Se schimbă contractele de muncă. Semnarea se va face cu semnătura electronică. Telemunca va fi făcută de oriunde
0Firmele şi angajaţii vor putea folosi semnătura electronică la semnarea contractului de muncă, iar actele vor fi păstrate în arhiva electronică, prevede un proiect de lege iniţiat de Ministerul Muncii.
Ministrul Muncii, Violeta Alexandru, a anunţat că, după consultări, a finalizat actul normativ pentru modernizarea relaţiilor de muncă. Documentul, pus în dezbatere publică, stipulează, între altele, folosirea semnăturii electronice la semnarea contractului de muncă, dar şi faptul că actele pot fi păstrate în arhiva electronică.
„După consultări cu sindicatele şi patronatele, după discuţii cu antreprenori din Bucureşti şi din ţară am luat decizia de a face un pas major în ce priveşte digitalizarea relaţiilor de muncă şi, implicit, simplificarea derulării acestora”, a scris, marţi seară, pe Facebook, Violeta Alexandru.
Aceasta anunţă că a finalizat actul normativ prin care, pentru prima dată în România:
• se va putea folosi semnătura electronică atât la semnarea cât şi la modificarea sau încetarea Contractului Individual de Muncă;
• se va putea folosi semnătura electronică la instructajul SSM inclusiv în cazul telemuncii;
• documentele se vor putea păstra în arhivă electronică;
• activitatea telesariatului, care nu va mai fi obligat să menţioneze locul în care prestează activitatea, se va putea verifica prin mijloace electronice;
• telesalariatul îşi va putea folosi propriul laptop/echipament pentru desfăşurarea muncii, prin acordul părţilor;
• angajatorul nu va mai fi obligat să răspundă pentru condiţiile de muncă alese de către telesalariat.
Mai precis, părţile ar putea opta pentru utilizarea semnăturii electronice calificate pentru întocmirea tuturor înscrisurilor/documentelor din domeniul relaţiilor de muncă rezultate la încheierea contractului individual de muncă, pe parcursul executării acestuia sau la încetarea contractului, în condiţiile stabilite prin contractul individual de muncă, regulamentul intern şi/sau contractul colectiv de muncă aplicabil, potrivit legii, iar în raporturile angajatorului cu instituţiile publice, la întocmirea înscrisurilor/documentelor din domeniul relaţiilor de muncă, acesta poate utiliza semnătura electronică calificată.
„Cred că astfel de măsuri salvează timpul cetăţenilor, reduc birocraţia şi sporesc încrederea în sistemul public. Las actul normativ în transparenţă pentru alte observaţii, dar sunt suficient de încăpăţânată să îl duc până la capăt indiferent de obstacole. Mai am şi reacţii menite să mă determine să renunţ, recunosc. Deja au apărut discuţii legate de obţinerea semnăturii electronice, cât de scumpă este şi de unde se va procura. Va exista o perioadă de tranziţie în care se va permite folosirea semnăturii olografe. Am o soluţie pentru sistemul public”, a mai scris Violeta Alexandru.