Apel disperat al cineaştilor referitor la măsurile implementate de Centrul Naţional al Cinematografiei pentru perioada stării de urgenţă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Peste 160 de cineaşti români fac apel la Consiliul de Administraţie al Centrului Naţional al Cinematografie şi la Ministerul Culturii pentru reanalizarea măsurilor instituite, retragerea acestora şi elaborarea unor măsuri prin consultare directă cu breasla şi analiza situaţiilor specifice fiecărui sub-domeniu şi proiect, în contextul epidemiei coronavirus COVID-19.

Stimate Doamne, Stimaţi Domni,

În contextul în care autorităţile române găsesc soluţii pentru susţinerea populaţiei active şi continuarea funcţionării chiar la nivel de avarie a tuturor sectoarelor economiei, în condiţiile în care în întreaga lume autorităţile alocă fonduri suplimentare pentru sectorul cinematografic astfel încît să împiedice blocajul total şi prăbuşirea sectorului,

Consiliul de administraţie al Centrului Naţional al Cinematografiei a emis în data de 26.03.2020 o hotărîre care blochează efectiv operaţiunile care s-ar putea desfăşura de la distanţă pentru o revenire cît mai rapidă la activitatea normală după ridicarea restricţiilor. Mai mult, măsura suspendării plăţilor pentru diferite activităţi generează un climat de incertitudine şi induce un sentiment de lipsă de interes din partea autorităţii tutelare faţă de problemele reale ale breslei.

Astfel:

- amînarea semnării contractelor de credit direct pentru producţia de filme (pct I.1) şi amînarea acordării tranşelor I şi II (pct I.2) face cvasi-imposibilă pregătirea proiectelor pentru a începe (sau continua) filmările cît mai iute după ridicarea restricţiilor; pentru claritate, orice cheltuieli de producţie sunt eligibile pentru decontare doar de la data semnării contractului, iar tranşele I şi II asigură cash-flow-ul pentru desfăşurarea pregătirii pentru filmare şi continuării acesteia în cazul în care a fost întreruptă;

- prin acordarea sprijinului automat doar pentru filmele aflate în perioada de post producţie (pct.I.4) se creează o stare de incertitudine legată de posibilitatea ca aceste fonduri să nu mai fie acordate; sprijinul automat este o componentă a planului financiar al filmelor, pe care producătorii nu se mai pot baza; în consecinţă, ei nu vor putea încheia contracte cu furnizorii şi echipa în condiţiile bugetului iniţial, deşi este esenţial ca în această perioadă să se poată stabili condiţiile de lucru concrete pentru echipele de film astfel încît, din nou, ele să revină la o activitate normală cu cît mai puţină întîrziere şi cu costuri suplimentare cît mai reduse.

- prin amînarea încheierii contractelor pentru acordarea de sprijin nerambursabil, amînarea tranşelor de plată pentru distribuţie şi organizare de manifestări culturale (pct. II.1, II.4, II.5, II.6) se blochează complet activitatea acestor operatori culturali; ei fac parte din categoria cea mai vulnerabilă în această perioadă, fiind în imposibilitatea de a organiza activităţi cu public; aceşti operatori au plăţi în derulare premergătoare activităţilor propriu-zise, cît şi importante costuri suplimentare legate de întreruperea sau amînarea activităţilor propuse.

Pentru această categorie ar fi normal nu doar ca plăţile să se desfăşoare în timpii contractaţi, ci să se instituie un fond suplimentar pentru susţinerea echipelor acestora, relocarea şi reprogramarea evenimentelor, precum şi pentru refacerea campaniilor de promovare aferente.

Posibilitatea pregătirii producţiilor şi evenimentelor pe parcursul stării de urgenţă ar facilita de asemenea

reprogramarea unora dintre aceste activităţi la scurt timp după ridicarea restricţiilor şi ar înlătura riscul unei aglomerări majore, egală cu sufocarea, a tuturor evenimentelor şi producţiilor în toamna-iarna anului 2020. Nu în ultimul rînd, C.N.C. a decis suspendarea termenelor de anunţare a rezultatelor Concursului de proiecte cinematografice în desfăşurare, invocînd Art.41 din Decretul Nr. 195/2020 pentru instituirea stării de urgenţă, ceea ce reprezintă o piedică pentru pregătirea în perspectivă a activităţilor specifice, avînd în vedere faptul că odată obţinută finanţarea din România, producătorii pot aplica pentru fonduri către alte surse naţionale şi internaţionale, termenele de aplicaţie păstrîndu-se pentru majoritatea ţărilor europene.

Niciuna din prevederile legale adoptate de la instituirea stării de urgenţă şi până acum nu îndreptăţeşte instituţia publică C.N.C. să decidă suspendarea activităţilor specifice a căror desfăşurare nu afectează în niciun fel sănătatea publică, cum sunt: încheierea de contracte (care pot fi încheiate prin mijloace la distanţă, aşa cum prevăd dispoziţiile codului civil), primirea şi verificarea de deconturi şi rapoarte de la agenţii economici (care pot fi  2 primite prin poştă sau scanate, prin mijloace electronice şi transmise în aceeaşi manieră propriilor angajaţi spre verificare), primirea de cereri de acordare a finanţărilor (care pot fi de asemenea primite prin poştă sau prin sistem electronic), efectuarea de plăţi (care pot fi făcute în sistem electronic), etc.

Dealtfel, niciunul din textele normative invocate de către Consiliul de Administraţie în preambulul Hotărârii Nr. 61/26.03.2020 drept temei legal pentru hotărârile luate, nu dă C.N.C. dreptul de a proceda la amânarea în mod unilateral a îndeplinirii propriilor obligaţii legale scadente sau care urmează să devină scadente în perioada stării de urgenţă, faţă de operatorii economici debitori ai acestor obligaţii.

Articolul 41 din Decretul Nr. 195/2020 pentru instituirea stării de urgenţă (pe care CNC îşi întemeiază Hotărârea 61) nu poate fi în niciun caz invocat de către debitorul unei obligaţii (C.N.C. în cazul nostru) pentru a justifica amânarea executării acesteia; el poate fi invocat doar de creditorul obligaţiei neexecutate (agentul economic), atunci când, solicitând C.N.C. să-şi execute obligaţia, acesta din urmă ar opune prescripţia sau decăderea agentului economic din dreptul de a solicita executarea.

Dorim să menţionăm că există şi cîteva precizări benefice şi fireşti în document, respectiv punctul I.5 care prevede extinderea termenelor de predare a filmelor finalizate cu durata stării de urgenţă şi punctul II.2 care prevede posibilitatea organizării manifestărilor culturale care erau prevăzute pentru perioada ianuarie-iunie 2020 pînă la data de 31 Decembrie 2020.

Cu speranţa revenirii asupra acestei hotărâri şi instituirea unor măsuri care să sprijine breasla cinematografică în ansamblul ei, cît şi economia naţională în partea care ne revine nouă, cineaştilor, tehnicienilor şi artiştilor interpreţi din domeniu, vă stăm la dispoziţie pentru consultări şi propuneri de măsuri eficiente pentru sectorul cinematografic.

Ada Solomon - producătoare de film,

Claudiu Mitcu - regizor, producător de film, organizator de festival

Adina Pintilie - regizoare, producătoare de film

Monica Felea – distribuitoare de film Bad Unicorn

Ştefan Bradea – distribuitor de film Bad Unicorn

Radu Stancu - producător de film

Bianca Oana - producătoare de film

Adrian Sitaru - regizor, producător de film

Adrian Silişteanu - director de imagine, regizor

Anca Damian - regizoare, producătoare

Florin Şerban - regizor, producător de film

Stere Gulea - regizor

Şerban Pavlu - actor

Adina Sădeanu - producătoare de film

Bogdan Dumitrache - actor

Alex Iordăchescu - producător de film

Mircea Ciocâltei - monteur

Ruxandra Zenide - regizoare

Ioana Flora - actriţă

Andrei Tănăsescu –programator de festival

Alexandru Solomon - regizor, director One World Romania

Radu Jude - regizor

Dana Bunescu - monteuză, sound designer

Cătălin Cristuţiu - monteur

Vanina Vignal - cineastă, programatoare şi curatoare a festivalului One World Romania

Velvet Moraru - producătoare de film

Mona Nicoară - regizoare

Ivana Mladenovic - regizoare

Marius Olteanu - regizor

Oana Giurgiu - regizoare, producătoare, organizatoare de festival

Ana Lungu - regizoare

Vivi Drăgan Vasile - director de imagine

Dumitru Budrală - regizor, director al festivalului Astra

Corina Şuteu –FilmETC

Daniela Dimitriu Chelba - organizatoare BIFF (Bucharest International Film Festival)

Mălina Ionescu - scenografă

Luca Istodor - director al festivalului Super

Letiţia Ştefănescu - monteuză

Paul Negoescu - regizor, producător de film

Ana Drăghici - directoare de imagine

Irina Malcea - producătoare de film

Iulia Rugină - regizoare

Ana Ularu - actriţă

Oleg Mutu - director de imagine

Alexandru Dumitru - inginer de sunet

Viorel Chesaru - producător de film

Ştefan Constantinescu - regizor

Paul Cioran - regizor

Ioana Lascăr - producătoare de film

Diana Păroiu - producătoare de film

Cristian Nicolescu - producător de film, monteur

Horaţiu Curuţiu - producător de film

Ionuţ Cone - electrician

Carla Fotea - producătoare de film

Gabriela Suciu-Pădureţu - producătoare de film

Dora Codiţă - make up artist

Cireşica Cuciuc - designer de costume

Andreea Cristina Borţun - regizoare, producătoare

Cătălin Drăghici - regizor, producător

Cătălin Anchidin - PR industrii creative

Alin Florea - actor

Eugen Istodor - organizator al festivalului Super

Dana Anghel - stilist, designer de costume

Dana Păpăruz - designer de costume

Carmen Tofeni - directoare de imagine

Irena Isbăşescu - producătoare de film

Zsolt Tofan - manager de locaţii/scout

Vlad Petri - regizor

Andrei Zikeli - asistent de imagine

Luchian Ciobanu - director de imagine

Andrei Rus - director artistic One World Romania

Radu Potcoavă - regizor

Tudor Platon - director de imagine

Bogdana Bololoi - make up artist

George Doroftei - make up artist

Ana Covalciuc - actriţă

Radu Ciorniciuc - regizor, jurnalist

Ruxandra Gubernat - regizoare

Eliza Zdru - regizoare

Andra Popescu - producătoare

Elena Martin - coordonatoare de producţie

Monica Lăzurean-Gorgan - producătoare, regizoare

Andrei Cohn - regizor

Florin Iepan - regizor

Dorina Oargă - coordonatoare TIFF Unlimited

Oana Iancu - producătoare de film

Bogdan Mureşanu - regizor, producător de film

Adriana Bumbeş - producătoare de film Kinotopia

Andrei Loghin - producător

Alexandru Mavrodineanu - regizor

Mihai Mitrică - director de festival

Helga Fodorean - producătoare de festival

Cosmina Stratan - actriţă

Laura Căpăţână - regizoare

Gabriel Spahiu - actor

Dan Angelescu - project manager, Rezidenţa de scenaristică Pustnik / curator

Florin Niculae - gaffer

Bogdan Theodor Olteanu - regizor

Ioana Ţurcan - regizoare

Tudor Jurgiu - regizor

Codruţa Creţulescu - producătoare

Andrei Creţulescu - regizor

Alex Teodorescu - producător

George Anton - grip

Sebastian Zsemlye - inginer de sunet, sound designer

Valentin Hotea - regizor

Andrei Oană - director de imagine

Cristina Iliescu - regizoare

Ioana Diaconu - coordonatoare de producţie

Marius Panduru - director de imagine

Dan-Ştefan Rucăreanu - sound designer

Ioan Filip - sound designer

Ionuţ Piţurescu - regizor

Ileana Bîrsan - critic de film, organizatoare de festival

Rareş Abraham - producător de film

Domnica Cârciumaru - directoare de casting

Daniela Apostol - manager cultural

Viorica Capdefier - directoare de casting

Alex Dragomir - inginer de sunet, sound designer

Livia Rădulescu - producătoare de film

Oana Bardan - manager de producţie

Octav Chelaru - regizor

Mihai Mincan - regizor

Alina Manolache - regizoare

Serghei Chiviriga - actor, regizor

Mihai Codleanu - monteur

Crina Semciuc - actriţă

Dragoş Apetri - monteur

Ramona Grama - producătoare de film

Marcela Ursu - producătoare de film

Iulia Stoianovici - producătoare de film

Irina Enea - producătoare de film

Bogdan Ilieşiu - regizor, scenarist

Alexandru Radu - monteur

Flora Pop - sound designer, compozitor

Constantin Dinu - gaffer

Tatiana Duricu - scenograf

Eugen Kelemen - monteur

Andreea Dumitrescu - producătoare de film, coordonatoare de postproducţie

Anamaria Antoci - producătoare de film

Roxana Andrei - producătoare de film, regizoare

Raluca Răcean Gorgos - regizoare

Radu Gorgos - director de imagine

Smaranda Sterian - producătoare de film

Raluca Pascu - scenograf

Alexandra Boghiu - manager proiect Premiile Gopo

Bogdan Mirică - regizor

Alexandra Gulea - regizoare

Izabela Rudolf - coordonatoare de scenografie, organizator evenimente

Valentino Rudolf - producător de film

Felician Lepădatu - supervizor VFX

Raluca Regiulis - producătoare VFX

Oana Radu - manager Asociaţia Film ETC.

Matei Branea - regizor

Andrei Roşu - manager de locaţii

Alexandra Alma Ungureanu Stroe - scenografă

Liliana Toma -director de casting

Marius Leftărache - sound designer, compozitor

Boroka Biro - directoare de imagine

Ana-Maria Comănescu - regizoare

Rodica Popa – producătoare de film

Ioachim Stroe - monteur, regizor

Anca Buja - scenaristă

Tudor Giurgiu - regizor, producător de film

Filme



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite