Disputa în instanţă pentru sintagma „100% natural” de pe o etichetă de miere. De ce a pierdut OPC procesul

Disputa în instanţă pentru sintagma „100% natural” de pe o etichetă de miere. De ce a pierdut OPC procesul

Eticheta pentru care OPC a sancţionat producătorul de miere. Foto: apidava.ro

O societate producătoare de miere din Alba, liderul naţional de pe piaţa de profil, a fost sancţionată de Protecţia Consumatorului pentru că a trecut pe eticheta unor produse sintagma ”produs natural 100%”

Ştiri pe aceeaşi temă

Firma sancţionată cu avertisement este Apidava SRL Blaj, care a avut în 2020 afaceri în valoare totală de circa 6 milioane de euro, cu un profit de aproximativ 600.000 de euro.
 
Sancţiunea aplicată de Comisariatului pentru Protecţia Consumatorilor Alba pe data de 14 aprilie 2021. ”La data şi ora controlului la producător s-a constatat că pe toate etichetele produsului Roua florilor există sintagma 100% natural - menţiune care conferă produsului caracteristici speciale, deşi în realitate toate produsele de acest gen le au. Informaţia privind sintagma ”100% natural" la produsul miere Roua florilor, ambalată în diferite cantităţi nu era necesară”, au susţinut reprezentanţii OPC, care au arătat că se încalcă un regulament european şi o ordonanţă de guvern emisă în 1992.
 
În plus s-a dispus remedierea deficienţelor în termen de 90 de zile. Chiar dacă sancţiunea primită nu a fost una de natură financiară, reprezentanţii societăţii au contestat procesul verbal în instanţa de judecată. Dacă nu ar fi făcut acest lucru, în termenul menţionat ar fi fost obligaţi să scoată sintagma ”100% natural” de pe eticheta produsului Roua Florilor.
   

Caracteristicile esenţiale ale produsului

 
”Prin menţionarea cuvântului "natural” în eticheta produsului, nu am făcut decât să subliniem una din caracteristicile esenţiale ale produsului, respectând întocmai prevederile art. 18 din OG 21/1992. Indicaţia este importantă deoarece, pe de o parte, din chiar Ordinul 522/2003 rezultă că pot exista mai multe tipuri de miere (miere filtrată, miere în faguri, miere cu bucăţi de faguri, inclusiv cea destinată industriei) sau poate exista miere asupra căreia s-a intervenit în procesul de producere: miere presată sau miere filtrată.
 
Organul de control nu este în măsură a aprecia dacă o informaţie este necesară sau nu a fi aplicată pe eticheta unui produs, necesitatea aplicării anumitor informaţii pe etichetă fiind atributul exclusiv al companiei producătoare, atât timp cât acestea respectă legea. Prin urmare, aprecierea organului de control care susţine că ”sintagma 100% natural la produsul Roua Florilor ambalată la diverse cantităţi nu era necesară” este una care contravine legislaţiei aplicabile, organul de control fiind abilitat să analizeze dar legalitatea unor menţiuni de pe etichetă, şi nicidecum oportunitatea acestora”, au susţinut reprezentanţii companiei Apidava SRL. Aceştia au mai precizat că, de câţiva ani buni, pe piaţă, în presa scrisă şi televiziuni au apărut cazuri de ”miere falsificată”, precum şi numeroase sfaturi prin care consumatorul poate detecta această miere.
 
”Există posibilitatea de ”falsificare” a mierii, prin adăugarea de diverse substanţe (zahăr invertit, sirop, etc), dar, mai ales, prin hrănirea artificială a albinelor. Chiar si în acest caz, de hrănire artificială a albinelor, mierea continuă să fie produsă de albine, dar ea nu mai este ”naturală 100%” astfel încât indicarea acestei caracteristici nu face decât să deosebească produsul nostru de ceea ce publicul larg numeşte ”miere falsificată”.
 
Chiar mai mult, în miere se poate găsi polen modificat genetic (MG), motiv pentru care Uniunea Europeană a legiferat încă din anul 2014 şi acest aspect. Ori, pentru a asigura consumatorul că produsul nostru nu este într-un astfel de caz, se impune cu necesitate adăugarea sintagmei de "100% natural” pe eticheta produsului”, au mai apreciat ce de la Apidava.
 

Sintagmă necesară pentru informarea consumatorului

 
Instituţia cu atribuţii de control din Alba Iulia a solicitat respingerea plângerii şi menţinerea sancţiunii. Judecătoria Blaj a dat dreptate societăţii producătoare de miere. ”Menţionarea caracteristicii “natural” indică consumatorului că asupra mierii nu s-a intervenit în sensul filtrării, care să ducă la îndepărtarea în mod semnificativ a polenului şi că nu prezintă caracteristici care să o facă inaptă consumului uman. Mai mult decât atât, indicaţia de natural pe eticheta produsului este necesară pentru a informa consumatorul că produsul nu a fost filtrat pentru îndepărtarea polenului şi nu s-a adăugat niciun ingredient alimentar.
 
Având în vedere cele arătate mai sus, petenta, prin menţionarea cuvântului natural în eticheta produsului nu a făcut decât să sublinieze una dintre caracteristicile esenţiale ale produsului, aşa cum este regăsită acesta chiar şi în definiţia produsului şi a dorit doar să asigure consumatorul că mierea nu conţine organisme modificate genetic, că nu a fost falsificată”, astfel a motivat magistratul hotărârea de a anula procesul verbal de sancţionare. CJPC Alba a contestat hotărârea primei instanţei, iar procesul se va muta la Tribunalul Alba. 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările