Cea mai valoroasă componentă a Uber ar putea fi datele colectate prin aplicaţie
0Uber a „reinventat“ taximetria, punând în maşină un telefon cu o aplicaţie. Acum, vedem şi cum Uber va ajunge să ştie oraşele mai bine decât oricine altcineva.
Uber, la fel ca Facebook sau Google, vrea să colecteze date prin aplicaţia sa. Cu cât ai mai multe date, cu atât ai putea să le prelucrezi, astfel încât să obţii informaţii preţioase. Conceptul nu e nou, se numeşte Big Data, iar problema importantă e prelucrarea. Facebook, Google şi altele ca ele colectează prin Internet, Uber colectează de pe străzi, prin maşinile în care se găseşte aplicaţia sa, prin telefoanele utilizatorilor. Motherboard a analizat plângerile taximetriştilor şi detaliază ce înseamnă cursa Uber pentru a deveni cel mai mare cunoscător al străzii.
Cât timp aplicaţia e activă - şi se poate să nu se întâmple doar atunci -, ea colectează date. Şoferii Uber numesc acest timp „kilometri morţi". În timpul cât aşteaptă o nouă solicitare de la vreun utilizatorii, cei mai mulţi nu stau într-un singur loc, ci se deplasează prin oraş.
Alex Rosenblat, de la Institutul de Cercetare a Datelor şi a Societăţii, şi Luke Stark, de la Universitatea din New York, au arătat cum Uber adună informaţii de la şoferii săi, chiar şi în timpul în care aceştia nu sunt plătiţi şi au publicat datele într-un studiu denumit „Informaţiile şoferilor Uber".
Cum ar putea şi cum sunt folosite datele colectate de la şoferi
„Şoferii Uber continuă să producă informaţii folositoare chiar şi când nu se află într-o cursă", scriu aceştia în lucrarea lor citată de Motherboard, „Ei transmit date către platforma centrală de unde se pot trage concluzii despre tiparele din trafic şi se pot completa analizele algormitmice ale cererii şi ofertei". Odată ce ai toate aceste date, poţi ajunge să creezi ceea ce Uber vrea: o reţea de maşini autonome, în care şoferii sunt inutili.
Uber şi-a făcut duşmani în firmele de taximetrie, dar în curând şi-ar putea face şi în şoferii săi. Şoferii de taxi sunt însă nemulţumiţi că Uber nu plăteşte aceleaşi taxe şi nu trebuie să respecte aceleaşi reguli. „Uber e cel mai apropiat lucru de un angajator pe care l-am văzut în industria asta", a spus Bhairavi Desai, fondatorul Sindicatului Taximetriştilor din New York. „Ei nu doar că dirijează fiecare aspect al unei zile de lucru, dar mai şi profită de pe urma colectării de informaţii din timpul acesteia, nu doar de pe urma vânzării unui produs".
Legat de teoria kilometrilor făcuţi pentru companie, una evaluată la zeci de miliarde de dolari, şi de colectarea datelor un profesor explică de ce nu e atât de simplu dacă şoferii ar trebui plăţiţi sau nu. „Uber îşi vede şoferii la fel cum vede maşinile sau drumurile sau pasagerii sau orice altceva: ca pe o potenţială sursă de venit. Dilema dacă şoferii ar trebui să fie compensaţi pentru informaţiile produse când nu se află la datorie e într-adevăr una întemeiată", a spus Douglas Rushkoff, profesor de teorie media şi economie digitală la Colegiul Queens. Articolul complet este pe site-ul VICE România.
Uber, Google şi toţi ceilalţi care vor maşini autonome
În urmă cu peste un an discutam cu Antonio Eram, director Netopia, despre tehnologie şi despre piaţa în care ne regăsim acum. Se poate să fi avut atunci cea mai bună apreciere despre Uber. „Vine unul cu o idee, îţi pune software în maşină şi faci bani ca taximetrist într-un ecosistem optimizat, totul în siguranţă, iar această idee scoate oameni în stradă, cei vechi protestează pentru că se văd depăşiţi“, explică Eram situaţia cu Uber.
Recent, Autorităţile din Statele Unite ale Americii responsabile de reglementarea siguranţei traficului auto acceptă sistemele de inteligenţă artificială ale maşinilor autonome ale Google drept şoferi. Odată cu această decizie, divizia companiei Alphabet face un pas înainte pentru a-şi dezvolta cealaltă filială: Auto.
Par cazuri separate, dar ceea ce Uber colectează îi va folosi într-o flotă de maşini. Google n-are datele astea, cel mult poate colecta din telefoanele noastre date despre străzile pe care mergem ca pietoni şi rutele pe care le urmăm, folosind Google Now. Datele au rămas la fel de preţioase atât offline, cât şi online, mai ales când vorbim de servicii care se bazează pe utilizatori. Uber nu e o excepţie, doar că nu colectează prin Internet, ci prin aplicaţie. Şi şoferii, şi utilizatorii ar merita o parte (poate), dar asta va fi mai greu de reglementat.