Cine ascultă muzică în România?
0Sfârşitul anilor ’90 a venit cu schimbări în ceea ce priveşte industria muzicală românească. Câţiva critici muzicali au încercat să analizeze publicul românesc pentru a vedea dacă se poate spune că acesta este majoritar feminin sau masculin.
Trăsăturile publicului românesc ar trebui să fie aceleaşi cu trăsăturile muzicii româneşti, pentru că oferta existentă pe piaţă este rezultatul cererii publicului. Dacă piaţa muzicală abundă de grupuri vocale feminine, atunci acesta să fie publicul românesc majoritar şi fidel?
“Noi suntem detaşaţi pe secţiuni, ca public. Nu există un public conturat, dar ce pot spune este că cel care există deja poate fi împărţit în două categorii: publicul care alege muzica românească şi cel care alege muzica străină.
Din păcate, la noi, este la modă publicul de gratuităţi, cel care nu are preferinţe şi alege să meargă unde nu plăteşte. Dar publicul care plăteşte este unul feminin, din ce am văzut eu. Publicul feminin e numeros, poate pentru că bărbaţii sunt mai selectivi, iar femeile sunt mai flexibile în ceea ce priveşte gustul muzical”, spune criticul muzical Dana Dorian.
Criticul Andrei Partoş crede că publicul românesc este egal împărţit. În mod cert, există trupe, cum ar fi Holograf sau Ştefan Bănică jr, la care vin dominant fete. Dar, nu cred că există asemenea împărţeală. Am cunoştinţe care ascultă Zeppelin cât nu ascultă zece bărbaţi la un loc”, adaugă acesta.
Ceea ce este diferit la publicul român faţă de acum câţiva ani, conform lui Andrei Partoş, este diversitatea vârstelor prezente la concertele care au avut loc anul acesta. “Am văzut copii de la 14 ani până la oameni de 70 de ani” spune acesta, mulţumit de deschiderea publicului român faţă de muzică.
Dacă afară se poate vorbi despre trupe sau despre solişti cu un public majoritar feminin sau masculin, în România, piaţa nu este îndeajuns de diversificată pentru a putea trage o concluzie.
Fetele ascultă melodia, bărbaţii văd videoclipul
Industria muzicală românească tinde să ofere publicului exact ceea ce cere, fapt care încetineşte, paradoxal, cunoaşterea directă a publicului ascultător. În acelaşi timp, există radiouri care testează publicul, din dorinţa de a-l cunoaşte şi de-al educa. George Zafiu, director muzical la Europa FM, mărturiseşte că publicul ascultător român nu are o cultură muzicală bine închegată, aşa cum pe scena românească nu există specialişti în muzică.
George Zafiu spune că în acest moment, pe locul întâi în topul românesc, se află trupa “Blaxy Girls”, formată din patru fete. “Probabil că fetele ascultă melodia, iar bărbaţii se uită la videoclip”, spune amuzat acesta, în încercarea de a identifica preferinţele publicului român.
Cât despre publicul feminin, care pare a fi mai activ decât cel masculin, acesta oferă o posibilă explicaţie. “Dacă într-adevăr există un public format mai mult din femei, este pentru că femeile sunt pline de caracter, ceea ce le face să se plictisească mai repede şi să testeze mai multe stiluri. Situaţia rămâne cu semnul întrebării. Este prea devreme să ne punem întrebarea asta, în ceea ce priveşte publicul ascultător român”.
Diferenţele faţă de străini
Femeile sunt prezente însă în toate audienţele, în mică sau mare măsură, dar, spune Zafiu, “asta se întâmplă peste tot”. În încercarea de a descrie publicul românesc, Zafiu spune că nu se poate trage încă o concluzie. “Lucrurile trebuie să se schimbe. La români nu există încă o cultură a spectacolului, a ieşitului în oraş cum este în afară”. Acesta oferă exemplu o experienţă personală, prin care a putut diferenţia publicul român de cel străin.
“Am fost la un concert Jon Bon Jovi în Philadelphia, unde acesta obişnuieşte să cânte des, o dată la câteva luni, şi tot s-au strâns zeci de mii de oameni. Asta pentru că la ei e absolut firesc, e ca o ieşire în oraş. Ei veniseră să se simtă bine, unii nici nu erau atenţi la concert. La noi nu există încă aşa ceva, românii mai au multe de experimentat în ceea ce priveşte muzica şi spectacolul”, afirmă Zafiu.
Holograf, trupa femeilor
Dan Bittman, solistul trupei Holograf, a fost de acord că la concertele trupei sale sunt prezente mai multe femei. “Publicul nostru este majoritar feminin, asta vă spun din reacţiile pe care le vedem. Poate şi noi ne-am orientat cu muzica mai mult spre partea asta, dar n-aş face o împărţire foarte clară, nu cântăm numai pentru femei şi nu avem la concerte, în sală, numai femei”, precizează acesta.
Preferinţele englezilor
Artişti pe care femeile îi iubesc şi pe care bărbaţii îî urăsc :
James Blunt
Justin Timberlake
Tori Amos
Janis Joplin
Alanis Morissette
Artişti pe care bărbaţii îi iubesc şi pe care femeile îi urăsc :
The Smiths
Led Zeppelin
Joy Division
Neil Young.
Sursa: ”The Times”