Premieră în ştiinţa Universului: un sistem solar în formare, descoperit de astronomi

Sistemul nostru solar are câteva miliarde de ani, dar acum astronomi din Marea Britanie au reuşit să observe, în premieră, formarea unuia la milioane de kilometri depărtare de Pământ.

Descoperirea astronomilor britanici ar putea să ajute pe viitor la actualizarea teoriilor despre apariţia propriului nostru sistem solar. Cel observat recent gravitează în jurul stelei HD 100546, care este de aproximativ o mie de ori mai tânără decât Soarele şi situată la o distanţă de 325 de ani-lumină de Terra.

Observaţiile au fost realizate cu ajutorul Very Large Telescope (VLT) de la Observatorul European Austral (ESO), din deşertul Atacama. "Dacă ţinem cont de distanţa uriaşă care ne desparte de acea stea, este ca şi cum am privi spre ceva de mărimea unui vârf de ac aflat la o distanţă de 100 de kilometri", a explicat Rena Oudmaijer, unul dintre astronomii care au condus aceste cercetări. Steaua HD 100546 a apărut dintr-un nor de gaz şi praf cosmic, a cărui parte centrală a implodat.

În interiorul zonei rămase din acea nebuloasă, materia se condensează sub fomar unui disc. Astronomii l-au denumit "disc protoplanetar" şi îl descriu drept un sac amniotic stelar, informează Mediafax. Rezultatele astronomilor indică cel puţin prezenţa unei planete în discul protoplanetar al stelei HD 100546. Dovada constă în prezenţa unui uriaş spaţiu vid în discul protoplanetar. Acea regiune, complet lipsită de materie, indică prezenţa uneia sau mai multor planete, pe cale să îşi alcătuiască o orbită proprie în norul de gaz şi praf cosmic.

Timpul de formare este deocamdată necunoscut, dar cercetătorii cred că ar putea fi vorba de un proces mai rapid decât au estimat ei până în prezent. Astronomii vor să verifice dacă fenomenele care se produc în acel sistem sunt tipice şi se aseamănă cu cele din alte sisteme planetare, precum sistemul solar.

<a href="https://www.facebook.com/adevarultech" target="_blank" rel="nofollow">Hai pe Facebook ca să ştii ce-i nou şi când nu eşti pe site!</a>