Soluția ingenioasă găsită de o firmă germană pentru a opri răspândirea sloganurilor neonaziste: „Este doar începutul”
0O firmă de publicitate din Germania a găsit o soluție ingenioasă pentru a bloca vânzările articolelor imprimate cu sloganuri neonaziste: înregistrarea lor drept mărci comerciale, relatează The Guardian.
Imprimate pe orice articol - boxeri, căni de bere, tricouri, perne și hanorace - sloganurile fac parte dintr-o industrie online în plină expansiune despre care militanții antifasciști spun că nu doar umplu buzunarele, ci consolidează identitatea și măresc influența membrilor grupărilor neonaziste.
Sloganul „Htlr”, căruia i s-au scos vocalele pentru a masca cuvântul Hitler, interzis de legislația germană, este doar unul dintre multele exemple de abrevieri la care recurg aceste grupări și care mai cuprind „VTR LND” (Vaterland =patrie), respectiv HKNKRZ (Hakenkreuz = svastică).
„Naziștii sunt inovatori. Iar jobul meu este să rezolv problemele în mod creativ”, spune Simon Knittel, directorul unei agenții de publicitate care s-a aliat cu inițiativa antifascistă „Laut gegen Nazis” (Vocali împotriva naziștilor, LGN) și o firmă de avocatură pentru a lansa o campanie menită să priveze de drepturile de vânzare articole comerciale neonaziste.
Campania a reușit deja să blocheze comercializarea sloganului „VTR LND”, cel mai bine vândut în magazinele online neonaziste prin înregistrarea lui drept marcă comercială în Europa.
„Acesta este doar începutul”, a declarat Jörn Menge, un manager muzical care conduce LGN. „Am depus deja cereri pentru alte mărci comerciale în legătură cu alte coduri extremiste, în speranța de a le opri vânzările. Este pervers faptul că au reușit să își răspândească în mod legal opiniile în lume și să se finanțeze prin vânzarea mărfurilor lor. Încercăm să punem capăt acestei situații”, a explicat el.
El admite faptul că organizația sa joacă un fel de joc „de-a șoarecele și pisica” cu neonaziștii care ar încerca să-i împiedice înregistrând propriile drepturi, spune el. „Vrem să fim capabili să-i surprindem”.
Un fost vânzător de mărfuri neonaziste consiliază campania. Philip Schlaffer, care a administrat un astfel de magazin în orașul nordic Wismar, pe coasta Mării Baltice, ține acum prelegeri în școli, după ce a urmat în închisoare un program antifascist.
„Nu se poate subestima puterea pe care o au aceste sloganuri de a influența tinerii. Extrema dreaptă depune un efort uriaș pentru a găsi modalități de a-i atrage [...] La rândul tău, poți face, așa cum am făcut eu, sute de mii de euro din acest comerț. Am livrat în Anglia, Scoția, Irlanda, Scandinavia, peste tot”, a dezvăluit el.
Cel mai bine vândute sloganuri neonaziste
Articolele cu sloganurile HKNKRZ și VTR LND se numără printre cele mai bine vândute, a spus el. „Așadar, a da o lovitură împotriva mărfii este unul dintre cele mai puternice lucruri pe care le poți face împotriva extremismului de dreapta.”
El spune însă că este o luptă dificilă. Comerțul este doar un domeniu de influență. În alte sfere, cum ar fi scena muzicală de extremă-dreapta, sloganurile sunt disimulate în versuri, în timp ce tatuatorii de extremă-dreapta le strecoară în imagini. „Dar dacă putem să le luăm măcar unul dintre `spațiile lor sigure`, merită", a spus el.
Dintre cele aproximativ 100 de astfel de coduri, unele sunt deocamdată imposibil de interzis, cum ar fi numerele: 88 reprezintă dublarea celei de-a opta litere a alfabetului, adică HH, care e prescurtarea expresiei „Heil Hitler”, iar 18 este codul pentru Adolf Hitler. Autoritățile germane au putut totuși să restricționeze utilizarea lor în ultimii ani pentru plăcuțele de înmatriculare auto.
Knittel, care s-a implicat în campanie din pasiune pentru această muncă, ar dori acum să o aducă la un alt nivel prin înregistrarea unor mărci comerciale în SUA. Totodată, împreună cu partenerii săi, planifică crearea unei baze de date publice „în scopul de a colecta toate codurile naziste, a suscita o conștientizare comercială cu privire la acestea, precum și a face publicul mai atent la ele”.
Ideea sa a primit recent aur și bronz la premiile pentru creativitate, prin care industria publicitară celebrează cele mai importante și inovatoare campanii ale anului.
„Ideea noastră este mai mult o operațiune de deturnare decât orice altceva, și este destinată mai degrabă binelui comun decât profitului, astfel că este oarecum neconvențională, dar cu siguranță am reușit să atragem atenția oamenilor", spune Knittel.