INFOGRAFIE Ghidul cumpărătorului care vrea bon fiscal - ce face dacă nu-l primeşte, ce riscă vânzătorul

INFOGRAFIE Ghidul cumpărătorului care vrea bon fiscal - ce face dacă nu-l primeşte, ce riscă vânzătorul

Între cumpărători şi vânzători se poate isca oricând un război al bonurilor fiscale

Ministerul Finanţelor a emis un set de recomandări prin care îi îndeamnă pe clienţi să solicite insistent bonurile de la vânzători şi să-i reclame la Fisc dacă aceştia refuză listarea tichetului.

Ştiri pe aceeaşi temă

Observând controversele stârnite de posibilitatea clientului de a lua produse gratis dacă nu primeşte bon fiscal, Ministerul Finanţelor încearcă să lămurească lucrurile printr-un set de recomandări.

Sfaturile Finanţelor sunt adresate clienţilor, pentru eventualitatea că, la cumpărături, s-ar putea să li se refuze dreptul de a primi bon fiscal, dar cel mai bine ar fi ca de ele să ţină seama în primul rând vânzătorii.

Asta pentru că scenariile creionate de aceste recomandări arată câtă putere de coerciţie a dobândit clientul în relaţia cu vânzătorul, în urma intrării în vigoare a Ordonanţei 10/2015, şi ce consecinţe poate avea asupra afacerii comerciantului refuzul de a da bon fiscal.

Altfel spus, ceea ce pentru cumpărători apare ca o recomadare (de conduită) pentru vânzător apare ca un avertisment.

Moment-cheie: plata simultană cu bonul

Cea mai „fierbinte“ prevedere din Ordonanţa 10 spune că, dacă nu primeşte bon fiscal, clientul poate să nu mai achite produsul/serviciul cumpărat.

Este controversată nu atât prin posibilitatea de a primi produse gratis, cât prin imposibilitatea de a primi produse gratis.

În recomandările sale, Ministerul Finanţelor arată că plata contravalorii bunului sau serviciului „trebuie făcută concomitent cu înmânarea bonului fiscal“.

Or, atât comercianţii, cât şi clienţii ştiu din practica de zi cu zi că mai întâi se achită banii şi abia apoi casa de marcat electronică eliberează bonul.

De altfel, bonul însuşi este definit ca dovada plăţii, deci vine după plată, nu concomitent şi, cu atât mai puţin, înainte de plată.

Cu toate acestea, clientul este îndreptăţit să plece cu marfa gratis „dacă nu primeşte bonul fiscal“.

În schimb, dacă s-a întâmplat ca vânzătorul să nu dea bon deşi a încasat suma, recomandările pentru client sunt cât se poate de clare.

Într-o primă fază, el trebuie să insiste pentru a primi bonul, apoi să aducă argumentul că este dreptul lui de a participa la loteria bonurilor fiscale şi, deci, are nevoie de acel tichet.

În continuare, dacă vânzătorul se încăpăţânează şi nu dă bonul, atunci clientul este încurajat să-l reclame pe client la Fisc.

Mai exact, să sune gratuit la TelVerde 0800.800.085, unde va fi preluat de reprezentantul unei instituţii care pentru vânzătorul denunţat este cea mai periculoasă sperietoare: Direcţia Generală Antifraudă Fiscală din cadrul ANAF.

Cele mai multe reclamaţii primite până în prezent la serviciul TelVerde sunt legate de neeliberarea de către vânzători a bonurilor fiscale, ne-au declarat ieri preprezentanţii ANAF.

„Nu părăsiţi unitatea comercială înainte de a apela serviciul TelVerde“ este recomandarea venită în mod expres de la Ministerul Finanţelor, dar şi de la şeful acestei instituţii, Darius Vâlcov (pe o reţea de socializare).

Ce riscă vânzătorii contravenienţi

Pentru întărirea disciplinei fiscale, la 1 martie au intrat în vigoare mai multe normative care prevăd măsuri destul de dure faţă de comercianţii care nu respectă regimul bonurilor şi caselor de marcat.

Astfel, pe lângă posibilitatea (încă discutabilă) acordată cumpărătorului de a prelua gratis marfa dacă n-a primit bon fiscal, comercianţii riscă amenzi şi chiar închiderea unităţii în cazul în care nu se conformează noilor norme.

În primul rând, comercianţii sunt obligaţi să posteze un afiş de atenţionare prin care clienţii sunt informaţi asupra drepturilor lor, iar dacă nu afişează acest anunţ riscă o amendă cuprinsă între 2.000 şi 4.000 de lei.

În al doilea rând, refuzul de a elibera bon fiscal se amendează, de asemenea, cu 2.000 până la 4.000 de lei şi se poate solda cu închiderea unităţii pe o perioadă de 1-3 luni.


 

Nu uitaţi de loteria bonurilor fiscale!

Dacă pentru vânzători sunt prevăzute reguli drastice de conformare la regimul bonurilor şi caselor de marcat, pentru cumpărători sunt prevăzute stimulente ispititoare.

Este vorba despre loteria bonurilor fiscale, la care participanţii pot câştiga până la un milion de lei.

Prima extragere la loteria bonurilor fiscale, ocazională, va fi organizată pe 13 aprilie, a doua zi de Paşte, cu un fond de premiere de un milion de lei. Valoarea premiilor individuale se stabileşte prin împărţirea fondului de premiere la numărul de bonuri fiscale revendicate în termen (30 de zile).

În cadrul loteriei bonurilor fiscale se vor extrage un număr din intervalul 1-999, reprezentând valoarea bonului fiscal (valoarea cumpărăturilor aferente) fără subdiviziunile leului, şi o altă valoare reprezentând data emiterii bonului.

Astfel, dacă la extragere a rezultat numărul 85, atunci sunt câştigătoare bonurile fiscale cu valoare între 85,00 lei şi 85,99 lei emise în data ieşită drept câştigătoare.

Extragerile vor fi organizate de Loteria Română şi sunt publice, iar prima extragere lunară va fi în luna iulie 2015, fiind văzută de Guvern ca măsură pentru combaterea evaziunii fiscale şi reducerea economiei subterane.

La extragerea din 13 aprilie vor participa bonuri cu valori cuprinse între 1 şi 999,99 lei, emise în perioada 2 februarie – 28 martie, deci acum ne aflăm în plină perioadă în care ar trebui să colectăm cât mai multe bonuri.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: