Misiunea către Marte se pregăteşte pe versantul unui vulcan hawaiian

Anne Caraccio locuieşte, alături de cinci alte persoane, pe versantul vulcanului Mauna Loa, din Hawaii. Ea urmează să obţină un doctorat în inginerie chimică şi speră să ajungă, cândva, pe planeta Marte.

Programul este organizat de Universitatea din Hawaii şi are ca scop simularea condiţiilor pe care exploratorii le vor experimenta pe Marte. Proiectul se numeşte HI-SEAS (Hawaii Space Exploration Analog and Simulation). Misiunea actuală va dura patru luni şi vor mai urma două misiuni.

Studiul se axează pe studierea factorilor sociali, interpersonali şi cognitivi care afectează performanţa unei echipe pe parcursul timpului. Numai zborul către Marte durează între şase şi nouă luni, aşa că este vital pentru NASA să înveţe cum s-ar comporta un echipaj în această perioadă.

„Într-o misiune către Marte, NASA ar trebui să lase o mulţime de decizii la pe mâna echipajului, fiindcă centrul de control al misiunii nu va putea fi implicat minut cu minut în procesul decizional, cum este cazul Staţiei Spaţiale Internaţionale“, a declarat Caraccio, pentru phys.org.

Unele studii efectuate în cadrul simulării au rolul de a avansa testările cognitive şi de a reduce chestionarele oferite echipajului pentru înţelegerea condiţiilor mentale şi emoţionale ale membrilor. Aceste aspecte vor fi importante în procesul de selecţie desfăşurat pentru misiunile de lungă durată.

Când era copil, Caraccio a vizitat Centrul Spaţial Kenedy şi a fost vrăjită. A avut oportunitatea de a vedea câteva lansări la orele de curs şi a participat la un club de rachete în şcoala generală. Ea a ales o carieră în ingineria chimică fiind inspirată de profesoara ei de chimie din liceu, dar şi de fratele ei mai mare, inginer.

Ea a luat masteratul la Colegiul Manhattan din New York şi a aplicat, neîncrezătoare, la un târg de cariere, pentru un post la NASA. Timp de cinci ani, ea şi-a axat cercetările pe dezvoltarea tehnologiilor ce ţin de zborul oamenilor în spaţiu.

Anne Caraccio locuieşte, împreună cu cei cinci colegi ai săi într-un dom. Pe lângă proiectele de cercetare, ea monitorizează îndeaproape consumul energiei şi al resurselor în habitat. De curând, a fost nevoită să repare sistemul de răcire lichidă al costumelor pe care le poartă. Totuşi, scopul ei este de a găsi modalităţi de a reduce masa logistică prin refolosirea şi reciclararea diverselor deşeuri şi componente. „Deocamdată nu a existat o zi tipică. Însă sunt lucruri pe care le fac în fiecare zi. De exemplu, măsor generarea de deşeuri, verific puterea sistemelor şi profilurile energetice şi înregistrez consumul zilnic de apă şi energie electrică“, a explicat ea.

Caraccio era prea tânără pentru a se înscrie la NASA ca astronaut. „Pentru o misiune către Marte trebuie să mai dezvoltăm mult tehnologia, pentru a ne asigura că misiunea este eficientă şi de încredere. Totuşi, dacă se va ivi ocazia, mă voi înscrie“, a declarat ea.

Misiunea ei se încheie pe 28 iulie. Dacă o misiune către Marte nu va fi posibilă pentru ea, i-ar plăcea să continue să dezvolte tehnologii care să ajute misiunile viitoare. „Dorinţa de a călători în spaţiu va exista mereu în firea umană şi sper că eforturile mele vor duce la un viitor bun pentru Pământ şi pentru domeniul aerospaţial“, a spus ea.