Un rezultat notabil

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Suntem în Berlinul anilor 20 ai secolului trecut. Viaţa de noapte, lumea cabaretului cu toate secretele, cu luxul şi inconştienţa lui par să fi înlăturat cvasi-total traumele Marelui Război. Nimeni nu dă nici cel mai mic semn a se gândi, nici măcar o singură clipă, la imensele datorii ce trebuie plătite, la mizeria din cartierele proletare, la şomajul din ce în ce mai ameninţător ori la resentimentele ce se acumulează tot mai primejdios

Cei ce îşi pot permite să se distreze, să îşi petreacă nopţile în fum de cabaret şi în vecinătatea fetelor cu trupul dezgolit o fac, cei ce nu, comentează, înregistrează, salivează şi bârfesc. Participând măcar aşa la nelimitata exhibiţie a simţurilor abil stârnite.

Un întreg oraş pare a fi şi electrizat, şi fanatizat, dar şi scandalizat de comportamentul deloc convenţional, pas comme il faut, al unei tinere pe nume Anita Berber. Pentru simplul motiv că atât de rigurosul, de geometric, de cazon spirit german vrea să uite, să bârfească şi să se distreze.

image

Or, tocmai Anita Berber îi furnizează muniţie pentru a-şi împlini toate aceste plăceri perverse. Anita e dansatoare de cabaret, e cântăreaţă, are bani. Căştigaţi relativ uşor, cheltuiţi într-o clipită. Anita apare în spectacole semi- goală, iar în public, în ipostază civilă cum se zice, pe stradă, se face că şi-ar ascunde goliciunea, totala lipsă de principii ce face ca moto-ul rabelaisian fais ce que tu vodras  să fie  dus dincolo de orice limite admise, în blănuri dintre cele mai scumpe.

Anita e tot ce vrei şi ce nu vrei. E rând pe rând când nu e chiar în acelaşi timp femeia- femeie, femeia-sexy, femeia furnizoare de plăceri carnale. Anita e femeia- vrăjitoare, femeia- narcomană, femeia- haşis, femeia-ispită. E femeia pasională, femeia-perversă, femeia-strălucitoare, femeia Arlechino. Care nu face nici un secret că, mai presus de toate, îi place să iubească şi să fie iubită. Pune pe jar deliberat cvasi-inconştienta lume din jur, atunci când se amuză pe seama lui Mussolini ori pe cea a mustăcioarei unui (încă) mic politician pe nume Hitler.

Versatilitatea ei se pare că l-a fascinat pe regizorul, coregraful şi dansatorul Răzvan Mazilu. Cel care i-a dedicat un spectacol de cabaret perfect articulat, în a cărui cuprinzătoare, elastică morfologie se amestecă luxul adevărat şi luxul calp, autenticul trăirii şi părelnicul simulării veseliei şi inconştienţa supradimensionată. Acestea din urmă anume gândite de protagonista Anita spre a atrage atenţia asupra ei şi, mai ales, pentru a-şi furniza sieşi însăşi iluzia că pentru o anume perioadă de timp s-ar identifica cu centrul lumii. Chiar dacă preţul plătit pentru acest amalgam de exhibiţii nu se măsoară în cecuri cu multe zerouri, ci în viaţa însăşi.

Dramaturgia spectacolului se bazează pe texte semnate de Dan Mihu, Salvador Dali, Edith Piaf, Joe Jenčik. Conceptul scenografic, bogat, luxos, înşelător, mustind de obiecte al căror rost este acela de a marca inconştienţa specifică cheltuirii haotice nu doar a banilor, ci şi a vieţii îi aparţine tot lui Răzvan Mazilu şi a fost concretizat cu ajutorul contribuţiei Romanei Ţopescu şi a lui Dragoş Trăistariu.

image

Versatilitatea nemărginită a personajului spectacolului de acum este subliniată de decizia lui Răzvan Mazilu de a împărţi rolul în mai multe felii. Aşa se face că Anita Berber este întrupată, succesiv şi complementar, de patru excelente tinere actriţe- Ilona Brezoianu, Anca Florescu, Alina Petrică şi Ana Bianca Popescu- dar şi de Răzvan Mazilu însuşi. Rezultatul de ansamblu fiind, indubitabil, cu adevărat unul notabil.

Centrul de Creaţie, Artă şi Tradiţie al Municipiului Bucureşti- MON CABARET NOIR; Spectacol conceput de Răzvan Mazilu; Texte de Dan Mihu, Salvador Dali, Edith Piaf şi Joe Jenčik; Regia, coregrafia, concept scenografic de Răzvan Mazilu; Decor, obiecte, afiş de Ramona Ţopescu, Dragoş Trăistariu; Sound design; Mihai Dobre, Gabriel Băruţă; Make-up artist; Dora Codiţă; Light design: Alina Popa Cu: Răzvan Mazilu, Anca Florescu, Ilona Brezoianu, Ana Bianca Popescu, Alina Petrică; Data reprezentaţiei: 27 octombrie 2016

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite