Reuters, despre modificarea legii electorale din România și amenzile prevăzute pentru rețelele sociale: „E neclar cum pot fi aplicate”
0Într-un articol în care prezintă măsurile luate de Guvern României privind alegerile din luna mai, Reuters subliniază că nu e clar cum pot fi aplicate amenzile prevăzute pentru rețelele sociale, cuprinse între 1 și 5% din cifra de afaceri a platformelor, în contextul în care nu sunt înregistrate în România.

„România, statul membru al Uniunii Europene și NATO, care se învecinează cu Ucraina, a fost aruncată anul trecut în haos instituțional atunci când Călin Georgescu, un politician de extremă dreaptă, pro-rus, puțin cunoscut, a câștigat primul tur al alegerilor prezidențiale pe 24 noiembrie 2024. Oficialii au declarat că Georgescu a beneficiat de o campanie masivă pe rețelele de socializare, în special TikTok, care i-a oferit un tratament preferențial, acuzații pe care platforma le-a negat. Pe fondul suspiciunilor de interferență rusă, negate de Moscova, instanța supremă a țării a anulat scrutinul și a ordonat guvernului să îl repete în întregime. Comisia Europeană a deschis luna trecută proceduri formale împotriva TikTok pentru suspiciunea de nerespectare a măsurilor de limitare a interferențelor în alegeri, în special în cazul votului din România”, scrie Reuters.
Articolul punctează însă că, în cazul noilor amenzi introduse de Executivul român, între 1% și 5% din cifra de afaceri a platformelor online, „nu este clar cum ar putea fi aplicate”, pentru că entitățile „nu sunt înregistrate în România”.
„Amenzi drastice” în cazul încălcării regulilor privind campania online a candidaților
Premierul Marcel Ciolacu a precizat la începutul ședinței de Guvern că vor fi introduse amenzi drastice în cazul încălcării regulilor privind promovarea line a candidaților.
„Am venit cu modificări, astfel încât regulile să fie la fel pentru toţi candidaţii şi să nu mai avem această practică pe care am avut-o la ultimele alegeri în care un instrument social-media a favorizat un anumit competitor. Am introdus şi amenzi drastice, respectiv 5% din cifra de afaceri, iar la anumite corporaţii această amendă ar putea duce la multe miliarde de euro”, a afirmat Ciolacu.
Astfel, OUG privind unele măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Președintele României din anul 2025 și alegerilor locale parțiale din anul 2025 precizează, referitor la situațiile în care autoritățile vor fi nevoite să ceară marilor rețele sociale eliminarea unor materiale de publicitate politică care nu respectă legea, soluționarea plângerilor privind campania electorală online este în atribuția Birourilor Electorale, urmând ca BEC să le transmită „de îndată Autorității Electorale Permanente, în vederea transmiterii către platformele online foarte mari (...) sub sancțiunea plății unei amenzi cuprinse între 1% și 5% din cifra de afaceri a platformei online, dacă în termen de 5 ore de la notificarea Autorității Electorale Permanente, platforma online nu elimină materialul publicitar în cauză”.
„La alegerile pentru Președintele României din anul 2025, este considerat material publicitar politic orice material scris, online, audio sau video, utilizat în campania electorală care îndeamnă alegătorii în mod direct sau indirect să aleagă sau să nu aleagă, să voteze sau să nu voteze pentru un candidat independent sau pentru un candidat al unui partid politic clar identificat”, mai prevede ordonanța.