La pas pe străzi din faţa calculatorului
0Astăzi, excursiile se pot face şi din fotoliu, prin intermediul hărţilor digitale şi al imaginilor panoramice la nivel de stradă („street view“). Imaginile pot fi contemplate urmând „traseul“ clic, săgeată, rotire, zoom. Aproape 80 de oraşe şi destinaţii din România sunt prezentate virtual pe norc.ro.
Urc pe Andrei Mureşanu, trec de intrarea laterală a Parcului Copou şi de pe coama dealului văd blocul comunist în care am copilărit, cu tencuiala spălată de ploi şi şarpantele din plăci de azbest. Nu sunt fizic în Vaslui, oraşul în care „A fost sau n-a fost", dar văd ca peste drum Şcoala Generală nr. 2 şi Liceul „Mihail Kogălniceanu".
Undeva pe Ştefan cel Mare, cel mai mare bulevard al oraşului, la un parter de bloc, e o cofetărie unde mâncam ecleruri în pauza mare, iar ceva mai încolo, tot pe bulevard, spre Spitalul Judeţean, se află o librărie de la care mama ne cumpăra înainte de Revoluţie cărţile lui Marin Preda la pachet cu ceva „umplutură" de partid.
Ce mai, o adevărată excursie prin locurile copilăriei, fără a parcurge sute de kilometri cu maşina, doar cu tastatura şi mouse-ul unui calculator conectat la internet! La un clic distanţă de spaţiul copilăriei sunt şi locurile văzute în viteză în excursiile din ultimii ani - Stephansdom (Catedrala Sf. Ştefan) din Viena, celebrul Pod cu lanţuri din Budapesta, străzile aerisite ale Bratislavei.
Toate ajung în faţa mea urmând „traseul" clic, săgeată, rotire, zoom. Asemenea excursii virtuale sunt posibile azi din faţa calculatorului prin intermediul hărţilor digitale şi al imaginilor panoramice la nivel de stradă („street view" sau „street level view").
În afară de gigantul Google şi al său Google Street View, lansat în mai 2007, o serie de furnizori locali de servicii de acest tip s-au dezvoltat în toată lumea. În România şi în estul Europei a început să opereze din 2008 serviciul NORC (norc.ro), iniţiat ca business imobiliar într-o perioadă în care România era un Eldorado pentru investitorii din real estate.
„Vezi harta!"
O fotografie panoramică a Transfăgărăşanului Foto: Norc.ro
„Atunci, în România, dacă băgai un leu în afacerile cu case scoteai imediat zece, aşa că ne-am gândit să facem un site de imobiliare
altfel decât celelalte. Am constatat că piaţa este invadată de informaţie de proastă calitate. De pildă «Vând garsonieră în Berceni». Exagerez, dar erau foarte multe anunţuri neatractive, fără detalii. Şi ne-am gândit că poziţionarea unei proprietăţi pe o hartă i-ar atrage mai degrabă pe oameni", povesteşte Lucian Neagu, unul dintre proprietarii NORC.
În plus, potenţialii cumpărători erau, ca şi acum, interesaţi mai degrabă de anunţurile cu fotografii, aşa că pe norc.ro anunţul era însoţit de poze din interiorul propri etăţilor, de hartă şi, ulterior, de aceste imagini panoramice la nivel de stradă.
„De când e lumea, omul a avut nevoie de o hartă ca să se orienteze. Azi are nevoie de ea într-un alt format. Localizarea pe internet e un business de viitor", crede şi acum Neagu, la aproape doi ani de la lansarea afacerii pentru care el şi asociaţii lui aduc în continuare bani de acasă.
Cine are NORC?
După ce a analizat ideea împreună cu partenerii lui, Neagu şi asociaţii săi au căutat răspunsuri şi la alte întrebări. De ce altceva ai mai avea nevoie, în afară de o hartă digitală, atunci când cauţi un loc? „Ar fi foarte mişto să vezi imagini, să vezi cum arată. Google Street View era pe piaţă, în State, de un an şi jumătate şi asta furniza: imagini panoramice, cu poze luate la distanţă fixă. Cum se face? Am văzut ce tehnică folosea Google şi am căzut de pe scaun. Uau, nu era deloc simplu şi nici ieftin. Până la urmă am ajuns la altă tehnologie, bazată pe principiile fotografiei", povesteşte Neagu.
De la lansare, NORC a acoperit mai multe oraşe din ţară şi din Europa Centrală şi de Est. 80 de localităţi şi destinaţii din România, câteva zeci din Austria, Cehia, Polonia, Slovacia şi Ungaria.
„Hiturile" site-ului sunt de departe imaginile panoramice din Transfăgărăşan şi panoramele navigabile din Delta Dunării. Utilizatorii fac, în medie, pe lună, peste 5 milioane şi ceva de vizualizări pe panoramele din oraşele româneşti şi peste 3,5 milioane pe cele din celelalte ţări, chiar dacă în acest caz proiectul de fotografiere nu este finalizat.
„Nu ştiu dacă e mult sau puţin, pentru că nu am cu ce să mă compar. Google nu are date la vedere, dar nici n-am îndrăzni să ne comparăm cu ei - sunt un gigant. Cele mai vizualizate sunt imaginile din Deltă, pentru că e o destinaţie exotică", recunoaşte Neagu.
Numărul de vizitatori e încă foarte mic şi din cauza ratei de penetrare a internetului. De pildă, numărul de vizitatori unici pe street view din Ungaria este acelaşi ca în România, deşi numărul total al locuitorilor este mai mic de jumătate faţă de cel al ţării noastre.
Un veterinar la taste
Lucian Neagu, unul dintre cei cinci proprietari ai afacerii, este de profesie veterinar. Citeşte online presă de calitate şi este îndrăgostit de iPad, tableta de la Apple. Admiraţia lui pentru Steve Jobs, cofondatorul Apple, nu mai miră pe nimeni.
Din stradă în calculator
Barca folosită pentru fotografierea Deltei Foto: norc.ro
Practic, norc.ro foloseşte hărţile digitale Google Maps, dar echipa îşi face singură fotografiile, cu ajutorul unor dispozitive cu câte zece camere foto poziţionate pe capota unei maşini astfel încât să acopere toate unghiurile vizibile.
Aparatele care fac imaginile panoramice sunt corelate cu un sistem de poziţionare globală (GPS) cu corecţii (DGPS). Ulterior, fotografiile sunt „lipite" cu ajutorul unui soft pentru a realiza imaginile panoramice.
Este utilizat şi un alt soft ce ascunde feţele oamenilor prinşi în cadre şi numerele maşinilor - date considerate cu caracter personal, dar fotografiile sunt verificate şi manual înainte de a fi introduse în sistem.
Pentru deplasările în teren sunt folosite utilitare Logan, iar pentru fotografiile din Deltă a fost utilizată o barcă cu motor. Toate vehiculele trebuie să ruleze cu o viteză standard, iar lumina trebuie să fie bună. Fotografiile pot fi făcute numai ziua, până la ora 17.00.
„Anul acesta am avut o vară proastă pentru fotografii, din cauza vremii. Nu am reuşit să mai continuăm proiectul cu Delta Dunării - nu am făcut decât 1.000 de imagini panoramice. Anul acesta, în iunie, am «fotografiat» Transfăgărăşanul într-o singură zi. Am avut noroc de vreme bună", spune Neagu.
Cum actualizarea fotografiilor înseamnă costuri foarte mari, proprietarii site-ului le-au mai actualizat în 2010 doar pe cele din Bucureşti şi din Timişoara.
O şansă de a vedea lumea
„Cel mai interesant este că poţi să vezi lucruri familiare - casa, maşina, fereastra sau intrarea în bloc - prin alţi ochi", spune unul dintre utilizatorii norc.ro.
Dincolo de acest aspect, care a încântat şi a speriat deopotrivă şi la apariţia Google Street View, utilizarea serviciului poate să-ţi deschidă apetitul pentru călătorii. Din faţa calculatorului, cu un singur clic poţi ajunge la Viena sau la Praga, în staţiunile austriece de schi sau pe malul lacului Balaton, în Ungaria.
Practic, printr-o singură fereastră de pe monitorul computerului, te poţi plimba prin oraşe, imagine cu imagine. Succesiunea de cadre panoramice de 360 de grade care trec dintr-unul într-altul prezintă zonele parcurse ca şi cum te-ai afla pe stradă, la volanul unei maşini.
De ce aş intra pe norc.ro când pot să mă urc în maşină? „Să spunem că schiaţi şi aţi găsit cazare în Kitzbühel (Austria, n.r.) Cum o fi arătând zona? Dar hotelul? O scurtă cercetare e binevenită înainte de a pleca. Nu mai punem la socoteală că sunt oameni care, dintr-un motiv sau altul, nu vor ajunge niciodată la Viena! Asta e singura lor şansă să vadă locurile", explică Neagu.
Slabi la recomandări
Panoramele navigabile din Deltă Foto: norc.ro
Ca utilizator autentificat pe site, nu numai că poţi să te plimbi virtual prin oraşe din România, Ungaria, Austria, Polonia, Slovacia sau Cehia, dar, prin intermediul opţiunilor „panolink" şi „embed", poţi să foloseşti imaginile panoramice pentru a le arăta prietenilor un punct de întâlnire sau cum arată casa ta, restaurantul preferat etc.
„NORC are şi o secţiune de recomandări - un soi de social networking. Dar acest sistem este încă primit cu reticenţă în România, din cauză că nu suntem o ţară educată să fie implicată social în aşa ceva. În plus, mulţi utilizatori ai site-ului nu înţeleg că recomandările au, practic, credibilitatea generală a informaţiei puse pe internet", mai spune
Lucian Neagu.
Banul vine din... buzunar
Lucian Neagu spune că afacerea ar putea aduce bani prin cel puţin două metode. În primul rând, ar fi valorificarea potenţialului portalului imobiliar. „Din păcate, am picat pe o piaţă imobiliară groaznică, dar, în condiţii normale, agenţiile imobiliare plătesc un abonament pentru găzduirea anunţurilor plus sume suplimentare pentru alte tipuri de oferte", explică oficialul NORC.
A doua metodă e cea a publicităţii plătite pe site, noutatea fiind posibilitatea de a introduce mesajul publicitar direct în imaginea panoramică.
Deocamdată, banii vin tot din buzunarul partenerilor şi, chiar dacă Neagu a evitat elegant răspunsul, unele surse vorbesc de o investiţie de aproximativ un milion de euro în primul an al afacerii.
„Datorită tehnologiei şi a sistemului în sine, la început a părut un serviciu mai greu de folosit. În schimb, dacă în august 2009 le arătam potenţialilor clienţi site-ul şi ziceau «NORC - ce naiba-i asta?», azi înţeleg importanţa imaginilor panoramice şi cât de mult înseamnă să nu baţi Bucureştiul două ore pentru a vedea un bloc pe care poţi să-l priveşti din faţa calculatorului", arată Lucian Neagu.
Pentru el şi pentru asociaţii lui, street view-ul românesc nu e ceea ce pare pentru alţii - un soi de nebunie personală -, ci un proiect cu un potenţial de creştere foarte mare.
Vezi câteva panorame NORC de pe Transfăgărăşan
Panorama în vârf de munte, zăpada pe marginea drumului