Cum funcţionează campania „sofisticată” de dezinformare dusă de Kremlin în presa occidentală

Cum funcţionează campania „sofisticată” de dezinformare dusă de Kremlin în presa occidentală

Hacker / Trol / FOTO Pixabay

O nouă cercetare a unei universităţi britanice arată cum funcţionează campania Rusiei de influenţare a opiniei publice cu ajutorul trolilor care postează comentarii pro-Kremlin pe site-urile publicaţiilor occidentale.

Ştiri pe aceeaşi temă

Institutul pentru Cercetarea Criminalităţii şi a Securităţii de la Universitatea din Cardiff a identificat 32 de site-uri media din 16 ţări care au fost ţinte ale campaniei Rusiei. Printre acestea se numără Mail Online, The Express şi The Times (Marea Britanie), Fox News (SUA), Le Figaro (Franţa), Der Spiegel şi Die Welt (Germania), La Stampa (Italia).
 
Metoda identificată de cercetători este una simplă. Mai întâi sunt postate în secţiunea de comentarii de pe site-urile media citate diferite mesaje. Nu contează neapărat ca acestea să fie pro-Kremlin într-un mod făţiş, ci doar să transmită un anumit mesaj. În al doilea pas al campaniei, comentariile sunt utilizate de diferite publicaţii din Rusia ca punct de plecare pentru diferite articole. 
 
Un exemplu elocvent identificat de cercetători vizează publicaţia britanică Mail Online. Un articol din august despre victoria talibană în Afganistan a primit 2.500 de comentarii de la cititori. Unele dintre acestea, spun cercetătorii de la Universitatea din Cardiff, au fost parte a unei campanii organizate a Rusiei. Pe baza lor, diferite publicaţii controlate de Kremlin au publicat în limbă rusă un articol cu titlu: „Britanicii au comparat ascensiunea la putere a talibanilor cu sfârşitul civilizaţiei occidentale”.
 
Metoda este reprodusă şi în cazul altor subiecte: mai întâi comentariile pe site-urile publicaţiilor străine, apoi articolele în presa rusă după modelul „britanicii cred X” ori „germanii cred Y”, scrise pe baza comentariilor respective. În toate cazurile, articolele din presa rusa susţin că cetăţenii occidentali au fie o părere foarte bună despre Rusia şi Vladimir Putin ori au aceeaşi poziţie faţă de o problemă de politică internaţională ca cea pe care o urmează Kremlinul.
 
După apariţia articolului, acesta este răspândit în mediul online din Rusia, mai ales prin intermediul aplicaţiei Telegram, şi a altor ţări, cercetătorii scoţând în evidenţă apariţia unor articole de acest tip mai ales în presa şi pe reţelele sociale din Bulgaria.
 
Raportul a identificat 242 de articole relevante pentru Rusia, scrise în cele 32 de publicaţii studiate, care au generat comentarii pro-Rusia sau anti-occidentale. Pe baza tiparelor care pot fi identificate în mai multe comentarii, cercetătorii susţin că o parte semnificativă a mesajelor pro-Kremlin sunt scrise şi postate într-o manieră organizată.
 
Campania Rusiei a fost observată de cercetători în cursul acestui an, dar aceştia cred că este pusă în practică cel puţin din anul 2018. În ultima perioadă, principala ţintă a campaniei a fost retragerea Statelor Unite din Afganistan.
 
Martin Innes, unul dintre cercetătorii care au contribuit la acest raport, a declarat pentru BBC că operaţiunea pusă la cale de Rusia este una „sofisticată”, capabilă să exploateze faptul că site-urile de presă tradiţionale, spre deosebire de reţelele sociale, au foarte puţine măsuri de siguranţă care să împiedice diferite persoane să-şi creeze identităţi false multiple.
 
Unul dintre conturile studiate, spune Innes, şi-a schimbat locaţia de 69 de ori şi numele de 549 ori din momentul în care a fost creat în iunie. „Există această tendinţă de a ne gândi la operaţiuni de influenţare a opiniei publice care se bazează doar pe conturi false de pe reţelele sociale precum Twitter ori Facebook. Ce arată această cercetare este cum şi alte tipuri de platforme pot fi - şi în realitate chiar sunt - manipulate pe o scară industrială”, a spus Innes.
 
Unele site-uri de ştiri le permit utilizatorilor să voteze comentarii, iar cercetătorii spun că postările pro-Kremlin primesc un număr neobişnuit de voturi pozitive.
 
Rusia a negat constant că ar duce vreo campanie de propagandă în societăţile occidentale.
 
Într-o primă reacţie faţă de raport, ministrul de Externe britanic a declarat: „Raportul scoate în evidenţă ameniţarea adusă democraţiei noastre de către dezinformările Rusiei de pe internet. Regatul Unit colaborează cu aliaţi internaţionali pentru a combate trolii mincinoşi ai Kremlinului”, conform The Evening Standard

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările