinezii au copiat, au construit şi au vândut. Indienii au copiat, au construit şi au vândut. Fiecare telefon chinezesc sau indian, branduit de companii locale sau nu, care era vândut, însemna un telefon mai puţin. Nu pentru Apple, ci pentru Samsung. Apple a rămas constant, dar Samsung nu a reuşit să se reinventeze. Producătorii chinezi au fost mai mulţi, mai inventivi, mai ieftini şi, uneori, mai inovativi. Şi Samsung a căzut încet, încet.

Sud-coreenii nu au reuşit să câştige piaţa din Statele Unite. Nu au avansat nici în China. Au pierdut India. Au pierdut pieţe locale. Dacă Apple a rămas brandul către care tinde o bună parte din public, Samsung nu a reuşit să-şi creeze imaginea care trebuie. Samsung a vândut orice. Până când nu a mai vândut chiar totul.

Momentul 1 martie

Samsung pe primul loc, Apple pe doi, Lenovo, Huawei, Xiaomi vin din spate. Sony a pierdut lupta pentru relevanţă. 

Samsung nu poate concura cu Apple la nivelul de afinitate al clienţilor cu brandul. Către Apple tinzi.  Nu sunt telefoane perfecte şi au destule neajunsuri, dar americanii rămân  pe un piedestal.

Pentru a câştiga lupta şi a rămâne relevant, Samsung trebuie să încerce să aibă două high-end-uri de succes, ca şi până acum. Galaxy şi Note pot să dea tonul. Pur şi simplu, cele mai bune telefoane cu Android. E o lume uriaşă acolo şi trebuie câştigată.

Pentru asta, Samsung trebuie să facă cea mai bună cameră foto - şi nu a avut-o niciodată -,  să renunţe la materialele pe care le poţi găsi la mid-range-uri şi să uite de toate caracteristicile nefolositoare. Ideal ar fi să se concentreze pe un telefon util, dar care să aibă statură şi demnitate.

Samsung Galaxy S5 a fost un telefon incredibil de banal. Când te uiţi la LG G3, OnePlus, Xiaomi, Lenovo, chiar Huawei, Motorola sau Nexus, realizezi că Samsung a pierdut lupta anul trecut.

Dacă Samsung Galaxy S6 va fi un eşec, atunci destinul firmei se leagă doar de Note. Al doilea an consecutiv când Galaxy va fi o linie banală, ar însemna dărâmarea supremaţiei mărcii sud-coreene. Cavaleria asiatică va avea putere doar dacă Galaxy S6 va fi un succes. Nu poţi duce un război cu un singur comandant, ai nevoie să deschizi mai multe fronturi. Până şi Apple a învăţat asta.

Pe 1 martie, Samsung poate să demonstreze că e mai original decât Lenovo, Huawei, Xiaomi şi alţi chinezi. Să uite de Apple, căci momentan lupta a fost pierdută.

Finala se joacă pe teritoriul Android, nu în curtea Apple.