Ce trebuie să ştii despre cloud: o discuţie la Adevărul Live despre soluţiile Oracle

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Oracle a vorbit despre soluţiile de cloud la Adevărul Live.
Oracle a vorbit despre soluţiile de cloud la Adevărul Live.

Oracle este unul dintre cei mai puternici jucători de pe piaţa serviciilor de cloud. La Adevărul Live, am discutat cu Sorin Mîndruţescu şi Liviu Gherman despre astfel de servicii, ce înseamnă cloud în 2015, dar şi cum sunt securizate datele pe care le urcăm, ca utilizatori şi companii, într-un server disponibil online.

Chiar dacă acum e prima dată când auzi de „cloud“, cel mai probabil ai folosit aşa ceva. Oricând ai încărcat conţinut pe Facebook - text, video sau foto -, oricând ai cumpărat ceva dintr-un magazin online sau când ai folosit o aplicaţie sau un joc online, şi nu numai, ai văzută o faţetă a acestui concept. La Adevărul Live i-am avut invitaţi pe Sorin Mîndruţescu, country manager Oracle Europa Centrală şi de Est, şi Liviu Gherman, cloud leader pentru cloud computing şi strategia PaaS în România, pentru a discuta despre cealaltă lume a cloud, cea care asigură funcţionarea site-urilor şi aplicaţiilor de care noi, ca utilizatori obişnuiţi, şi companiile depind.

Când vine vorba despre ceea ce ar trebui să ştim despre cloud, Sorin Mîndruţescu a pornit cu un exemplu. „Aş vrea să încep de la smartphone: îl folosim cu toţii. În urmă cu ani de zile, când aplicaţiile business to consumer au făcut ca toţi să ne punem datele undeva, pe Internet - Facebook, aplicaţii prin care comandăm mijloc de transport etc. - am început să utilizăm, fără să ne dăm seama, cloud-ul. Acum, aplicaţiile şi informaţiile stau într-un datacenter, la care ai acces de la distanţă“, a detaliat Mîndruţescu.

„Acesta e cloud-ul utilizat de noi, de toţi. Următorul nivel a fost al utilizării cloud-ului enterprise. Înainte, companiile, care până la cel pentru consumer îşi instalau aplicaţiile în datacenter-ul lor, învaţă să se adapteze la o nouă paradigmă.  Aceste aplicaţii nu mai trebuie să stea într-o zonă locală, în subsol, ci pot fi în altă parte. De acolo, foloseşti cât ai nevoie, când ai nevoie, cum ar fi în perioadele de vârf (n.r.: cum se întâmplă în retail, de sărbători)“, a completat acesta.

Mai jos sunt cele mai importante idei din timpul discuţiei live. Înregistrarea emisiunii este, de asemenea, disponibilă mai jos.

Ce trebuie să ştii despre cloud: o discuţie cu reprezentanţi Oracle despre Oracle Cloud şi soluţiile în acest domeniu

Liviu Gherman a spus, citând o analiză IDC, că estimarea investiţiilor în cloud pe 2015 ajunge la aproximativ 386 milioane de euro. Din această sumă, 70% s-a dus în Software as a Service (SaaS), iar restul în Platform as a Service (PaaS) şi Infrastructure as a Service (IaaS). „Pentru România nu avem încă date, dar astfel ne facem o idee despre direcţia către care se îndreaptă adopţia cloud“, a explicat Gherman. Pe lângă trendul pe care se află cloud-ul, i-am întrebat pe cei doi despre uşurinţa cu care poţi migra de la soluţia ta proprie la cea oferită de Oracle. Pe scurt, procesul este simplu, facil, chiar şi pentru persoane non-tehnice.

„Compatibilitatea este 100% cu sisteme proprii, cât şi cu cele bazate pe standarde deschise. Acum, nu mai trebuie să aştepţi luni de zile pentru a migra date. Lucrurile se întâmplă rapid, chiar de la o zi la alta, urmând protocolul. În fapt, acesta e şi unul dintre avantajele Oracle, că poate fi efectuat acest proces şi de persoane non-tehnice. Soluţia vine cu tot ceea ce este nevoie pentru a continua activitatea organizaţiei“, a spus Liviu Gherman.

Nivelurile soluţiilor cloud de la Oracle

„Întâi, este nivel de jos, al infrastructurii. Clientul care foloseşte IaaS trebuie să ştie că nu are nevoie să gestioneze servere, totul este furnizat prin cloud. Urmează PaaS, care oferă posibilitatea de a utiliza baze de date ca serviciu, fără a fi nevoie de o instalare. În final, nivelul superior, şi cel mai răspândit, este SaaS. Acesta reprezintă componenta dedicată aplicaţiilor de gestiune a resurselor unei companii, CRM, specifice pe diverse industrii“, a detaliat Gherman.

„Pornind de la cel mai înalt nivel, SaaS, e vorba de aplicaţii de business pe care orice companie le are. Acestea au devenit o necesitate în lumea modernă de ani buni, depăşindu-se de mult timp momentul contabilului cu creionul la ureche. Însă aplicaţiile respective erau folosite pe servere şi datacentere ale clientului. Aici voi da un exemplu simplu, trebuie să vezi cât de mult foloseşti o aplicaţie“, a argumentat Mîndruţescu. „Uite, în cazul salariilor, cele mai multe companii au 12 într-un an (unul pe lună per angajat). Întrebarea retorică e: de ce ai investi foarte mult, într-o aplicaţie complexă pe zona de salarizare, când ai nevoie doar de 12 ori pe an?

Atunci, e simplu: nu e mai uşor să accesezi o aşa resursă atunci când ai nevoie? Ba da. Asta se traduce într-o economie evidentă, în agilitate şi flexibilitate a modificării după necesar a acelei aplicaţii. Acesta este SaaS - foloseşti aplicaţiile cât ai nevoie, ţinându-le în cloud“, a mai spus acesta. Când vine vorba de PaaS, directorul Oracle susţine că utilizatorul doreşte o anumită customizare, dezvoltare a aplicaţiilor sale.

image

„În cazul acesta, ai nevoie de servere, dar nu e mai uşor să te duci într-un datacenter şi să încerci acolo? Astfel, plăteşti doar ceea ce utilizezi, decât să investeşti masiv într-o infrastructură. În cazul acesta, e important pentru o companie precum Oracle ce servicii pune în piaţă pentru ca celelalte companii să ştie ce pot face în cloud“, a mai adăugat acesta.

În momentul de faţă, pentru Oracle, e vorba de 30 de servicii PaaS. Acestea vin să replice ceea ce exista în soluţii locale, cum ar fi baze de date, server pentru aplicaţii, integrare, soluţii pentru Internet of Things şi Big Data (administrarea cantităţii mari de date generate) etc. „Oracle în momentul de faţă are cel mai consistent portofoliu de servicii PaaS din piaţa de IT şi enterprise“, a afirmat Gherman.

Educare a pieţei către servicii cloud

Ca în cazul multor tehnologii, maturizarea unui produs, cum este şi cloud, vine cu o educare a pieţei. „Aceasta este reciprocă, învăţăm reciproc: piaţa, companiile, noi învăţăm. Este un proces mutual şi, mai degrabă, povestim noi pieţei ce se întâmplă şi aşteptăm feedback pentru a-l încorpora în produsele noastre. Totuşi, şi varianta inversă e valabilă: să ascultăm ceea ce oamenii vor, pe măsură ce li se întâmplă. Societatea actuală în care trăim este încă bazată pe hârtie, iar în România comunicarea instituţională ar putea fi îmbunătăţită cu soluţii digitale. În acest caz, lucrezi cu potenţialul client şi printr-un proiect de «document management» poţi spori eficienţa atât a proceselor interne, cât şi de comunicare“, a zis Sorin Mîndruţescu.

Când vine vorba de educare, încrederea în securitate este un alt aspect despre care a discutat Liviu Gherman. „Oracle a dezvoltat platforma de Public Cloud bazându-se pe o experienţă de 30 de ani, timp în care a construit baze de date locale, care sunt foarte sigure. Folosim standarde înalte de securitate şi managementul informaţiilor, vorbim de mecanisme care împiedică accesul neautorizat, de practici şi proceduri la un nivel ridicat, şi avem centre de date de nivel 4, pe care nu le găsim în România, de exemplu. Acesta acoperă şi accesul la date. Vorbim de certificări folosite în industria bancară, în cea medicală, în sectorul public. Toate acestea asigură un nivel ridicat de securitate şi Oracle este recunoscută pentru calitatea serviciilor şi produselor sale“.

Mîndruţescu a completat, referindu-se la încrederea pe care o au oamenii şi companiile în soluţii care sunt departe de a fi infailibile. „Aş adăuga că suntem martori, de 20-30 de ani, ai fenomenului «hackeri». Pe acest fond merită menţionat că serviciile care s-au dovedit vulnerabile stau în curtea celui care le oferă. În continuare noi ne întrebăm de ce o companie care nu activează în domeniul IT crede că se descurcă la fel de bine ca una specializată în acest sector“, a spus acesta.

„Spre exemplu, eu am card bancar, dar asta nu înseamnă că sunt bancă. Aici este vorba de un proces uman de a migra din zona de confort tradiţional, când crezi că dacă ţii un server în centrul tău este mai bine. Am văzut foarte bine că se fură filme, date ale utilizatorilor din centre de date păstrate local. Desigur, aspectul securităţii în cloud trebuie explicat, înţeles, dezbătut. Totodată, astfel de clienţi şi companii trebuie să conştientize că nu pleacă de la un nivel de securitate foarte înalt, deşi aşa ar putea să creadă“, a conchis Sorin Mîndruţescu.

<a href="https://www.facebook.com/adevarultech" target="_blank" rel="nofollow">Hai pe Facebook ca să ştii ce-i nou şi când nu eşti pe site!</a>

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite