FOTO Chipul celui mai vechi strămoş uman, reconstituit cu ajutorul unui craniu vechi de 4 milioane de ani

Lucy, urmaşa lui Anamensis, a fost îndelung celebrată de cercetători. FOTO via Wikipedia

Descoperirea unui craniu vechi de patru milioane de ani în Etiopia a dus la crearea unei reconstituiri a chipului unui strămoş uman, Australopithecus anamensis.

Australopithecus anamensis ar fi fost strămoşul direct al faimoasei specii ”Lucy”, Australopithecus afarensis. În perioada în care au trăit, strămoşii noştri părăseau copacii şi începeau să meargă pe două picioare, însă chipul lor avea încă asemănări cu cele ale maimuţelor, cu maxilare puternice şi creiere mici.

Anamensis este cel mai vechi membru cunoscut al grupului Australopithecus. Lucy, urmaşa sa, a fost îndelung celebrată de cercetători, însă despre Anamensis nu se cunoşteau foarte multe lucruri. Descoperirea craniului din Etiopia a schimbat situaţia, fiind un craniu complet al unui bărbat adult, denumit MRD.

"Acest craniu este unul dintre cele mai complete fosile de hominizi de peste 3 milioane de ani", a explicat pentru AFP Yohannes Haile-Selassie de la Muzeul de istorie naturală din Cleveland (Statele Unite), coautor a două studii publicate miercuri, în revista Nature.

Craniul arată că MRD avea un creier mic, aproximativ un sfert din cel al unui om modern, însă începea deja să îşi piardă câteva dintre caracteristicile de primată. Caninii săi sunt mai mici decât cei găsiţi în fosilele mai vechi, şi deja dezvoltă maxilarul puternic şi pomeţii proeminenţi, pe care îi avea şi Lucy.

Imagine indisponibilă

Reconstrucţie a lui Anamensis, realizată de John Gurche. FOTO via Cleveland Museum of National History.

În plus, cu ajutorul craniului, oamenii de ştiinţă au concluzionat că Anamensis şi Afarensis au existat în acelaşi timp pentru o perioadă de cel puţin 100.000 de ani. Dovezile geologice indică faptul că mediul înconjurător avea dealuri abrupte, vulcani, râuri de lavă şi râpe mari, care ar fi izolat populaţiile, permiţându-le să se dezvolte separat.

MRD a fost descoperit în februarie 2016 în situl Woranso-Mille, din regiunea Afar în Etiopia (la 55 de km de unde a fost descoperită Lucy).  Această specie a fost "propusă în 1995 de palontologul Meave Leakey după descoperirea a 21 de fragmente de fosile" din Kenya, a precizat Le Monde. Dar nimic nu oferea încă date despre cum ar arăta caracteristicile capului său.

Profesorul Fred Spoor, de la Muzeul de Istorie Naturală din Londra, a descris specia Anamensis ca fiind ”cea mai veche specie care face parte, fără nicio urmă de ambiguitate, din arborele evoluţiei umane”, arată cei de la Guardian.