Doi oameni de afaceri din Galaţi sunt acuzaţi de devalizarea CFR

Un scandal de proporţii este pe cale să izbucnească în legătură cu modul cum compania Conpet SA (cu capital de stat) a acordat un contract de transport de petrol pe calea ferată în valoarea de 200 de milioane de lei noi (circa 50 de milioane de euro). Contractul a ajuns la o companie condusă de doi gălăţeni (Gruia Stoica şi Vasile Didilă), dar există suspiciuni cu privire la derularea licitaţiei.

Ştiri pe aceeaşi temă

De fapt, incidentul cu contractul amintit mai înainte este doar picătura care a umplut paharul.  Scandalul are rădăcini mai vechi. În ultimii 5-6 ani s-au făcut numeroase speculaţii cu privire la modul cum firma Societatea Grup Feroviar Român (GFR), aparţinând unor oameni de afaceri din Galaţi a pus mâna pe contractele pentru repararea vagoanelor CFR. Contracte extrem de bănoase, de ordinul zecilor de milioane de euro în fiecare an.

O încrengătură complicată de afaceri controversate

Societatea Grup Feroviar Român (GFR) este parte a grupului Grampet, format dintr-o încrengătură extrem de complicată de firme înfiinţate în perioada 2000-2009. Toate gravitează însă în jurulcompaniei naţionale de căi ferate, pe care o "căpuşează" practic.

Grupul este condus de controversat om de afaceri din Galaţi, Gruia Stoica, şi de fratele acestuia, Vasile Didilă. Ambii sunt de loc din Toflea, dar sunt mutaţi de câţiva ani la Bucureşti, unde este acum centrul întregii operaţiuni.

De altfel, la Toflea îşi au sediul multe societăţi deţinute de cei doi. De fapt, localizarea este pur formală. Nimeni nu i-a mai văzut, de peste cinci ani, pe patroni prin Toflea, la palatul semi-părăsit unde au fost înregistrate firmele, .

Avere din uzine dezafectate

Este cunoscut că debutul în afaceri al lui Didilă şi Gruia l-a reprezentat comerţul de fier vechi. Dezafectarea uzinelor din Tecuci, Mărăşeşti, Adjud şi Bârlad le-a asigurat marfa necesară. Iar adevărate cohorte de rromi au bătut în lung şi-n lat, ca achizitori ai grupului, judeţele Galaţi, Vaslui, Vrancea şi Bacău.

În urmă cu câţiva ani, cei doi oameni de afaceri erau doar  "mogulii locali din Toflea", o comună unde palatele cu turnuleţe sînt evaluate (chiar şi cele mai modeste) la preţuri comparative cu cât au plătit aceştia pentru cîte o societate de stat dintre cele care fac acum parte din grupul Grampet.

De exemplu, REMAR SA a fost achiziţionată de Grampet SA cu mai puţin de 700.000 de euro, iar Ministerul Transporturilor a şters toate datoriile întreprinderii. Acum, legăturile lui Gruia şi Didilă cu Toflea sunt aproape inexistente.

Afacerile cu CFR

Grupul este asociat în mai multe afaceri cu CFR Marfă, unul dintre ele fiind RSCO - Rolling Stock Company -, prin care vreo 6.000 de vagoane şi 100 de locomotive ale CFR Marfă au fost reparate de grupul GFR.

Afacerea a fost pusă la cale printr-o aşa-zisă licitaţie organizată prin intermediul Bursei Române de Mărfuri, procedură nereglementată de Legea achiziţiilor publice. Pe lîngă firma Grampet, din care face parte GFR, condusă de Sorin Chine, fost director comercial al CFR Marfă, în prezent mai beneficiază de contracte cu statul şi firmele Unifertrans, condusă de Constantin Pestrea, şi Serv Trans, condusă de Gheorghe Buruiană, ambii foşti directori ai CFR Marfă care, odată cu părăsirea companiei de stat, au luat cu ei şi contractele profitabile.

De ce statul nu poate lucra cu statul?!

Licitaţia de la Compet, care a redeschis cutia Pandorei, este controversată mai ales datorită faptului că statul a fost tras în piept chiar de către stat. Mai exact, oferta depusă de CFR Marfă (firmă controlată de Ministerul Transporturilor) a fost respinsă de Compet (firmă controlată tot de Ministerul Transporturilor!) şi atribuită GFR. Absolut bizar este că oferta GFR este la pachet cu CFR Marfă, care singură n-a izbândit. Motivul: doar CFR Marfă are dotarea tehnică necesară pentru a acoperi comanda.

"Am participat la licitaţie alături de CFR Marfă şi am câştigat, dupa ce compania de stat a depus mai multe contestaţii, care s-au soluţionat în favoarea noastră", a declarat omul de afaceri Gruia Stoica imediat după anunţarea rezultatelor licitaţiei.

Contractul are o valabilitate de trei ani si este finantat din sursele proprii ale transportatorului de produse petroliere prin conducte Conpet Ploiesti, companie la care Ministerul Economiei detine 58,7% din actiuni, in timp ce Fondul Proprietatea detine 20% din actiuni, potrivit datelor de pe site-ul Bursei de Valori Bucureşti BVB).

"Conpet Ploieşti reprezintă unul dintre cei mai importanţi cinci clienţi pe care îi are Grup Feroviar Român. Acesta nu este primul an în care vom lucra cu Conpet", a declarat Gruia, proprietarul GFR.

Printre clienţii operatorului privat feroviar se mai numără Compania Naţională a Huilei, Holcim, ArcelorMittal Galaţi, Petrom, Shell Gaz Romania şi Rafo, potrivit datelor de pe site-ul companiei.


Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: