Antarctica a fost răvăşită de uriaşe incendii de pădure acum 75 de milioane de ani

FOTO SHUTTERSTOCK

În urmă cu 75 de milioane de ani, Antarctica era pârjolită de incendii de vegetaţie, arată un nou studiu publicat în Polar Research, relatează Washington Post.

Concluziile studiului se bazează pe analiza unor fragmente fosilizate de cărbune descoperite pe Insula James Ross situată aproape de vârful de nord-est al Peninsulei Antarctice.

În Cretacic, când dinozaurii erau încă în viaţă, Antarctica era acoperită de pădure tropicală temperată bogată în conifere şi peste 300.000 de specii de plante cu flori.

Fragmente minuscule de lemn fosilizat dintr-o specie străveche de conifere, Araucariaceae, au oferit dovezi că vegetaţia a fost arsă în urma unor incendii de vegetaţie acum zeci de milioane de ani. În acea perioadă Antarctica de azi făcea parte din Gondwana, supercontinentul sudic care a început să se rupă în bucăţi acum 170 de milioane de ani, dând naştere continentelor noastre.

Aceste rezultate vin în sprijinul teoriei că Antarctica - atât partea continentală cât şi insulele - era afectată de asemenea de incendii de vegetaţie frecvente în alte părţi ale lumii în acea perioadă.

Studiul sugerează ipoteza că incendiile de vegetaţie se întindeau pe tot continentul.

Cretacicul este „perioada globală înalt inflamabilă bine-cunoscută ”, scriu ei. „Incendiul natural de pădure - cauzat de fulgere, meteoriţi, scântei şi activitate vulcanică - a fost un fenomen obişnuit de-a lungul timpului geologic”, inclusiv pe continentul îngheţat de 14 milioane de kilometri pătraţi din zilele noastre.