Miniştrii Guvernului Ponta privesc cu alţi ochi privatizările după discuţiile cu FMI

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ministrul Economiei Varujan Vosganian a convenit cu FMI ca termenul final pentru privatizări să fie luna aprilie FOTO Adevărul
Ministrul Economiei Varujan Vosganian a convenit cu FMI ca termenul final pentru privatizări să fie luna aprilie FOTO Adevărul

Miniştrii Guvernului Ponta şi-au schimbat punctul de vedere asupra programului de privatizări imediat după discuţiile cu finanţatorii externi – FMI, Comisia Europeană şi Banca Mondială. Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, nu a reuşit să convingă FMI să nu vândă CFR Marfă, astfel că privatizarea a devenit "prioritatea numărul 1", iar Varujan Vosganian, ministrul Economiei, a convenit ca privatizările să aibă ca termen final luna aprilie.

Ministrul Economiei, Vatrujan Vosganian, a declarat, după întrevederea cu misiunea FMI, CE şi Băncii Mondiale, că a convenit cu experţii internaţionali ca privatizarea sau listarea companiilor din portofoliul ministerului să fie realizate până la finele lunii aprilie.

„La Transgaz procedurile ar trebui să se încheie până al finele lunii aprilie (...) Luna aprilie termen final pentru privatizări", a spus Vosganian imediat după întâlnirea cu FMI.

El a arătat că rămâne în discuţie viabilitatea complexelor energetice Hunedoara şi Oltenia.

„La Oltchim, mânine voi depune un memorandum în Guvern în legătură cu persopectivele companiei. Avem un punct de vedere prezentat FMI. Dânşii au agreat că formula noastră este cea corectă. Rămâne discuţia în legătură cu viabilitatea acestei mari companii. FMI dă prea puţine şanse. Am explicat că privatizarea anterioară, acel Broadway show (...), s-a desfăşurat în condiţii politice speciale, cu o anumită anecdotică, care a ţinut unii investitori departe", a adăugat Vosganian.

El a refuzat să prezinte soluţia pe care o va propune miercuri în şedinţa de guvern, argumentând că nu poate face o astfel de impoliteţe, de a anunţa public înainte de a discuta cu colegii de cabinet.

„Am prezentat patru soluţii săptămâna trecută, una priveşte insolvenţa, alta agentul de privatizare, lichidarea voluntară şi să fie lăsate lucrurile aşa cum sunt. Mâine voi prezenta una dintre ele (...) Avem discuţii cu toţi creditorii, voi avea în zilele următoare şi cu băncile. Vom vedea dacă soluţia pe care sper să primesc aprobarea Guvernului va permite şi o restructurare a datoriilor băncilor",a continuat ministrul Economiei.

De asemenea, Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, a declarat la finalul discuţiilor cu FMI că privatizarea CFR Marfă a devenit "prioritatea numărul 1", după ce săptămâna trecută spunea că va solicita ca această companie să nu mai fie trecută în proprietate privată.

Fenechiu a avut marţi o întâlnire de circa două ore şi jumătate cu delegaţia FMI, Băncii Mondiale şi Comisiei Europene, la finalul căreia a declarat că au fost discutate stadiul angajamentelor ministerului şi obiectivele instituţiei privind creşterea gradului de atragere a fondurilor europene şi restructurarea companiilor cu pierderi din subordine.

„Prioritatea numărul 1 astăzi o reprezintă privatizarea CFR Marfă. Este un lucru pe care au nu mi l-aş fi dorit, am spus asta şi reprezentanţilor FMI. Nu mi l-aş fi dorit pentru că şi reprezentanţii FMI şi cei ai CE ne-au recomandat permanent să preluăm modele de succes, iar toate ţările din Europa au companii de transport marfă de stat. Din nefericire situaţia economico-financiară a companiei de transport marfă nu permite redresarea ei decât în condiţiile în care avem o infuzie de capital din partea unui investitor privat", a spus ministrul.

Întrebat despre termenul de privatizare a companiei, Fenechiu a afirmat că acesta începe din februarie şi nu poate dura "sub nicio formă" mai mult de şase luni.

Statul va ceda 51% din titlurile companiei.

„Eu vizez ca în câţiva ani vânzarea restul de 49% din acţiuni să aducă statului un câştig considerabil", a spus el.

Fenechiu a arătat că în prezent nu există un angajament cu FMI privind şi privatizarea CFR Călători, iar în cazul Tarom este în derulare elaborarea strategiei de privatizare şi ar putea fi vândut un pachet de peste 20% din acţiuni.

„FMI este un paznic pentru respectarea regulilor economiei de piaţă. Asta nu înseamnă că dacă nu avem paznic noi nu trebuie să facem ceea ce trebuie", a spus ministrul.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite