Cum îşi urmăreşte Facebook utilizatorii şi ce înseamnă acest lucru
0
Facebook îşi urmăreşte utilizatorii, nu mai e o noutate, dar reţeaua socială nu a vorbit niciodată despre această practică. Însă „Business Insider“ susţin că sunt, în medie, peste 200 de „urmăritori“ folosiţi de Facebook. Şi informaţia pentru Facebook se traduce, la propriu, în venituri, fie că sunt din publicitate sau din vânzarea preferinţelor personale ale utilizatorilor.
Cei de la „Business Insider“ au folosit un program, denumit „Abine DNT+“, care identifică instrumentele prin care Facebook îşi urmăreşte utilizatorii şi le şi opreşte. Abine DNT+ îi spune utilizatorului câte cereri de urmărire a oprit, în funcţie de site-urile pe care navighează.
„Urmăritorii“ folosiţi de Facebook, dar disponibili şi altor site-uri, sunt cookie-uri, coduri JavaScript, „pixels“ (etichete pe pixeli) sau iframe-uri (componente ale HTML). Cookie-ul, unul dintre cele mai folosite, este utilizat de Facebook pentru a activa butonul „like“ pe alte site-uri. Acesta urmăreşte, în fundal, comportamentul utilizatorului şi îi identifică interesele care pot fi mai târziu valorificate în scopuri de promovare publicitară.
Această practică este numită, de către opozanţi, spionaj, şi direcţionarea anunţurilor de către cei din industria publicitară. Însă Facebook trăieşte din publicitate, domeniu pe care nu l-a valorificat încă prea bine pe smartphone-uri.
Analistul Abine pe probleme de confidenţialitate, Sarah Downey, a spus pentru „Business Insider“ că urmărirea utilizatorilor încetineşte viteza de navigare, dar duce şi la un trafic mai mare. „În general, cu cât ai mai multe module de urmărire pe un site, cu atât mai lentă devine navigarea“, a declarat aceasta.
Potrivit Facebook, practica este - fără doar şi poate - pentru binele utilizatorilor
Potrivit politicii reţelei, tehnologiile de urmărire deservesc doar furnizării, securizării şi înţelegerii produselor, serviciilor şi anunţurilor, atât pe Facebook, cât şi în afara reţelei de socializare. Şi există libertatea de a le bloca din browser, dar Facebook mai afirmă că, în urma blocării, se poate ca unele funcţii să nu fie accesibile.
În general, Facebook stochează informaţii precum localizarea utilizatorului, site-urile vizitate, click-urile pe care le dă şi îi creează astfel un profil. Este aproximativ la fel cu ceea ce face Google în Gmail. Aruncă o privire prin mail-uri după cuvinte cheie, apoi afişează anunţuri bazate pe acele cuvinte. Practic, utilizatorului i se face un portret robot pentru mediul online.