Facebook la 10 ani: Un milion de dolari nu e fascinant, un miliard de dolari este. Lupta pentru cea mai mare reţea socială
0În 10 ani, despre Facebook s-au scris cărţi, sute de articole şi s-a făcut un film. Niciun astfel de produs nu e perfect, dar poţi afla foarte multe despre cum această reţea socială a crescut, cine a împins-o înainte şi ce lupte s-au dat între oamenii care au pus pe picioare afacerea.
Pe 4 februarie, Facebook împlineşte 10 ani. Până atunci, în fiecare zi, „Tech Adevărul“ îţi prezintă momente din istoria celei mai mari reţele sociale, care sunt oamenii care au ridicat-o, ce momente marcante a avut şi ce o aşteaptă în viitor. După primul episod în care a fost vorba despre începuturile reţelei, ce este ea şi cine a fost implicat în consolidarea ei, azi avem unul despre pierzătorii din jurul Facebook.
Mark Zuckerberg e fondatorul Facebook, este puştiul teribil al Harvard şi este miliardarul din Silicon Valley, dar nu i-ar trebui statuie de geniu, deoarece Facebook este, sau a fost în primii ani, o reţea construită cu sfaturi de la mulţi alţii.
Unul dintre oamenii de bază a fost Sean Parker, cel care a creat Napster şi a înţeles destul de bine cum merge Internetul. Şi fraţii Winklevoss sunt importanţi, fără aportul lor Zuckerberg ar fi fost, poate, doar studentul care să fondeze un produs similar MySpace sau Friendster, poate denumit Facebook, dar nu tocmai în 2004. Apoi, e Dustin Moskovitz care în filmul „The Social Network“ primeşte prea puţină atenţie în dauna lui Eduardo Saverin cu care Zuckerberg s-a certat. Pe Saverin Zuckerberg l-a scos din afacere pe motiv că nu ar fi dat suficientă atenţie Facebook şi o oprea din dezvoltare.
Viziunea artistică a lui Martin Ansin asupra Facebook.
Fraţii care au pornit scânteia unei reţele sociale
„Nu poţi să-ţi faci 500 de milioane de prieteni fără să ai şi câţiva duşmani“, acesta e mesajul de pe afişul filmului „The Social Network“ lipit peste faţa lui Jesse Eisenberg care îl joacă pe Mark Zuckerberg. Primii trei duşmani sunt gemenii Winklevoss şi Divya Narendra, partenerul lor. În decembrie 2002, Cameron, Tyler şi Divya au vrut o conectare mai bună între studenţii de la Harvard şi cei de la alte universităţii. Aşa că au gândit o reţea socială numită HarvardConnection. După ce programatorul iniţial, Sanjay Mavinkurve, a părăsit proiectul în primăvara lui 2003 şi s-a dus să lucreze pentru Google, cei trei l-au cooptat pe Victor Gao, plătit cu 400 de dolari, dar a renunţat la proiect în a doua jumătate a anului. Tot Gao l-a recomandat în noiembrie 2003 pe Mark Zuckerberg.
După o serie de mail-uri în care Zuckerberg i-a amânat pe fraţii Winklevoss şi le-a spus acestora că a fost prins cu munca, pe 11 ianuarie 2004 el a înregistrat domeniul thefacebook.com. La o zi după acest moment, fondatorul Facebook i-a scris lui Eduardo Saverin şi au convenit să vorbească despre strategia de marketing. După ce i-a mai amânat pe cei de la HarvardConnection, Zuckerberg a lansat The Facebook pe 4 februarie 2004. În 2007, un judecător din Massachusetts a constatat că acuzaţiile fraţilor sunt subţiri. „Bârfa din cămin nu înseamnă un contract“, a declarat judecătorul Douglas Woodock. Disputele cu fraţii Winklevoss şi Narendra s-au încheiat cu plata a 20 de milioane de dolari bani lichizi şi alte 45 de milioane în acţiuni Facebook.
Un interviu realizat de BBC cu cei doi fraţi
Aceşti fraţi au avut o idee bună pe care dacă n-ar fi fost Zuckerberg probabil n-ar fi dus-o mai departe de mediul universitar. Ar fi fost o reţea socială, această Harvard Connection, care să inspire altele, dar ar fi fost cam greu s-o vândă dincolo de universităţi. Mai mult, Facebook nu mai e acum, cum n-a mai fost de câţiva ani buni, ceea ce Winklevoss şi Narendra au gândit, ci s-a dezvoltat într-un produs nou faţă de conceptul anului 2002.
Prieteni şi duşmani
Filmul „The Social Network“ este construit pe cartea „The Accidental Billionaires“ a lui Ben Mezrich din 2009. David Kirkpatrick, de asemenea autor al unei cărţi despre Facebook, nota în 2010 într-un articol pentru „The Daily Beast“, după apariţia filmului, că este bun şi e bună cartea, dar nu este perfectă şi nici detaliată, iar faptul că Saverin a fost consilier pentru aceasta se vede cel mai bine în cum îi e redat rolul. Este omis din analiză Dustin Moskovitz, unul dintre cei care l-au susţinut pe Zuckerberg să ridice la vremea aceea The Facebook.
Fondatorul reţelei sociale i-a mărturisit lui Kirkpatrick că fără Moskovitz creşterea The Facebook s-ar fi diminuat. Acesta a fost programator şi cel cu care Zuckerberg a ajuns în Palo Alto, prima mişcare care avea să pornească valul creşterii Facebook. Din septembrie 2004, Moskovitz a primit 16% din reţea (înainte avea 5%), după ce Peter Thiel, fondator PayPal, a cumpărat 9% cu 500 de mii de dolari, iar Saverin a fost îndepărtat din companie.
Fondatorul îndepărtat de la Facebook
Prima dispută între Zuckerberg şi Saverin a venit când acesta din urmă a pus reclame gratuite pe Facebook pentru o companie pe care o crease şi care se numea Joboozle. „Ai creat Joboozle ştiind că până la urmă Facebook va avea nevoie de un serviciu de recrutare. A fost surprinzătoare mutarea ta, ai creat ceva ce ştiai că o să ajungă să rivalizeze cu Facebook. Dar ai pus şi reclame pe Facebook ca s-o promovezi, mai ales gratuite, iar asta e pură răutate“, îi scria Zuckerberg într-un mail lui Saverin.
Îl voi scoate din afacere şi apoi voi cădea de acord cu el. Şi va primi ceva, sunt sigur, merită să primească ceva.
Saverin ajungea să fie scos din companie printr-o „schemă murdară“, după cum discuta Zuckerberg cu Sean Parker. Nicholas Carlson scria, în septembrie 2010 pentru Business Insider, cum Zuckerberg îi va lua lui Saverin cota. A creat o companie în Delaware, a cumpărat-o pe cea veche, a redistribuit acţiunile, iar din 24% i-a mai alocat lui Saverin doar 10%. Mai târziu avea să-l concedieze de tot. Restul acţiunilor s-au împărţit între fondator, Parker, Moskovitz şi Thiel, cu 20% păstrate pentru viitori angajaţi. Zuckerberg a prevăzut şi datul în judecată şi a decis că îl poate susţine. „Îl voi scoate din afacere şi apoi voi cădea de acord cu el. Şi va primi ceva, sunt sigur, merită să primească ceva“, îi spunea fondatorul unui confident prin mail. El era nemulţumit că Saverin nu dedică suficientă atenţie companiei şi o opreşte din creştere.
Momentul în care Saverin află de mutarea lui Zuckerberg - aşa cum a fost prezentat în film
Zuckerberg a discutat şi cu Moskovitz despre Eduardo şi incapacitatea acestuia de a se dedica mai mult Facebook. „Se presupunea că el pune pe picioare compania, că face rost de fonduri şi creează un model de afacere. A eşuat la toate trei capitolele“.
Răzbunarea lui Saverin a venit sub forma cărţii „The Accidental Billionaires“ care a dus la filmul „The Social Network“. El a discutat cu Ben Mezrich, i-a povestit cum a pornit Facebook şi ce rol a avut Zuckerberg. Numai că s-a înţeles cu Zuckerberg şi a acceptat să nu mai discute cu presa ori să dea detalii despre companie. Cartea a rămas, Saverin şi-a recâştigat titlul de fondator, dar a intrat în istoria Facebook lângă fratii Winklevoss.
Sean Parker, un excentric şi un vizionar
Sean Parker a creat Napster, la finalul anilor '90, prin care muzica era disponibilă online, gratuit. A fost dat în judecată de casele de producţie şi a renunţat la proiectul său. A rămas însă un apropiat al Silicon Valley şi a fost un om de bază la creşterea Facebook, după mutarea companiei în California. El a înţeles rapid potenţialul unei astfel de reţele şi Kirkpatrick notează că rolul său major a fost în convingerea oamenilor să investească în companie.
Un milion de dolari nu e fascinant. Ştii ce-i fascinant? Un miliard de dolari.
Mai mult, mulţumită lui Parker fondatorul Mark Zuckerberg a rămas şef peste Facebook, atât în administraţia companiei, cât şi ca număr de acţiuni. Totuşi, tot Parker l-a pus pe Zuckerbeg să vină în pijamale la o întâlnire cu Michael Moritz, fondatorul Sequoia Capital. Motivul era un conflict mai vechi al lui Parker cu Moritz, când cel din urmă l-a îndepărat de la conducerea companiei Plaxo. Este de asemenea valabil profilul lui Parker drept lacom şi insistent, dar Kirkpatrick notează într-un articol din „Vanity Fair“ că nu duce lipsă de viziune. La fel de adevărat e că Sean Parker a plecat de la Facebook după ce a fost prins cu cocaină la el.
„Un milion de dolari nu e fascinant. Ştii ce-i fascinant? Un miliard de dolari“, îi spune Parker lui Zuckerberg în filmul „The Social Network“. Acum, Facebook e o reţea de miliarde: miliarde de oameni, dolari, poze, profiluri şi caractere scrise despre ea. Mâine, „Tech Adevărul“ îţi prezintă schimbările aduse de Facebook în mediul virtual şi cele mai mari schimbări ale sale, în 2013.
Află mai multe:
Cât timp ai pierdut pe Facebook? Poţi afla printr-o aplicaţie câte zile i-ai dedicat