
Evoluţia ecosistemului global de start-up-uri şi a fondurilor de investiţii a suferit din cauza recesiunii economice. Dar, chiar dacă afacerile au scăzut comparativ cu anul trecut, tranzacţiile continuă în favoarea jucătorilor consacraţi.
Pandemia Covid-19 marchează un moment de schimbare majoră prin accelerarea transformării digitale. Majoritatea liderilor din business se declară interesaţi să integreze tehnologia şi soluţiile digitale în afacerile lor. Multe companii au avut dificultăţi la începutul crizei sanitare cu conectarea online şi comunicarea cu furnizorii şi clienţii lor. Unele au fost forţate să închidă afacerea temporar sau să-şi reducă substanţial activitatea şi forţa de muncă.
Florin Vasilică, Liderul departamentului de
Strategie şi Tranzacţii, EY România: „Pandemia COVID-19 a accelerat
schimbarea modelelor tradiţionale de business, deoarece multe companii au fost
obligate să adopte noi modalităţi de lucru pentru a-şi continua activitatea.
Companiile s-au confruntat cu nevoia de digitalizare şi transformare, creând
astfel un context favorabil pentru startup-uri de a veni cu soluţii disruptive
şi inovatoare. Drept urmare, anul acesta am asistat la un volum crescut de
activitate în ecosistemul startup-urilor de tehnologie din România.”
În perioada pandemiei provocate de Covid-19,
piaţa locală s-a aliniat la tendinţele globale în ceea ce priveşte investiţiile
în sectoarele emergente. Pentru prima dată, s-au înregistrat mai multe runde de
investiţii în sectoarele emergente (sănătate, securitate, educaţie şi comerţ
electronic) faţă de sectoarele bine finanţate în anii precedenţi, precum cel al
aplicaţiilor financiare (FinTech).
Excluzând activitatea UiPath şi TypingDNA,
ecosistemul antreprenorial din România rămâne un incubator pentru start-up-uri
inovatoare din sectorul aplicaţiilor software pentru întreprinderi şi cel al
securităţii, care au înregistrat 38% din totalul investiţiilor.
În drumul său către IPO, UiPath a înregistrat
o nouă rundă de finanţare de tip Serie E, în valoare de 225 milioane de USD. Chiar şi în contextul
unei runde mai mici, investiţia UiPath reprezintă 86% din totalul capitalului
atras de ecosistemul local în 2020.
Îmbucurător este numărul total al rundelor de
finanţare şi suma totală a capitalului local atras în acest an, în creştere
faţă de 2019 cu 27%, respectiv 20%, pe fondul apariţiei platformei de
crowdfunding „Seedblink”, al mobilizării investitorilor de tip „Angels”
şi al implicării fondurilor locale.
Valoarea medie a finanţărilor (de 552 mii de
euro/per rundă) s-a menţinut constantă faţă de anul anterior, pe fondul unui
număr mai mare de runde Seed.
Analizând evoluţia ecosistemului
start-up-urilor de tehnologie din România, 2020 este cel mai activ an din
ultimii trei ani, în privinţa numărului de runde de finanţare de tip „Seed”,
pentru start-up-uri care vor crea baza unei noi bucle de creştere, în următorii
ani.
Chiar dacă o parte din runde sunt investiţii
de continuare a finanţărilor de tip „Pre-Seed” din 2019, acest lucru confirmă
încrederea investitorilor în start-up-urile care au primit finanţări
suplimentare, pentru a continua creşterea şi în anul 2021.
Investiţiile
vor scădea şi în 2021
Având în vedere contextul marcat de scăderea
investiţiilor la nivel global ca urmare a lockdown-urilor provocate de
pandemie, coroborat cu posibila listare a UiPath, este de aşteptat ca suma
totală investită în ecosistemul din România să scadă dramatic şi în 2021 după
ce, în acest an, investiţiile totale au înregistrat o scădere de 60% faţă de
anul precedent, cumulând 225 de milioane de euro.
Cu o pondere de peste 90% în finanţările
ecosistemului de start-up-uri din România din 2017 până în prezent, UiPath a
poziţionat România timp de trei ani consecutivi în top 10 cele mai finanţate
ecosisteme din Europa.
2021 va marca începutul unei noi perioade de
creştere a ecosistemului, având la bază mai multe start-up-uri şi scale-up-uri
mai mature din punct de vedere antreprenorial, comparativ cu anul 2017, când a
început ascensiunea UiPath.
Privind în perspectivă
În mod surprinzător, ultima criză financiară
globală s-a dovedit a fi o perioadă fertilă pentru startup-uri şi pentru
unicorni. A fost o perioadă de creştere pentru soluţiile de infrastructură
software, instrumentele de dezvoltare software şi aplicaţiile sociale. Firme
precum Nutanix, MongoDB, GitHub şi Cloudera au fost fondate în această perioadă,
în timp ce alte companii precum Square, Slack, Dropbox şi Glassdoor au încercat
să revoluţioneze modul în care clienţii lor operează în criză. Toate companiile
menţionate anterior sunt acum evaluate la peste 30 miliarde de dolari.
Analiza datelor referitoare la start-up-urile
din SUA înfiinţate după anul 2003, care au obţinut mai mult de 100 milioane de
USD finanţare până în prezent, situează 2009 ca an de referinţă pentru cele mai
multe start-up-uri fondate în acest an şi ulterior finanţate. Chiar dacă Uber
este cel mai reprezentativ start-up fondat în 2009, 80% din fondurile atrase de
start-up-urile din 2009 au mers către alte idei inovatoare, care au văzut criza
ca pe un accelerator pentru creştere.
Prin urmare, contextul socio-economic actual
poate fi unul favorabil investiţiilor în tehnologie şi soluţii digitale, iar
start-up-urile care abordează schimbările de comportamente culturale şi
societale, generate de consecinţele pandemiei, pot să îşi găsească mai uşor
calea către succes.
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: