Balenciaga, maestrul tuturor designerilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ca designer, te poţi numi norocos atunci când câştigi aprecierea publicului. Însă atunci când Hubert de Givenchy şi Christian Dior te numesc „maestrul tuturor creatorilor de modă“, orice altă laudă pare de prisos. Cristóbal Balenciaga a schimbat din temelii industria modei şi, mai ales, siluetele feminine.

Cu măiestria metodică a unui croitor profesionist şi talentul unui artist, a creat piese fluide şi graţioase. A câştigat respectul comunităţii exclusiviste care, din Paris, dădea ora exactă în modă datorită cunoştinţelor sale ample pe latura tehnică, dar mai ales pentru perfecţionismul său aproape exasperant.

Cristóbal s-a născut în micul oraş de pescari Getaria din Ţara Bascilor la 21 ianuarie 1895. Primii ani de viaţă au fost strâns legaţi de mama sa, care era croitoreasă. Adolescenţa şi-a petrecut-o sub patronajul marchizei de Casa Torres, care l-a trimis la Madrid pentru a urma studii de specialitate în croitorie şi care purta apoi cu mândrie creaţiile protejatului ei. Astfel, cu o asemenea promovare, Balenciaga a cunoscut succesul de tânăr. În 1918, la doar 23 de ani, îşi deschidea deja primul atelier la Madrid, sub numele de Eisa. S-a extins apoi în Barcelona şi San Sebastián.

Inspirat de Renaşterea Spaniolă

Printre clienţii săi se numărau membrii casei regale spaniole şi un număr ridicat de aristocraţi. Atunci când Războiul Civil a izbucnit, Balenciaga şi-a mutat magazinele şi atelierul la Paris, recunoscuta capitală mondială a modei. În 1937 deschidea primul magazin pe Avenue George V.

În acelaşi an şi-a prezentat prima colecţie pe podium, inspirată în totalitate de Renaşterea Spaniolă. Pe baza picturilor lui Diego Velásquez, care întruchipau tinere prinţese spaniole, a creat una dintre piesele sale emblematice, cunoscută sub numele de „Infanta".

Războiul nu l-a lăsat însă fără clientela loială din Spania. Mulţi îşi puneau siguranţa în pericol pentru a călători la Paris, fenomen ce a putut fi observat apoi şi în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Până în 1939, Cristóbal avea deja presa pariziană de specialitate la picioare. Criticii îl numeau „cel care a revoluţionat industria modei". Crezul său era simplu: secretul eleganţei este eliminarea.

Secretul eleganţei

Încet, dar sigur, le-a convins pe femei să renunţe la podoabe şi să iasă din patima lui „prea mult" în favoarea liniilor clare şi fluide. Ideea a fost însă perfecţionată de cel mai bun dintre ucenicii săi - Hubert de Givenchy.

Cei doi s-au cunoscut târziu, când Givenchy era deja consacrat ca designer. Acesta a povestit însă că a studiat intens modelele propuse de Balenciaga în paginile revistelor de modă şi l-a numit, în repetate rânduri, mentorul său. Givenchy a încercat chiar, la un moment dat, să se angajeze la atelierul lui Balenciaga, însă a fost refuzat din cauza lipsei de experienţă.

Toată suflarea modei pariziene îl păstra pe Cristóbal pe un altar - Christian Dior l-a numit „maestrul tuturor couturierilor". Primul său atu era, bineînţeles, clientela. Printre admiratoarele modelelor sale se numărau Pauline de Rothschild (membră a puternicei familii care a pus bazele sistemului bancar european), Bunny Mellon (descendentă a familiei care a fondat gigantul bancar american Bank of New York Mellon), Marella Agnelli (soţia preşedintelui Fiat), Gloria Guinness (editor la publicaţia „Harper's Bazaar") şi Mona von Bismarck (soţia unui descendent al cancelarului german Otto von Bismark).

Mărul discordiei în familia Kennedy

O adevărată colecţionară de haine Balenciaga a fost şi Jackie Kennedy, despre care se spune că se certa des cu soţul ei, preşedintele american John F. Kennedy, care nu voia ca ea să fie văzută purtând creaţii de lux.

Nota de plată era însă achitată (discret, bineînţeles) de Joe Kennedy, tatăl preşedintelui. Toate femeile amintite mai sus au fost introduse ulterior în topul celor mai bine îmbrăcate persoane publice (International Best Dressed List Hall of Fame).

Anii '40, în ciuda războiului şi a perioadei dificile, i-au adus lui Balenciaga mai multă notorietate. În atelierele sale se lucra la capacitate maximă, iar colecţiile sale erau cele mai căutate. Apoi, în anii '50 şi '60, creatorul a început să prezinte tot mai rar colecţii noi.

Toate piesele create de el în această perioadă sunt considerate adevărate opere de artă, care schimbau mentalităţi şi moda feminină. Totul a culminat în 1959, când a dezvăluit silueta „Empire" şi a dat peste cap toate şabloanele din acea vreme. A urmat modelul de rochie baby-doll, care, recent, a devenit mai populară ca niciodată.

Regina Spaniei, la deschiderea Muzeului Cristóbal Balenciaga

image

În 1968, Balenciaga a decis să se retragă şi, fără să stea pe gânduri, şi-a închis pe rând toate magazinele şi, în final, atelierul. Avea 74 de ani şi lucrase în Paris timp de trei aproape decenii. A început atunci să predea - cel mai „strălucit" elev al său a fost, fără îndoială, Oscar de la Renta. Patru ani mai târziu, în 1972, Cristóbal Balenciaga a murit.

În iunie 2011, autorităţile spaniole au deschis Muzeul Cristóbal Balenciaga. La ceremonie au participat, printre alţii, regina Spaniei şi Hubert de Givenchy (devenit între timp preşedintele Fundaţiei Cristóbal Balenciaga). După moartea creatorului, casa a fost preluată de grupul de lux Gucci.

Acum, directorul de creaţie al casei este Nicolas Ghesquière. Acesta a reuşit să le câştige drept cliente pe Nicole Kidman, Salma Hayek, Kylie Minogue, Madonna, Sinead O'Connor şi Gwyneth Paltrow. Imaginea casei de modă a fost revitalizată recent de introducerea genţilor inspirate de motociclism.

23 de ani avea Cristóbal Balenciaga atunci când şi-a deschis primul atelier de modă.

Stil de viață

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite