Basescu - la un pas de a ajunge pe mana procurorilor
0PNA a cerut aviz de cercetare penala pentru fostii ministri ai Transporturilor, Traian Basescu, Paul Teodoru si Aurel Novac
PNA Bucuresti a solicitat, in urma cu o luna, la Comisia speciala mixta constituita la Cotroceni si intemeiata in baza Legii 115/1999 (n.r. - Legea raspunderii ministeriale), aviz de cercetare penala, in dosarul flotei maritime, pentru fostii ministri ai Transporturilor, Traian Basescu, Aurel Novac, Paul Teodoru. Solicitarea PNA nu a fost data publicitatii pana in prezent, asteptandu-se mai intai verdictul comisiei. Este al treilea caz in care Comisia speciala cheama in fata sa fosti demnitari, dupa cel al fostului ministru al Agriculturii, Ioan Avram Muresan, audiat in urma cu un an si jumatate in dosarul Sunoil si pe numele caruia PNA a solicitat acum cateva zile un nou aviz de cercetare penala, si in dosarul privatizarii societatii comerciale Jimtim (n.r. - fostul IAS Jimbolia). Cei trei fosti ministri ai Transporturilor urmeaza sa fie audiati de aceasta comisie, sustin surse politice, in cursul acestei saptamani. Cel mai probabil, Traian Basescu va fi chestionat cu privire la afacerea Petroklav, de pe urma careia CNM Petromin SA Constanta, in speta statul roman, a ramas si fara mare parte din cele mai bune vapoare ale sale, si cu o groaza de datorii. Afacerea, instrumentata de Basescu la inceputurile carierei sale in Ministerul Transporturilor, a fost incheiata intre conducerile companiilor de navigatie Petromin si Thorvald Klaveness (Norvegia), care au infiintat compania mixta (n.r. - joint-venture) Petroklav. Romanii veneau cu cele mai mari si mai bune petroliere si mineraliere din proprietate si cu mana de lucru, iar norvegienii cu know-how-ul si managementul de pe urma caruia incasau si o substantiala taxa de management. Cat de buna a fost afacerea pentru Petromin se vede de la o posta. In prezent, compania nu mai are nici o nava! Toate cele 14 vapoare, in schimb, navigheaza bine mersi, dar cu alti armatori. Interesant este faptul ca acest contract a fost semnat in urma intermedierii unui broker norvegian, pe nume Knut Hartman, care a incasat un comision de aproximativ 600.000 de dolari. Comisionul minim al unui broker din acest domeniu este de 0,5 la suta din valoarea tranzactiei. Din partea romana, semnatar al scrisorii de intentie si negociator a fost Traian Basescu. Acuzat de nenumarate ori cum ca ar fi responsabil pentru distrugerea flotei nationale, Basescu nu a fost judecat niciodata pentru faptele de coruptie pe care le-ar fi savarsit. De mentionat, ca, in 1996, Traian Basescu a renuntat la imunitatea parlamentara de bunavoie, pentru a se pune la dispozitia Justitiei. In urma anchetei, s-a decis neinceperea urmaririi penale. In ceea ce-l priveste pe Radu Teodoru, fostul ministru va fi, probabil, audiat in legatura cu afacerea Forum Maritime, de pe urma careia Petromin ar fi trebuit sa incaseze 351 milioane de dolari in schimbul a 51% din actiunile vandute armatorului grec Stelios Katounis. In cele din urma, dupa ce afacerea nu s-a mai incheiat ca urmare a contestatiilor din instanta, Katounis, gasit ca investitor de ministrul de pe atunci, Radu Teodoru, a sustinut ca ar fi platit un aconto de 25 milioane de dolari, bani care, insa, nu au ajuns catusi de putin la Petromin, ci in buzunarele altor intermediari. Cat despre Aurel Novac, si el fost ministru al Transporturilor, motivul pentru care s-a solicitat de catre PNA aviz de cercetare penala ramane un mister. Tot acest lot de fosti ministri pare doar o masca pentru adevaratul scop: agatarea penala a lui Traian Basescu, pe care acesta din urma o denunta de multa vreme, preventiv.