Şeful ISU Constanţa, demis în urma tragediei de luni. Oficialii de la Interne au prezentat filmul evenimentelor
0Oficialii de la Ministerul de Interne au prezentat marţi, la 23 de ore de la producerea accidentului aviatic din judeţul Constanţa, filmul evenimentului. Cu această ocazie, aceştia au anunţat că vicepremierul Gabriel Oprea l-a demis pe şeful Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Constanţa, colonelul Viorel Jianu, şi că s-a cerut şi schimbarea lui Radu Volcinschi prefectul judeţului Constanţa.
Potrivit MAI, elicopterul SMURD de tip EC 135 a decolat de pe Aeroportul „Mihail Kogălniceanu” din Constanţa la ora 16.06, după ce alimentase. Acesta se îndrepta spre aeroportul din Tuzla după ce efectuase o misiune de salvare.
Accidentul s-a produs în timp ce aeronava survola lacul Siutghiol care are o adâncime de şase-şapte metri, iar ieri temperatura apei era de două grade.
„Accidentul aviatic s-a produs în timp ce aeronava survola lacul Siutghiol. Respectivul lac are lungime de 7,5 kilometri, lăţime medie de 2,5 kilometri, adâncime variabă, între 6-7 metri, fiind acoperit de mâl, iar în ziua de 15 decembrie, temperatura apei era de două grade Celsius. Aceste date sunt extrem de importante, în condiţiile în care, conform manualului internaţional de căutare-salvare şi a specificaţiilor din diagrama acestuia, în situaţia dată, suprvieţuirea conştientă ar fi putut fi de cel mult 12 minute, iar supravieţuirea generală, de cel mult 20 de minute, într-o apă de două grade Celsius", a spus Monica Dajbog.
Aceasta a ţinut să precizeze că aeronava nu îndeplinea condiţiile tehnice pentru a opera pe mare, nefiind dotată cu pilot automat şi baliză pentru semnalizare în caz de accident aviatic pe mare, ceea ce făcea inutilă utilizarea flotoarelor.
Filmul intervenţiei pentru salvarea victimelor, prezentat de Ministerul de Interne
16.11 S-a primit primul apel la numărul unic de urgenţă 112, ulterior, au mai fost primite alte două apeluri, la 16.12 şi la 16.14
16.11 ISU Constanţa alertează forţele din subordine şi ordonă trimiterea la locul accidentului a acestora, concomitent cu raportarea la Centrul Operaţional de la nivelul IGSU, fiind luate măsuri conform procedurilor operaţionale pentru acest tip de eveniment
16.12 Au plecat spre locul tragediei două autospeciale de intervenţie cu o barcă şi 10 subofiţeri de la Detaşamentul Constanţa
16.13 Prima ambulanţă pleacă spre locul tragediei care se afla la 10 kilometri distanţă
16.14 A fost trimisă o autospecială de intervenţie
16.15 Au fost activate Centrul Operaţional de Comandă al Ministerului Afacerilor Interne, precum şi Centrul Operaţional de Comandă al Guvernului, iar ministrul Gabriel Oprea a plecat spre locul accidentului. Tot la această oră a fost informat şi şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, secretar de stat Raed Arafat.
16.16 ROMATSA a fost informat prin 112 că elicopterul s-a prăbuşit în lacul Siutghiol - Mamaia, la 500 de metri de mal.
16.17 Conform Regulamentului aprobat prin H.G. nr. 741/2008, a fost declanşată faza de căutare-salvare la nivelul Centrului de Coordonare SAR-ROMATSA. De asemenea, la această oră a ajuns la locul accidentului şi prima ambulanţă din cadrul Serviciului Judeţean de Ambulanţă Constanţa
16.18 A fost alertată echipa de scafandri din cadrul Inspectoratului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Constanţa şi a Centrului de Antrenament al ISU Constanţa.
16.20 Căpitănia Midia, care are în subordine Oficiul de Căpitănie Mamaia, a fost sesizat de o persoană că un elicopter s-a prăbuşit în lacul Siutghiol. De asemenea, tot la această oră a fost cerută şalupa Jupiter care aparţine Agenţiei Române de Salvare a Vieţii Omeneşti pe Mare (ARSVOM), aflată în subordinea Ministerului Transporturilor
16.25 Căpitănia Midia a cerut Agenţiei Române pentru Salvarea Victimelor Omeneşti pe Mare, respectiv conducătorului şalupei Jupiter, să se prezinte la ambarcaţiune pentru a participa la intervenţie.
16.28 Au fost observate rămăşiţele elicopterului SMURD de tip EC 135
16.29 Au ajuns la locul tragediei cele două autospeciale de intervenţie cu barcă şi cei 10 subofiţeri de la Detaşamentul Constanţa. Forţele ISU Constanţa au observat resturi ale aeronavei.
16.30 ISU Constanţa prin Garda de Coastă - SCOMAR a anunţat Autoritatea Navală Română despre producerea evenimentului.
16.31 După aproape 20 minute de la momentul alarmării, este lansată prima barcă pneumatică de 10 persoane pentru căutare-salvare a ISU - al cărei motor porneşte la sfoară şi nu la cheie. Motorul nu a pornit, dar barca a fost oricum utilizată în intervenţie cu ajutorul vâslelor.
16.40 ISU Constanţa activează Planul de cooperare cu Ministerul Apărării Naţionale.
16.45 A fost recuperată prima victimă, medicul Laura Vizireanu. Aceasta a fost transferată din barca pneumatică într-o barcă civilă, fiind transportată la mal împreună cu un paramedic care încerca să o resusciteze
16.47 O a doua barcă cu motor pleacă spre locul unde au fost găsite rămăşiţele elicopterului
16.49 A fost fost solicitată intervenţia echipei de scafandri a Centrului 39 Constanţa, aparţinând Ministerului Apărării Naţionale.
16.50 Şalupa Jupiter a Agenţiei Române pentru Salvarea Victimelor Omeneşti pe Mare a ajuns la locul accidentului, oferind sprijin în operaţiunea de căutare.
16.54 O a treia barcă cu motor a plecat spre epava elicopterului
17.07 A fost cerută o echipă de scafandri de la Garda de Coastă 17.12 Scafandrii de la ISU Constanţa încep căutarea victimelor
17.17 A fost solicitat ajutorul scafandrilor de la Garda de Coastă
17.50 Forţele Ministerului Apărării Naţionale intervin în sprijinul acţiunilor de căutare.
18.00 Ministrul Gabriel Oprea a ajuns la Constanţa. Acesta a cerut suplimentarea forţelor de la faţa locului, dar şi suplimentarea numărului celor care intervin pentru salvarea celorlaţi trei membri ai echipajului SMURD
18.30 Garda de Coastă aduce la faţa locului 2 ambarcaţiuni, 4 scafandri, 3 echipamente de vedere pe timp de noapte şi un sonar performant.
21.18 Este găsit de scafandri ISU Constanţa copilotul Ginel-Claudiu Crăcănel, la circa 10 metri de locul unde ulterior a fost găsită carlinga, imobilizat în scaunul elicopterului la adâncimea de patru metri, în condiţii de vizibilitate redusă. Acesta este dus la mal, unde încep manevrele de resuscitare.
22.00 Copilotul ajunge la UPU Constanţa unde sunt continuate manevrele de resuscitare, iar la ora 01,30 este declarat decedat.
22.00 Este găsită carlinga elicopterului, la o adâncime de 4,4 metri pe un fund de apă mâlos.
23.00 O echipă aparţinând Marine Research, cu ajutorul unei ambarcaţiuni de la Garda de Coastă a început căutările cu un sonar multi - undă.
23.45 Este declarat decesul primei victime recuperate, Laura Vizireanu
23.50 Este găsită a treia victimă, pilotul Petre Corneliu Cătuneanu, la aproximativ 10 metri de carlingă.
00.35 Pilotul Cătuneanu este dus la UPU Constanţa unde este declarat mort
3.30 Este găsită cea de-a patra victimă, asistenta Gabriela Claudia Harton, prinsă în centură în carlinga epavei.
4.10 Se încheie operaţiunea de căutare - salvare şi se iau măsuri pentru conservarea locului faptei.
4.10 Asistenta Gabriela Claudia Harton este transportată la mal, preluată de ambulanţă, aplicându-se manevrele medicale specifice
4.30 Asistena este dusă la UPU Cosntanţa unde a fost constantat decesul
La operaţiune au participat forţe şi mijloace suplimentare:
- Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Constanţa: 47 militari cu 15 autospeciale, 3 bărci de salvare şi 1 echipaj SMURD;
- Inspectoratul General de Aviaţie: 2 elicoptere MI 17, 1 elicopter EC 135, 1 autovehicul şi 16 militari;
- Ministerul Apărării Naţionale: 5 ofiţeri, 53 de subofiţeri scafandri cu 4 bărci cu 1 sonar, 1 elicopter IAR 330, precum şi personal auxiliar şi echipamente de sprijin logistic;
- Autoritatea Navală Română, prin Agenţia Română pentru Salvarea Vieţii Omeneşti pe Mare cu o şalupă „Jupiter”. Totodată, la mal au fost prezente 3 persoane din conducerea ANR;
- Garda de Coastă – 11 poliţişti de frontieră, 5 autovehicule şi 2 ambarcaţiuni cu 4 scafandri, 3 echipamente de vedere pe timp de noapte şi 1 sonar;
- Inspectoratul Judeţean de Poliţie Constanţa - 45 de poliţişti cu 15 autospeciale;
- Inspectoratul Judeţean de Jandarmi Constanţa - 5 ofiţeri, 21 subofiţeri şi 3 autovehicule şi Gruparea de Jandarmi Mobilă Constanţa -2 ofiţeri, 23 subofiţeri şi 4 autovehicule;
- Serviciul Judeţean de Ambulanţă Constanţa - 4 ambulanţe cu 12 persoane;
- Şi două societăţi comerciale, private care au sprijinit căutările cu o şalupă, 2 bărci, dintre care una cu sonar şi 5 scafandri.
