Sistemul de garanţie-returnare „sticle şi borcane” ar trebui să fie pus în funcţiune în mai puţin de 1 an. În ce stadiu se află proiectul

Sistemul de garanţie-returnare „sticle şi borcane” ar trebui să fie pus în funcţiune în mai puţin de 1 an. În ce stadiu se află proiectul

Foto Shutterstock

Sistemul garanţie-returnare ar trebui să fie pus în funcţiune în mai puţin de un an, nu doar desemnat operatorul, a declarat joi Mircea Fechet, vicepreşedintele Comisiei pentru mediu şi echilibru ecologic din Camera Deputaţilor.

„Este un sistem la care am lucrat extrem de mult la Ministerul Mediului, un foarte bun mod prin care, pentru ambalajele de băuturi cel puţin, să atingem foarte repede nişte ţinte extrem de ambiţioase: discutăm de 85-90% ţinte de colectare a deşeurilor de ambalaje. Îmi exprim încrederea că foarte repede va avansa sistemul garanţie-returnare. Ieri, la audierile ministrului Tánczos Barna, chiar l-am întrebat despre evoluţia sistemului.
Mi-a confirmat că doar ce a fost emis ordinul privind selecţia administratorului sistemului ori, din acest punct de vedere, suntem într-o cursă contra cronometru pentru că, în mai puţin de un an, ar trebui să avem sistemul garanţie-returnare pus în funcţiune, nu doar desemnat operatorul", a menţionat Mircea Fechet, la o conferinţă de specialitate.
Potrivit acestuia, dacă ne uităm la gropile de gunoi, "o să găsim şi DEEE-uri, o să găsim şi peturi şi materiale reciclabile".
 
"Încă ne confruntăm cu sute de comunităţi care nici măcar nu au un sistem de management de colectare selectivă a deşeurilor. Ajung toate alandala, în cel mai bun caz la groapa de gunoi”, a spus Fechet.
 

Consumatorul va plăti o garanţie de 50 de bani pentru fiecare recipient

Sistemul Garanţie-Returnare priveşte reciclarea ambalajelor de plastic, metal sau sticlă. În România sunt puse pe piaţă aproximativ 6 miliarde de ambalaje, iar conform studiului realizat de Alianţa Producătorilor de Băuturi cu sprijinul Kantar, există deja o atitudine pozitivă a consumatorilor pentru introducerea SGR. Însă, pentru o înţelegere mai bună a sistemului şi a modului de funcţionare, va fi necesară implementarea unei campanii ample educţionale pentru consumatori.
 
Sistemul Garanţie-Returnare reprezintă un sistem în care consumatorul va plăti o garanţie de 0,50 RON atunci când va cumpăra o băutură  de la un comerciant. După golirea ambalajului, pentru a putea recupera garanţia, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianţi. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial. Sistemul vizează ambalajele primare de unică folosinţă: sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1L şi 3L. 
 

Cum se vor colecta ambalajele

Pentru colectarea ambalajelor este nevoie de o infrastructură de  colectare care va avea două componente: centrele de numărare (organizate de administratorul SGR) şi centrele de colectare unde consumatorii pot returna ambalajele (organizate de comercianţi). 
 
Centrele de numărare sunt acele spaţii organizate la nivel naţional unde sunt primite şi numărate toate ambalajele din Sistemul Garanţie-Returnare colectate de comercianţi. Construcţia acestora poate începe doar după ce au fost obţinute permisele de construcţie. Pentru o bună funcţionare a sistemului, se vor lua în considerare între 3 şi 5 centre de numărare şi aproximativ 8 platforme intermediare de centralizare a sacilor cu ambalaje folosite. În timp ce se vor construi centrele, se vor achiziţiona echipamentele necesare care vor fi instalate la finalizarea construcţiei.
 
Centrele de colectare vor fi organizate de comercianţi.Toţi comercianţii vor avea obligaţia de a organiza câte un centru de colectare unde consumatorii vor putea returna ambalajele. Comerciantul va avea libertatea de a decide asupra tipului de colectare: automat sau manual, în funcţie de fluxul de consumatori al fiecăruia.
 
Amplasarea unui astfel de aparat automat înseamnă un anumit flux şi un anumit număr de ambalaje colectate zilnic, care să justifice din punct de vedere economic investiţia într-un asemenea sistem de colectare.
Un alt element important pentru implementarea infrastructurii îl reprezintă furnizorii la nivel de logistică. Selectarea acestora se va realiza în urma unor licitaţii, urmate de implementarea procedurilor administrative de contractare cu cei care au fost selectaţi.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările