NASA: Zona arctică se topeşte într-un ritm îngrijorător

Zona arctică se topeşte rapid FOTO Shutterstock

NASA avertizează că suprafaţa acoperită cu gheaţă în zona arctică a scăzut drastic în ultima vreme şi trendul continuă să existe. Practic, gheaţa arctică a atins minimul anual luna aceasta.

Pe 17 septembrie, când NASA a calculat nivelul gheţii din zona arctică, aceasta se întindea pe 3,12 milioane de kilometri pătraţi, cea mai mică suprafaţă din 2014 (un lucru normal, dat fiind că a fost vară), dar şi al şaselea cel mai mic nivel din 1978 încoace. Nu este cel mai rău lucru pe care-l puteau descoperi cercetătorii, dar NASA consideră că trendul este îngrijorător.

Nathan Kurtz de la NASA a spus că că în timpul anului se observă variaţiuni, dar pe termen lung se va pierde o mare cantitate de gheaţă. Temperaturile arctice au crescut de trei ori faţă de media globală.

Cu această ocazie, Agenţia Spaţială Americană a publicat şi un videoclip pentru a arăta evoluţia nivelului gheţii din zona arctică.

O generaţie poate distruge dorinţele omenirii

Emisiile de gaze de seră cresc atât de mult, încât o singură generaţie va distruge şansa de a reduce încălzirea globală la doar 2 grade Celsius, au avertizat specialiştii la finalul săptămânii trecute. Un nou raport aruncă posibilitatea ca omenirea să reducă încălzirea globală sub semnul întrebării, din cauza activităţilor industriale, a maşinilor şi a poluării în creştere.

Un raport al Global Carbon Project a fost publicat chiar înaintea summitului ONU pe teme climatice, care va începe astăzi. Primele descoperiri arată că dioxidul de carbon emis din arderea combustibililor fosili şi a producţiei de ciment este în creştere cu 2,3% în 2013. Astfel, a ajuns la o cantitate de 36 de miliarde de tone. Potrivit predicţiilor, creşterea se va menţine şi în 2014, fiind de 2,5 procente.

În 2014, emisiile de dioxid de carbon vor ajunge la 40 de miliarde de tone. Potrivit studiilor de până acum, cercetătorii spun că pentru a se menţine cota de încălzire globală trebuie consumate 1.200 de miliarde de tone de dioxid de carbon. În ritmul actual, acestea vor fi consumate în 30 de ani şi vom trece peste bariera de 2 grade Celsius.

Ce trebuie făcut pentru a nu ajunge la această problemă? Oamenii de ştiinţă spun că omenirea trebuie să lase neconsumate jumătate din rezervele de combustibil fosil. Potrivit studiului făcut de mai multe universităţi britanice, China, Statele Unite, Uniunea Europeană şi India sunt cele mai mare consumatoare de combustibili fosili. Emisiile Chinei au crescut cu 4,2%, în timp ce emisiile Indiei au crescut cu 5,1%. Uniunea Europeană este singura regiune unde emisiile au scăzut, cu doar 1,8%, deşi exportă o treime din emisiile sale în China şi în alte locuri, prin bunuri produse şi servicii.