SERIAL SMS-ul după 20 de ani: cel mai popular serviciu de mesagerie e în declin

0
Publicat:
Ultima actualizare:
iMessage este o aplicaţie populară printre utilizatorii de iPhone şi iPad şi o alternativă pentru SMS. FOTO Gizmodo
iMessage este o aplicaţie populară printre utilizatorii de iPhone şi iPad şi o alternativă pentru SMS. FOTO Gizmodo

Serviciul de SMS împlineşte, astăzi, 20 de ani. Nici nu este încă major în toate ţările lumii şi deja începe declinul său. Dezvoltarea tehnologiei Internetului şi a dispozitivelor mobile aduc cu ele scăderea popularităţii SMS-ului.

Adevărul“ a prezentat ieri evoluţia SMS-ului de la un simplu mesaj cu textul „Crăciun Fericit“ până la explozia cunoscută în ultima decadă, când numărul de mesaje trimise a trecut de câteva trilioane. Astăzi, debutează serialul intitulat „Evoluţia mesageriei instant“ dedicat acestui serviciu şi „urmaşilor“ săi, fie că e vorba de aplicaţiile mobile, fie că sunt reţelele sociale.

Smartphone-urile sunt cele mai populare dispozitive mobile, în dauna telefoanelor obişnuite, ceea ce face ca şi SMS-ul să fie din ce în ce mai puţin folosit, date fiind capacitătile multimedia reduse ale celor din urmă. În al treilea trimestru al acestui an, operatorii de pe piaţa nord-americană au văzut prima scădere a numărului de mesaje trimise, notează „The New York Times“. Astfel, în SUA au fost trimise, în perioada iulie-septembrie, 678 de SMS-uri lunar, în timp ce în al doilea trimestru cifra a ajuns la 696.

Este o scădere mică, la prima vedere, dar nu şi pentru operatori care, în ultimii 10 ani, au avut un profit destul de mare de pe urma acestui serviciu. În Marea Britanie, anul trecut au fost trimise aproape 40 de miliarde de mesaje. Anul acesta, după două trimestre în care s-au înregistrat scăderi, cifra este de 38,5 miliarde, notează „The Daily Mail“.

„Pentru prima dată în istoria telefoniei mobile, volumul de SMS-uri trimise este în scădere“, a afirmat James Thicket, directorul Ofcom, companie care a furnizat raportul pentru SUA. El vede declinul în faptul că oamenii au mai mult acces la Internet, iar metodele de comunicare online s-au diversificat. „[...] poate că oamenii trimit mai puţine SMS-uri, dar comunică electronic mai mult“, a mai declarat Thicket.

Pierderile operatorilor de până acum şi în viitor

Creşterea aplicaţiilor de mesagerie instant şi a vitezei de conectare la Internet a cauzat pierderi operatorilor de aproximativ 14 miliarde de dolari în 2011. Analiza a fost făcută de compania Ovum, preluată de BBC, şi a studiat modul în care aplicaţii ca WhatsApp, Blackberry Messenger sau Facebook Messenger au redus din volumul de SMS-uri trimise.

Orange încearcă să amortizeze scăderea prin lansarea aplicaţiei LibON, o alternativă la aceste servicii. De asemenea, operatorul a încheiat un parteneriat cu Facebook pentru a-şi extinde serviciile în mediul virtual.

Nici James Barford, analist al companiei Enders, nu vede încă moartea SMS-ului. „Există o ameninţare reală pentru acest serviciu, dar efectele pot fi reduse prin aplicarea unor tarife corecte“, a afirmat acesta pentru BBC. „Oamenii care folosesc aceste aplicaţii le aleg tocmai pentru a evita mesageria tradiţională şi costurile acesteia“.

În luna octombrie, compania Ovum a revenit cu o analiză pentru 2012, conform „UberGizmo“. Olandezii afirmă că pierderile operatorilor se vor ridica anul acesta la o cifră de aproape 23 de miliarde de dolari.

Nu Internetul este problema, ci limitele

Declinului SMS-ului nu vine doar pe fondul accesului tot mai mare la Internet de mare viteză şi al adoptării smartphone-urilor, dar şi din cauză că mesajele sunt limitate. Fiecare SMS are o limită de 160 de caractere şi chiar dacă pot fi trimise până la 3-4 mesaje la un moment dat, nu pot fi inserate şi poze. Alternativa este MMS-ul, dar are un cost mai ridicat şi impune, de asemenea, o limită pentru fişierele multimedia. Cea mai folosită de operatori este de 300 KB, în timp ce pe unele terminale poate fi mărită până la 5 MB, dar asta vine cu riscul că destinatarul este posibil să nu poată deschide fişierul.

Un mesaj text are aproximativ 128 de baiţi. Dacă ar fi să trimiţi o fotografie de 3 MB, cam cât are una realizată cu un smartphone de 8 megapixeli, te-ar costa aproximativ 1.700 de euro. O astfel de poză trimisă prin WhatsApp, Viber sau Facebook Messenger te costă cu mult mai puţin, chiar deloc dacă foloseşti o conexiune WiFi.

Desigur, SMS-ul nu va muri subit în următorul an, ba din contră. A adus profit de miliarde de dolari şi pe pieţele emergente din Africa şi Asia va continua să genereze venituri de aproape un trilion de dolari în următorii 7 ani, conform „The Guardian“. Însă pentru Europa este elocvent raportul operatorului Sonera. În Ajunul Crăciunului din 2010, au fost trimise 10,9 milioane de mesaje, iar anul trecut cifra a scăzut la 8,5 milioane. Dacă se menţine acest trend, în acest Ajun vor fi fost trimise aproximativ 6 milioane.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite