Modă florală cu mesaj ecologist

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Colecţia Vivienne Westwood a atras atenţia asupra încălzirii globale FOTOGRAFII Reuters şi Getty Images
Colecţia Vivienne Westwood a atras atenţia asupra încălzirii globale FOTOGRAFII Reuters şi Getty Images

Cortina a coborât şi peste Săptămâna Modei de la Londra, iar pe parcursul celor cinci zile de prezentări s-au conturat noi tendinţe pentru sezonul primăvară-vară 2014. Imprimeurile florale şi geometrice, materialele preţioase şi pantalonii scurţi au dat tonul în capitala britanică.

Detaliile inspirate de natură s-au regăsit sub diferite forme în cadrul celor mai multe prezentări din Săptămâna Modei de la Londra, eveniment care s-a încheiat marţi, 17 septembrie. Colecţia gândită de Christopher Bai­ley pentru Burberry, intitulată „English Rose/Trandafirul Englezesc“, a fost definită de o gamă largă de pasteluri (roz, lila, bleu şi verde-mentă), de mătase, dantelă Nottingham, macrame şi lână.

Fustele drepte, mulate, combinate cu bluze semitransparente, care duc cu gândul la inocenţa unor şcolăriţe, au conturat „tabloul“ romantic de inspiraţie britanică presărat cu o ploaie de petale de trandafiri, la final de show. Nu au lipsit cardiganurile şi paltoanele confecţionate din cel mai fin caşmir scoţian, după cum relatează „The New York Times“.

Pe romantism a mizat şi designerul John Rocha, care a stilizat trandafirul şi l-a aplicat pe rochiile lungi şi vaporoase, asortate cu pălării cu boruri mari. Creatorul a încercat să celebreze pofta de viaţă şi iubirea, motiv pentru care a şi folosit materiale naturale, în principal mătasea. „Lucrez cu mătasea de 35 de ani şi consider că în ultima vreme se abuzează de materialele sintetice. Hainele realizate din fibrele naturale arată mai bine şi acest lucru se poate vedea şi după ce le porţi ani de zile“, şi-a motivat Rocha alegerea.  

Liniei florale i s-a alăturat marea doamnă a modei britanice, inconfundabila Vivienne Westwood, care a transformat catwalk-ul într-o tribună de unde au fost lansate mesaje ecologiste imprimate pe tricouri, în dorinţa de a atrage atenţia asupra schimbărilor climatice care au loc la nivel global. Punerea în scenă a fost teatrală, cu machiaje complexe, o particularitate cultivată de-a lungul timpului de „Regina Viv“, cum este alintată creatoarea în presa britanică. Paleta coloristică a fost dominată de nuanţe puternice de verde (foto-jos) şi roşu, completată de gri şi negru. Nu au lipsit materialele consacrate în colecţiile lui Westwood: tartanul, brocartul şi tweed-ul.

vivienne west wood

Fustele creion, bluzele, jachetele şi salopetele cu imprimeuri florale, printate digital, au întărit ideea eco a show-ului, la fel şi momentul coregrafic susţinut la începutul prezentării de modelul britanic Lily Cole.

Strălucire în exces, aşa ar putea fi descrise piesele din colecţia americanului Tom Ford. Defilarea amazoanelor înveşmânatate în materiale argintii şi aurii, croieli sexy, rochii scurte şi mulate acoperite cu bucăţele de oglindă sau cu paiete, multă piele neagră sau maro, s-a constituit sub forma unui remember al perioadei de glorie în care designerul a lucrat pentru Gucci, după cum observă „The Guardian“.

Colecţii în oglindă

Extravagante au fost şi piesele din colecţia lui Julien Macdonald, inspirate de o călătorie pe care designerul originar din Ţara Galilor a făcut-o în exoticul Maroc. Rochiile transparente din dantelă fină sau şifon, cu inserţii de aur şi argint au fost piesele de rezistenţă ale lui Macdonald, crea­ţiile fiind destul de asemănătoare cu ale colegului de breaslă Tom Ford, remarcă „The Independent“. Un déjà-vu deloc măgulitor pentru cei doi designeri, care au fost acuzaţi de criticii de modă, printre care şi Liz Jones, de la „Daily Mail“, că nu au reuşit să aducă ceva nou sau remarcabil de data aceasta.

La rândul ei, Holly Fulton a readus pe podiumul londonez printurile inedite pentru care este apreciată, dar de data aceasta a reinterpretat moda anilor ’70 folosind denimul şi broderia realizată manual în stil folk. „Culoare din plin, motive florale, şifon şi mătase, linii fluide“, a caracterizat „The Telegraph“ colecţia stilizată de Fulton. Inedită a fost o rochie confecţionată din cercuri de plută legate între ele cu zeci de cristale, o încercare a designerului de a reinterpreta o perdea strălucitoare din epoca disco.

Tom Ford

image

O radiografie a ceea ce a însemnat Săptămâna Modei de la Londra a fost realizată de Liz Jones, editorul de modă al publicaţiei „Daily Mail“, care identifică trendurile ce vor fi preluate şi în moda străzii de anul viitor. „Pantaloni şi fuste cu talie înaltă, demarcaţie care ajunge până sub linia bustului. Curele subţiri la rochii, motive florale din abundenţă, paltoane, jachete şi cardiganuri, pantaloni trei sferturi, mâneci bufante, bluze serioase în genul celor purtate de Margaret Thatcher, închise în faţă cu o fundă, pantaloni scurţi din stofă, mult mohair şi colanţi negri, piese babydoll potrivite pentru siluetele în formă de clepsidră“, a punctat specialista.

Julien Macdonald

julien macdonald

Omagiul „debutantului“ Manolo Blahnik

Nu în ultimul rând, creatorul celor mai frumoşi şi mai confortabili pantofi din lume, aşa cum a fost adesea descris Manolo Blahnik, a expus în capitala londoneză. „Toată lumea îşi face un scop din a fi prezentă la Săptămâna Modei de la Londra, unde lucrurile stau cu totul altfel decât la Paris sau Milano. Londra a devenit extrem de importantă pentru toţi marii cumpărători internaţionali. Londra reprezintă viitorul“, astfel a sunat omagiul adus de celebrul creator de încălţăminte evenimentului care s-a desfăşurat în capitala londoneză.

Manolo Blahnik

manolo blahnik

Declaraţia oferită de Blahnik într-un interviu din revista „Vogue“ este cu atât mai plină de înţeles, dacă ţinem cont de faptul că veteranul designer spaniol şi-a făcut debutul în cadrul Săptămânii Modei de la Londra. Nu pentru că nu ar fi avut ocazia până acum sau pentru că nu ar fi fost invitat în repetate rânduri, ci pentru că, după cum a mărturisit chiar el, este „îngrozit de mulţimi“.

Probabil că tocmai din acest motiv a preferat să-şi prezinte colecţia într-un cadru intim, la hotelul Covent Graden. Modelele expuse, cu aplicaţii din dantelă sau flori realizate din piele, în culori tari, portocaliu, verde, roşu vibrant, galben, dar şi în nuan­ţe de crem, se adresează „femeii care ştie ce vrea şi care nu se teme să lupte pentru a obţine acest lucru“, aşa cum a mărturisit chiar designerul-fetiş al celebrităţilor. Bineînţeles, tocurile ameţitoare, semnătura inconfundabilă a lui Manolo Blahnik, nu au fost scurtate nici de această dată. 

Adevărata capitală a modei

Zilele acestea, la Londra, mai mult ca niciodată, totul este despre modă. Spun mai mult decât niciodată pentru că în capitala londoneză totul are un stil parcă pus în scenă pentru turiştii impresionabili, ca mine. Săptămâna Modei de la Londra este peste tot, nu doar în incintele special pregătite din centrul oraşului. Presa naţională urmăreşte subiectul cu mult înainte să se fi întâmplat: „Time Out“ a dedicat un număr designerilor tineri, dar şi zonelor din Londra unde sunt adunate cele mai multe ateliere. „Stylist“, un supliment gratuit de modă, pe care îl primeşti la metrou, mai bun decât majoritatea revistelor de la noi, răspunde cel mai bine la întrebarea: „De ce este Londra adevărata capitală a modei europene?“. Iar vitrinele magazinelor promovează fără oprire numele designerilor autohtoni.

burberry

Burberry

Toate acestea, într-un oraş despre care acum câţiva ani se spunea că şi-a pierdut suflul artistic. Nimic mai fals. Londra este cu două sezoane înainte, numai dacă priveşti moda străzii. Platformele plate pe care le văd acum, aici, le voi revedea, poate, toamna viitoare la Bucureşti.

În schimb, combinaţiile, culorile şi atitudinea de pe stradă, care formează această avangardă a stilului londonez, n-am să le văd în Capitală sau în alt oraş din România. Şi asta pentru că nu sunt un rezultat al tendinţelor, ci al unei libertăţi creative îmbrăţişate cu totul. Tocmai din renunţarea la tendinţe vine această libertate, iar noi nu suntem pregătiţi să nu mai urmăm un set de reguli care vine din afară. Nu încă, cel puţin. Pentru că această atitudine este urmarea unei industrii care promovează în mod sănătos stilul personal, nu reguli vestimentare pentru toată lumea.

Zilele acestea, la Londra, se joacă cel mai frumos spectacol de modă. Începând din Tesco până la Oxford Street.

Magazin



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite