Finanţele vor da Ordonanţă pentru modificarea legii offshore, în toamnă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
platforma GSP saturn FOTO gspoffshore.com

Ministerul Finanţelor Publice va da cu siguranţă o ordonanţă de urgenţă pentru modificarea legii offshore, dar în toamnă, după ce preşedintele o va promulga şi ea va fi publicată în Monitorul oficial, spun surse citate de Hotnews.ro.

„Este prea devreme să lucrăm la acest tip de ordonanţă până nu apare legea în Monitorul Oficial. Ea va exista, cu siguranţă. Probabil, undeva prin septembrie vom pregăti documentul”, au spus acestea, potrivit sursei citate.

Preşedintele PSD Liviu Dragnea a fost cel care a prezentat varianta finală a legii, care a fost adoptată de Parlament. Ulterior, el s-a lăudat la Antena 3 că după o „muncă de luni de zile”, a găsit echilibrul corect „între interesul legitim al României şi cel la fel de legitim al companiilor de a scoate profit”. Mai târziu, surse citate de Hotnews arătau că au fost demarate discuţii între Liviu Dragnea, Finanţe şi companiile petroliere pentru „corectarea” unor prevederi din Legea offshore.

Companiile petroliere sunt mai sceptice să facă investiţii pentru scoaterea gazelor din Marea Neagră, deoarece legea offshore adoptată recent le pune piedici precum prevederea de a vinde cel puţin jumătate de gaze pe bursele româneşti.

„Producătorii nu sunt încântaţi, întrucât obligaţia de a vinde în mod obligatoriu jumătate de producţie, cotă care poate creşte teoretic până la 100%, pe piaţa centralizată nu motivează investiţiile”, susţine Harald Kraft, preşedinte al Asociaţiei Române a Companiilor de Explorare şi Producţie Petrolieră (ROPEPCA). Potrivit lui, producătorii nu cred că în acest caz economia românească beneficiază, deoarece şi un furnizor poate să cumpere gazele produse în Marea Neagră şi să le exporte.

Kraft consideră că Guvernul trebuie să creeze un cadru care să motiveze consumul gazelor naturale în România, adică în petrochimie sau centrale electrice cu gaz. „Acesta va fi viitorul, să adăugăm valoare, să nu vindem gaz ca marfă, să vindem gaze prelucrate”, spune preşedintele ROPEPCA.

Totodată, decizia Parlamentului de a elimina din legea offshore creditul fiscal acordat companiilor petroliere pune anumite piedici în continuarea discuţiilor şi luarea unei decizii pentru continuarea investiţiilor în proiecte pentru exploatarea gazelor naturale din perimetre offshore, consideră Alex Milcev, liderul departamentului de asistenţă fiscală şi juridică, EY România.

De asemenea, potrivit lui, de ultimă oră sunt şi problemele ridicate de către reprezentanţii titularilor de acorduri privind deducerile acordate pentru investiţii în limita de 60%. „Deşi această deducere ar trebui, la nivel teoretic, să reprezinte un avantaj fiscal pentru titulari, formula de calcul detaliată în Anexa 2 la proiectul Legii offshore pare să condiţioneze deducerea de luna în care s-a realizat efectiv vânzarea gazelor naturale – ceea ce reprezintă o restrângere a efectelor benefice ale acestei măsuri şi o potenţială limitare a avantajului fiscal aferent”, atrage atenţia Milcev.

Potrivit lui, având în vedere valoarea mare a investiţiilor upstream iniţiale, specifică segmentului de offshore, ar trebui căutate mecanisme care să permită acordarea deducerilor pe parcursul realizării investiţiilor (şi nu doar la momentul vânzării propriu-zise).

În plus faţă de modificările de mai sus, rămâne în continuare controversa referitoare la obligativitatea angajării cetăţenilor români cu rezidenţă fiscală în România (după cum a fost şi cea legată de obligaţia de a folosi subcontractori români), subiect al contestării de către Ministerul Energiei în adrese trimise către Camera Deputaţilor. „Pot oare asemenea prevederi să conducă la un potenţial infrigement din partea Comisiei Europene din perspectiva încălcării principiilor pieţei libere? Rămâne de văzut”, susţine Milcev.

Principalele probleme ridicate sunt, cum era de aşteptat, spune Milcev, referitoare la modificările de ordin fiscal aduse de ultima variantă a Legii offshore. Pe scurt, aceste modificări se referă, printre altele, la:

• Prevederile privind creditul fiscal (care ar fi reprezentat o garanţie a stabilităţii cadrului fiscal) au fost eliminate;

• Se introduce o impozitare progresivă a veniturilor suplimentare obţinute din vânzarea gazelor naturale extrase din perimetrele offshore. Cotele variază între 15% şi 50%, în funcţie de nivelul preţului pe MWh practicat; 

• Se introduce posibilitatea deducerii investiţiilor în segmentul upstream, în limita maximă de 60% din totalul veniturilor suplimentare;

• Vânzarea gazelor naturale din perimetre offshore va trebui să se realizeze în proporţie de 50% pe piaţa românească. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite