Regizorul Cristi Puiu, la Adevărul Live: „Premiile nu au legătură cu istoria cinemaului sau cu ce fac eu pe platou“ VIDEO

Lumea regizorului Cristi Puiu, de la „un cartuş de Kent“ la Oscar 

Regizorul Cristi Puiu se află în topul preferinţelor criticilor din lumea întreagă, după ce pelicula sa, Sieranevada, a fost prezentată la Cannes. De curând, lungmetrajul său a fost propus de România pentru Oscarul acordat celui mai bun film străin.

Acţiunea filmului este plasată la trei zile de la atentatul din redacţia publicaţiei pariziene Charlie Hebdo şi la patruzeci de zile de la moartea tatălui lui Lary. Acesta urmează să îşi petreacă ziua de sâmbătă la comemorarea celui dispărut. Întrunirea de familie nu se derulează însă conform aşteptărilor: discuţiile sunt aprinse şi diferenţele de opinii nu întârzie să apară. Cu actorii Mimi Brănescu, Judith State, Bogdan Dumitrache, Dana Dogaru, Sorin Medeleni şi Ana Ciontea, Sieranevada va rula în cinematografele din România din 9 septembrie.

Regizorul Cristi Puiu s-a aflat în studioul Adevărul Live, de la ora 14.00, într-o discuţie legată de filmul românesc şi neputinţele acestuia, de Sieranevada, dar şi despre "nominalizările inutile" ale României la Oscar.

„Premiile nu au legătură cu istoria cinematografului sau cu ce face regizorul pe platou“, a afirmat Cristi Puiu în studioul Adevărul Live. Totodată, cineastul şi-a mărturisit inapetenţa pentru interviuri: „Interviul înseamnă o haină pe care nu o porţi în mod normal. Or, eu nu port o astfel de haină. Jurnalistul, cu bune intenţii, înţelege ce înţelege şi după aceea montează cum îl duce capul. Dar într-o discuţie de acest gen nu se poate spune nimic important. Ne oprim doar la lucruri neimportante. O discuţie despre esenţa cinematografului, despre ceea ce este cu adevărat important, nu poate fi dusă în acest fel“, a explicat Cristi Puiu.

„Nu se poate vorbi despre pictură decât cu pensula în mână“, a stipulat invitatul dificultatea actului (auto)critic, ineficienţa limbajului, futilitatea „textului secund“. Cristi Puiu spune că singura literatură care l-a impresionat în ultimii 25 de ani a fost memorialistica despre închisorile comuniste, publicată în special de editura Humanitas.

Cristi Puiu s-a născut pe 3 aprilie 1967, la Bucureşti. A făcut pictură de la vârsta de 10 ani, iar după revoluţie a obţinut o bursă de studii pentru pictură la Ecole Superieure d’Arts Visuels din Geneva. A abandonat aceste cursuri pentru a se înscrie la cele de film, din cadrul aceleiaşi şcoli, absolvind în 1996. A realizat numeroase documentare video, iar în 2001, a debutat cu lungmetrajul “Marfa şi banii”, care a fost selecţionat în multe festivaluri, inclusiv pentru Quinzaine des Realisateurs la Festivalul de la Cannes.

În 2003 a câştigat Ursul de Aur la Festivalul de Film de la Berlin cu scurtmetrajul “Un cartuş de Kent şi un pachet de cafea”. În 2005 a regizat “Moartea domnului Lăzărescu”, cel de-al doilea lungmetraj al său, cu care a câştigat Marele Premiu Un Certain Regard la Cannes şi peste 50 de premii la alte festivaluri internaţionale.

Cristi Puiu este co-scenarist la ambele sale filme de lungmetraj, alături de Răzvan Rădulescu. În colaborare cu acesta a mai scris scenariul la “Niki Ardelean, colonel în rezervă” (2003), regizat de Lucian Pintilie, şi la “Offset” (2006), realizat de regizorul german Didi Danquart. În 2009, Cristi Puiu a filmat “Aurora”, bazat pe un scenariu propriu, şi în care deţine rolul principal. “Aurora” continuă seria celor şase “Poveşti de la marginea Bucureştiului”, din care prima este “Moartea domnului Lăzărescu”.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările