Libelulele femele îşi înscenează moartea pentru a scăpa de masculii care le hărţuiesc pentru sex

Pentru a scăpa de masculii care le tot aleargă pentru sex, libelulele femele îşi înscenează propria moarte, căzând pe sol şi stând nemişcate, până ce peţitorul insistent pleacă, arată un studiu publicat în revista Ecology..

O cercetare a zoologului Rassim Khelifa, de la Universitatea din Zurich, Elveţia, arată în premieră cum insecte din ordinul Odonata se prefac a fi moarte pentru a evita împerecherea, informează Newsweek.com. Practica este una foarte rară în regnul animal, puţine specii apelând la acest şiretlic în scopul evitării unei partide de sex. Ordinul Odonate include insecte carnivore, precum libelulele.

Khelifa participa la un studiu privind modul în care larvele libelulelor sunt afectate de temperatură şi aduna ouă ale insectelor din ordinul amintit, din regiunea Alpilor elveţieni. Pe parcursul celor două veri în care s-a aflat în munţi, a observat un comportament neobişnuit în rândul femelelor din specia de libelule Aeshna juncea.

În studiul publicat în revista Ecology, zoologul a relatat că pe 5 iulie 2015, „în timp ce aşteptam lângă un iaz de lângă Arosa, la circa 2.000 de metri altitudine, am văzut cum o libelulă coboară brusc spre sol, urmată de o alta. Insecta care s-a prăbuşit pe sol era o femelă şi am observat că stătea nemişcată pe pământ, cu picioarele în sus.

Această poziţie este una atipică pentru o libelulă. Masculul a zburat pe deasupra femelei câteva secunde, apoi a plecat. Mă aşteptam ca femela să fie inconştientă sau chiar moartă după ce s-a izbit de sol, dar m-a luat prin surprindere zburând rapid imediat ce m-am apropiat. De aici s-a născut întrebarea: Oare tocmai l-a păcălit pe mascul? S-a prefăcut moartă pentru a scăpa de hărţuire? Dacă da, aceasta ar fi prima dată când un astfel de comportament este văzut în cazul odonatelor“.

Există patru cazuri de insecte despre care se ştia deja că se prefac a fi moarte, printre aceste fiind două specii de muşte, călugăriţa europeană şi păienjenii din specia Pisaura mirabilis, în cazul cărora masculii se prefac a fi morţi pentru a evita să fie ucişi după împerechere.

În lunile următoare, zoologul Rassim Khelifa a reuşit să obţină dovezi despre zeci de cazuri în care femele se prăbuşeau la sol şi păreau a fi moarte când un mascul le urmărea. Cercetătorul a investigat şi obiceiurile legate de reprodfucere ale acestei specii de libelule pentru a vedea de ce femelele recurg la acest comportament.

Observaţiile sale au arătat că femelele se apropiau de luciul de apă unde masculii aşteptau pentru a se împerechea. Masculii interceptau femelele în zbor, iar copularea avea loc undeva în apropiere. Apoi masculul pleca, iar femela rămânea singură în perioada în care trebuia să-şi depună ouăle, fără niciun fel de protecţie, spre deosebire de alte specii de libelule în cazul cărora masculul păzeşte femela.

Astfel, femelele erau vulnerabile în faţa altor masculi care doreau să se împerecheze. Observaţiile zoologului au arătat că tendinţa de a-şi înscena moartea era cu atât mai mare cu cât numărul de masculi disponibili pentru împerechere era mai mare. Libelulele care continuau să zboare erau în cele din urmă interceptate de un mascul.

Potrivit studiului, deşi este o strategie riscantă, înscenarea morţii ajută femelele acestei specii de libelule să trăiască mai mult şi să aibă mai mulţi urmaşi.