Test Drive Renault Zoe Z.E. 50 - Evoluţia speciei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Renault se numără printre puţinii constructori care au avut curaj, acum mai bine de zece ani, să aducă vehiculul electric în cotidianul nostru. Au pornit la drum cu un concept Z.E., bazat pe Renault Kangoo, prezentat în 2008 la Paris Motor Show.

În 2009, constructorul francez prezenta la Frankfurt patru concepte: Kangoo Z.E, Fluence Z.E., Twizy Z.E. şi Zoe Z.E., pentru ca în 2011 deja să urc la volanul primelor două modele electrice de serie Renault undeva pe coasta lusitană.

2012 a reprezentat debutul lui Renault Zoe. La acea vreme, un model de clasă mică, cu o baterie de 22 kWh şi o autonomie reală de 150 km. A doua generaţie Zoe a sosit în 2016 şi a adus o baterie de 41 kWh şi o autonomie reală de 300 km. Noi am reuşit să-i contrazicem puţin pe francezi, şi cu modelul care încă se comercializează, cea cu baterie de 41 kWh şi propulsor de 110 CP, am reuşit să parcurgem peste 500 km cu o singură încărcare. Un material amplu cu acest test puteţi găsi în revista Adevarul Auto.

Dar astăzi vorbim despre a treia generaţie Renault Zoe, un model care oferă o baterie de 52 kWh şi un propulsor de 135 CP. Acum câteva zile ne-am întors din Sardinia de la primul contact cu noua generaţie.

Concluzia este simplă, dacă sunteţi tentat de un vehicul electric, sunt mari şanse ca acesta să fie Renault Zoe, şi vom argumenta acest lucru.

Platforma este aceeaşi, dar Renault, cu această a treia generaţie Zoe, reuşeşte deja să ne arate ce înseamnă evoluţia la nivelul vehiculelor electrice. Bateria este în acelaşi loc şi are acelaşi volum şi formă cu cea de la prima generaţie, doar că acum vorbim despre o capacitate de 52 kWh faţă de una de 22 kWh la debut. Evident la nivel de şasiu lucrurile au evoluat şi ele. Maşina vine cu un nou sistem de frânare care aduce discuri şi pe puntea spate, frâna de staţionare este automată şi este activată automat la oprirea motorului. Trecerea de la frânarea regenerativă la frânarea care solicită şi aportul discurilor de frână este fluidă, fără a resimţi o creştere bruscă a capacităţii de frânare care să-ţi impună o ajustare a presiunii exercitată pe pedală de frână.

Un alt câştig major la capitolul confort vine de la setarea suspensiei. Aceasta este mult mai suplă pe partea de filtrare a denivelărilor, transmite infinit mai puţin la interior din ceea ce întâlnesc roţile. Iar aici mai adăugăm şi o izolare fonică net superioară, zgomotul de lucru al suspensiei este rar prezent la interior şi în mod discret. Izolarea fonică este în general mult mai bună, lucru care amplifică la drum senzaţia de confort.

Din perspectiva bateriei şi a posibilităţilor de încărcare, noua generaţie Zoe este aproape un model complet. Bateria poate fi încărcată la o priză domestică de 2.3 kW sau 3.2 kW, dar şi la staţii de 7.4 kW / 11 kW sau 22 kW, precum şi staţii de 50 kW. Probabil vor fi nemulţumiţi care şi-ar dori să poată încărca maşina la staţii de 100 sau 150 kW... în România, pentru moment, nu există astfel de staţii.

Timpi de încărcare: priză domestică de 2.3 kW şi 10A/ 0-100% - 34 de ore şi 30 minute, 3,7 kW şi 16A/ 0-100% - 16 ore şi 10 minute, 7.4 kW şi 32A trifazic/ 0-100% – 9 ore şi 25 minute, 11 kW şi 16A trifazic/ 0-100% - 6 ore, 22 kW şi 32A trifazic/ 0-100% - 3 ore, 50 kW/ 0-80% - 1 oră şi 10 minute.

Propulsorul de 100 kW/ 135 CP livrează puterea la 11.163 rpm şi cuplul motor de 245 Nm între 1.500 şi 3.600 rpm. Spre deosebire de motorul de 110 CP care livrează cuplul maxim de la 500 rpm, francezii au ales să ridice regimul la care acesta este disponibil pentru a elimina fenomenul de torque steer. Noua generaţie nu mai suferă de acest fenomen în cazul acceleraţiilor puternice la viteze mici sau la plecarea în forţă de pe loc. Cu noul motor, Zoe poate accelera în 3,6 secunde până la 50 km/h, şi are nevoie de 9, secunde pentru a ajunge la 100 km/h. Plusul major se resimte la viteze de peste 70 km/h, acolo unde reprizele au scăzut semnificativ. Pentru a accelera de la 80 la 120 km/h, maşina are nevoie de 7,1 secunde. Iar viteza maximă este de 140 km/h.  

Consum şu autonomie. Aici totul depinde de şofer. Pe un traseu de munte, virajat şi un stil sportiv, a rezultat un consum mediu de 25.2 kW. Pe acelaşi traseu dar cu un stil economic de condus am obţinut un consum mediu de 5,9 kWh. Un regim normal de utilizare a condus la un consum mediu de 12,2 kWh, ceea ce poate facilitate o autonomie de 425 km, puţin peste cei 386 km anunţaţi de Renault.

Zoe dispune şi de o funcţie de regenerare mai agresivă pe perioada de rulare liberă. Modul ”B” conduce la o regenerare de 22-24 kW, în timp ce modul normal de rulare oferă o regenerare de 12 kW. În modul ”D – Drive” decelerarea produsă de recuperarea energiei nu mai este atât de puternică, îţi permite o rulare mai fluidă, cu perioade mai lungi de rulare liberă.

Interiorul este cu adevărat o revoluţie, vorbim de o ”împrumutare” a planşei de bord de la noua generaţie Renault Clio. Am avut ocazia să vedem la lucru, în premieră, şi noul display de 10 inch al tabloului de bord, echipare de serie pentru Zoe. Materiale moi, texturi plăcute, o parte din materialele de pe bord şi cele folosite pentru scaune sunt realizate din reciclarea PET-urilor şi a centurilor de siguranţă de la maşinile casate. Zoe este echipată cu funcţii de asistare precum păstrarea benzii de rulare. Oferă posibilitatea încărcării fără fir a telefoanelor mobile. Sunt disponibile două sloturi USB pentru locurile faţă şi două pentru cele spate. Sistemul multimedia Easy Link este extrem de prietenos, îţi oferă posibilitatea de a configura ecranul aşa cum doreşti, iar sistemul îşi face update automat, lucru valabil şi pentru sistemul de navigaţie.

Renault are un produs extrem de matur, probabil unul dintre cele mai mature din segmentul vehiculelor electrice. Nu ţin să mă credeţi pe cuvânt, doar programaţi un test drive cu noua generaţie când va ajunge în showroom-uri şi vorbim după.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite