Ce câştigă (şi ce pierde) Google de pe urma Facebook Home

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mark Zuckerberg a prezentat, joi seară, Facebook Home, o interfaţă socială care va putea fi instalată pe o gamă selectă de telefoane cu Android.

Facebook Home nu îşi va găsi, cel mai probabil, un loc şi pe iOs.  Sunt de părere că Google are mult de câştigat de pe urma faptului că a permis rivalului său (de pe frontul publicităţii pe mobil) să-şi facă cuib pe ecranul de start al terminalelor cu Android.

Cel mai probabil, Facebook Home va fi descărcat de mulţi posesori de telefoane HTC One X, Samsung Galaxy S3 sau Galaxy Note 2. Cei mai mulţi vor fi tineri pentru care Facebook-ul înseamnă mai mult decât un site de socializare. Mulţi vor renunţa la interfaţă la scurt timp după ce o vor instala pentru că se vor plictisi să le tot apară feţele prietenilor în marginea ecranului.

Vor exista, totuşi, nişte utilizatori care îşi vor dori un telefon cu Android numai pentru că le oferă opţiunea de a-şi instala suita socială a lui Zuckerberg.

Sunt un utilizator de Windows Phone şi am o tabletă Blackberry. Dispozitivele mele nu vor permite niciodată instalarea Facebook Home şi asta m-a făcut, în timp ce urmăream prezentarea celor de la Facebook, să îmi doresc un telefon Android.

Mi-am dat seama că nu pot fi singurul care simte asta. Mi-am dat seama că există oameni care chiar îşi permit să-şi schimbe telefonul în urma unui astfel de impuls.

Apple a atras foarte mulţi tineri oferindu-le magia exclusivităţii, aplicaţii premium dar şi o versiune de Facebook superioară celei de Android şi care primeşte constant funcţii şi îmbunătăţiri. Ce-i drept, în ultimul timp, diferenţa dintre aplicaţiile pentru cele două platforme s-a micşorat însă acum balanţa se înclină spre sistemul de operare Google.

Platformele Windows Phone şi Blackberry au o audienţă bine-delimitată şi nu vor avea foarte mult de suferit dacă Facebook nu-şi va o construi case şi în sistemeel lor de operare. Apple, în schimb, susţine că a creat un telefon pentru toate generaţiile iar publicul companiei este fragmentat. Totuşi, toţi utilizatorii au ceva în comun - un nivel de trai ridicat.

Exact pe segmentul acesta va străluci Facebook Home (HTC One X, Samsung Galaxy S3 şi Galaxy Note 2 sunt telefefoane scumpe) şi exact pe acest segment are Google şanse să urce.

Să trecem puţin de la utilizatori, la dezvoltatori.

În invitaţia trimisă jurnaliştilor înainte de lansarea Facebook Home, reprezentanţii reţelei sociale au scris „vino să vezi noua noastră casă pe Android“.  

Ca să continuu în spiritul metaforei făcute de cei de la Facebook, aş putea spune că o vedetă tocmai s-a mutat în cartierul Android. Şi ce se întâmplă când o vedetă se mută într-un cartier? Valoarea tuturor proprietăţilor creşte şi cartierul devine, peste noapte, o atracţie pentru tot soiul de persoane cu bani şi influenţă.

Persoanele cu bani şi influenţă, în această metaforă, sunt dezvoltatorii de aplicaţii premium, dezvoltatori care, până acum, au fost momiţi de luxul şi exclusivismul cartierului iOS. Cui nu-i place să creadă că apartamentul pe care îl închiriază le-a fost acordat în urma unui proces de selecţie brutal, căruia nu i-au supravieţuit foarte mulţi?

Totuşi, ca în orice cartier exclusivist, regulile sunt foarte stricte. Dezvoltatorii trebuie să respecte cu sfinţenie regulile proprietarului - o doamnă trecută de prima tinereţe, afurisită şi conservatoare care defilează în creaţii haute-couture – sau riscă să fie daţi în stradă. 

Cartierul Android nu este unul atât de exclusivist, ci merge pe principiul „intră cine vrea, scapă cine poate“. La marginea lui îşi fac veacul tot felul de târâturi care se ocupă cu furatul datelor personale şi există şi comunităţi de hipioţi care se închină la Open-Source. Dar Androidul oferă şi beneficii: mai multe oportunităţi de afaceri şi mai multă libertate.

Acum, cu clădirea Facebook Home pe teritoriul Android, s-a produs o transformare importantă: dezvoltatorii simt miros de distracţie, dar şi de exclusivitate şi ar putea decide să închirieze un apartament şi pe Android.

Lăsând metafora la o parte (într-un final, vă mulţumesc dacă aţi avut răbdare să ajungeţi la acest paragraf), dezvoltatorii ar putea vedea o imensă oportunitate în interfaţa Facebook Home. Versiunea care poate fi instalată din Google Play nu are ce avantaje să aducă celorlate aplicaţii însă cea care vine preinstalată (cum e în cazul HTC First), are o funcţie foarte interesantă. Mai exact, în afară de notificările din Facebook care apar pe ecranul principal al telefonului apar şi notificările altor aplicaţii.

Bine, bine, şi Google ce are de câştigat, până la urmă? Apple a crescut foarte mult în ochii consumatorilor mulţumită numărului mare de aplicaţii lansate exclusiv pe platforma iOS şi Google ar putea să-şi mărească numărul de aplicaţii gândite special pentru Facebook Home, respectiv Android.

Ce poate pierde Google?

Zilele trecute citeam un studiu care susţinea că, în SUA, profiturile obţinute de Facebook din publicitatea pe mobil în 2013 ar putea ajunge la 1 miliard de dolari. Asta în contextul în care Facebook a avut 9,3% din piaţa publicităţii pe mobil în 2012 şi Google, mai bine de 50%.

Odată cu introducerea anunţurilor publicitare pe Facebook Home, reţeaua socială va căpăta o cotă de piaţă mai mare şi Google şi-ar pierde din venituri.

Şi Google + ar putea pierde destul de mult din cauza Facebook Home. Reţeaua socială a Google oricum nu este cea mai populară şi multor utilizatori le-ar fi foarte uşor să uite că mai există un alt site în afară de Facebook. Totuşi, mişcarea Facebook ar putea fi un imbold şi pentru Google să dezvolte ceva similar. 

Facebook s-ar putea dovedi a fi hoţul pe care Google l-a invitat în casă dar măcar nu este Amazon!

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite