Cum scapam de stres la serviciu
0Cuvantul "stres" a intrat in vocabularul curent. Situatii stresante intalnim cu regularitate, de la caldura de afara pana la aglomeratiile din mijloacele de transport in comun. Mult mai importnt si
Cuvantul "stres" a intrat in vocabularul curent. Situatii stresante intalnim cu regularitate, de la caldura de afara pana la aglomeratiile din mijloacele de transport in comun. Mult mai importnt si intens este insa stresul de la locul de munca. Evenimente precum concedierea, cautarea unui nou loc de munca, schimbarea responsabilitatilor zilnice, restructurarea firmei, disputele cu colegii ori superiorii, orele de dupa program, pensionarea sunt in capul listei celor mai stresante evenimente din viata unui om. In general, stresul aduce manifestari atat in plan fiziologic (prin transpiratie, tahicardie, incordare musculara, durere de cap), cat si in plan psihologic (prin tensiune, agitatie, teama, neincredere in sine, anxietate, oboseala). Urmarea imediata este diminuarea capacitatii de raspuns adecvat la situatie, creandu-se un cerc vicios al stresului, care poate merge pana la blocaj ori panica. O viata plina de stres este lipsita de bucurii si plina de probleme, inclusiv de sanatate (boli de inima etc.). Acest fapt poate diminua foarte usor speranta de viata a unui individ cu pana la 10 ani. Stresul este cunoscut ca o stare negativa, careia ii sunt asociate nesiguranta, iritarea si tensiunea. Nu evenimentele in sine sunt neaparat stresante, cat modul in care ne raportam la ele si semnificatia supraevaluata pe care le-o acordam. S-a constatat ca aproximativ 40% din evenimentele negative pe care le anticipam nu au loc, 25% din grijile pe care ni le facem sunt in legatura cu evenimente care oricum nu pot fi schimbate, criticile si reprosurile nefondate din partea celorlalti aduc 12% din grijile curente, 15% reprezinta stres in legatura cu starea de sanatate si doar 8-10% reprezinta evenimente care ar merita un stres legitim. Ceea ce inseamna ca aproximativ 90% din stresul zilnic poate fi evitat printr-o abordare realista si relaxata. Stresul este deci o reactie la situatie, reactie care poate sa fie adecvata sau nu. Persoanele mai rigide, preocupate in mod excesiv de siguranta, prudente sau nesigure vor exagera consecintele unor evenimente obisnuite si vor reactiona ca atare, fapt care va conduce la consum energetic. O simpla observatie a unui coleg poate fi perceputa ca agresiune ori critica. In astfel de situatii, o scurta pauza, evaluarea obiectiva a situatiei, rezervarea unui moment de reflectie si relaxare sunt suficiente pentru a surprinde existenta unei tensiuni reziduale, dar constante. Aceasta procedura simpla, dar eficienta este uitata in iuresul activitatii zilnice. Astfel, ramane o stare de agitatie de fond, care se amplifica cu fiecare noua solicitare. Stresul poate fi comparat din acest punct de vedere cu o avalansa care creste rapid de la un moment la altul. Pe de alta parte, exista si cele 10% cazuri cand stresul este legitim, fiind datorat punerii persoanei in situatii-limita. Un program prea incarcat, lipsa unor pauze adecvate si suficiente, responsabilitatile prea mari ori contactul cu prea multi oameni intr-o zi se pot dovedi realmente obositoare, epuizante, stresante. In astfel de situatii, organizarea inteligenta a activitatii, planificarea resurselor si timpului, stabilirea prioritatilor si stabilirea unei rutine de rezolvare pot diminua efortul necesitat. Deprinderea unor tehnici de relaxare este de asemenea recomandata, aceste tehnici fiind relativ simple si usor de invatat, dar si eficiente. Atitudinea pozitiva, gandirea pozitiva nu doar ca ne scapa de stres, dar pot asigura rezolvarea eficienta a tuturor responsabilitatilor zilnice si dezvoltarea personala. Psiholog Sorin FAUR ADECCO Romania SRL Dr. Felix, Nr. 59 Tel: 223.46.88 www.adecco.com