Şeful ISU Constanţa, demis de Oprea
Ministrul de Interne, Gabriel Oprea, a dispus schimbarea din
funcţie a şefului ISU Constanţa, colonelul Viorel Jianu (foto dreapta), „pentru creşterea potenţialului operaţional la nivelul judeţului Constanţa şi întărirea mecanismelor de cooperare la nivelul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Constanţa”.
De asemenea, Oprea i-a cerut lui Victor Ponta schimbarea din funcţie a prefectului judeţului Constanţa, Radu Volcinschi, care este şi preşedinte al Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă în cadrul Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă.
Dosarul acestui accident va fi preluat de Parchetul General
Purtătorul de cuvânt al Ministerului de Interne a precizat că în acest caz a fost deschis un dosar penal la Parchetul Militar de pe lângă Tribunalul Militar Bucureşti, urmând ca acesta să fie preluat de către Secţia Parchetelor Militare din cadrul Parchetului General.
La nivelul Ministerului Afacerilor Interne a fost numită o comisie de investigare a catastrofei aeriene, prin ordinul viceprim-ministrului Gabriel Oprea. Comisia este formată din 14 specialişti şi are ca obiectiv studierea şi analiza factorilor care au favorizat şi determinat producerea catastrofei aeriene, în vederea elucidării cauzelor acesteia. Comisia îşi desfăşoară activitatea sub coordonarea procurorului militar.
„Ca măsură de siguranţă, în conformitate cu Instrucţiunea 155 din 21 februarie 2007, privind investigarea evenimentelor de aviaţie produse cu aeronave aparţinând Ministerului Afacerilor Interne, toate cele nouă elicoptere, de tipul celui care s-a prăbuşit ieri în judeţul Constanţa vor fi oprite la sol până la stabilirea cauzelor accidentului. În acest timp, pentru intervenţiile aero-medicale, Inspectoratul General de Aviaţie al Ministerului Afacerilor Interne are la dispoziţie alte 7 elicoptere care pot fi echipate medical, în orice moment”, a mai spus Monica Dajbog.
Reprezentantul Ministerului de Interne a dat şi informaţii despre aparatul de zbor, de la achiziţionarea lui de către Consiliul Judeţean (CJ) Constanţa.
„Era în serviciu din iunie 2013 (elicopterul - n.r.), fiind achiziţionat de către Consiliul Judeţean Constanţa în cadrul Proiectului Transfrontalier cu finanţare europeană 'Equipment to Save Our Lives', în cadrul Programul Operaţional comun România-Bulgaria 2007-2013. Aeronava era în exploatare în cadrul Inspectoratului General de Aviaţie al Ministerului Afacerilor Interne din 6 noiembrie 2014 şi realizase 188 ore de zbor", a precizat oficialul MAI.
Pe 6 noiembrie 2014, elicopterul a fost predat de CJ Constanţa Inspectoratului General de Aviaţie (IGAv), iar inspecţia pentru înmatricularea aeronavei a avut loc, potrivit MAI, în aceeaşi zi, la sediul Eurocopter România.
„În 25 noiembrie 2014, aeronava a fost recepţionată la sol şi în zbor de către o comisie a IGAv, aeronava funcţionând normal. În aceeaşi zi, elicopterul s-a deplasat în zbor la Punctul de Operare Aero-medicală Constanţa", a mai precizat Monica Dajbog.
Mai multe ştiri pe aceeaşi temă:
Imaginile filmate de un martor imediat după prăbuşirea elicopterului SMURD în lacul Siutghiol au surprins strigătele disperate de ajutor ale unuia dintre cadrele medicale prezente la bordul aeronavei.
Doi piloţi din cadrul Inspectoratului General de Aviaţie al Ministerului Interne şi două cadre medicale SMURD Constanţa au murit după ce elicopterul în care se aflau s-a prăbuşit, luni seara, în lacul Siutghiol din judeţul Constanţa. Cei patru se întorceau dintr-o misiune aero-medicală. După ce au găsit şi ultima victimă, autorităţile au anunţat familiile victimelor despre tragedie. Parchetul Militar a deschis un dosar penal în acest caz.
Opt piloţi, trei medici şi trei asistenţi au murit în cei zece ani de operare aero-medicală SMURD. Aceştia şi-au pierdut viaţa în urma a trei accidente care au avut loc în timpul unor misiuni de salvare.
Elicopter SMURD prăbuşit. Toţi cei patru membri ai echipajului au murit
Un elicopter SMURD s-a prăbuşit în lacul Siutghiol din Constanţa. Aparatul de zbor, care se îndrepta spre Mihail Kogălniceanu, efectua o misiune medicală. Medicul Laura Vizireanu a fost resuscitată, dar a murit la spital. Aceeaşi soartă au avut-o şi copilotul Ginel Claudiu Crăcănel, precum şi pilotul Petre Cătuneanu. Spre dimineaţă, scafandrii au găsit şi trupul neînsufleţit al asistentei, cel de-al patrulea membru al echipajului.