Firmele, o soluţie pentru finanţarea Educaţiei
0Parteneriatul public-privat pentru un sistem mai bun a fost subiectul unei conferinţe organizate de Fundaţia „Dinu Patriciu“. Companiile se implică prea puţin când vine vorba de perioada de practică a studenţilor din timpul anului şcolar.
În cadrul dezbaterii, participanţii au discutat şi despre stagiile de practică în companiile private. Prorectorul Miron Dumitru a recunoscut că o vină o poartă şi universităţile, deoarece perioada de practică în facultate este de două-trei săptămâni, în timp ce companiile oferă stagii pe o perioadă de trei, şase sau nouă luni.
De asemenea, Liliana Preoteasa, director general în cadrul Ministerului Educaţiei, a susţinut că cele mai multe parteneriate pentru stagii de practică sunt cu companiile cu capital străin, cele româneşti nefiind cu adevărat interesate să ofere elevilor şi studenţilor şansa de a face un stagiu. Miron Dumitru, prorector la Academia de Studii Economie, a declarat că ar vrea ca firmele să fie mai responsabile din punct de vedere social: „Companiile finanţează mai cu plăcere Balul Bobocilor decât studiile unei categorii dezavantajate".
Asigurarea unui loc de practică nu este singurul element din acest parteneriat. Programe de dezvoltare a infrastructurii educaţionale, un sistem de vouchere în care finanţarea urmează elevul chiar şi într-o şcoală privată, programe de tipul „adoptă o şcoală" şi, de ce nu, externalizarea managementului instituţiilor de stat către şcoli sau firme private. Acestea ar fi principalele modificări care ar putea rezulta din parteneriatele între stat şi companiile private.
„Cred că suntem cu toţii de acord că sistemul educaţional românesc se află într-un impas, şi nu de acum, şi nu de anul trecut, ci de ceva vreme, şi noi considerăm că o potenţială soluţie la toate problemele sistemului educaţional românesc ar fi poate o implicare mai puternică a sistemului privat în şcoala românească", a explicat Tincuţa Baltag, directorul general al Fundaţiei „Dinu Patriciu".
Parteneriat, nu privatizare
„Nu vorbim despre privatizarea educaţiei, ci despre o colaborare reală între Ministerul Educaţiei, Guvern şi companiile, fundaţiile, organizaţiile non-guvernamentale pentru realizarea aceluiaşi scop: creşterea nivelului educaţiei în România", a mai precizat Tincuţa Baltag. În cadrul parteneriatului public- privat, companiile ar dispune fonduri pentru învăţământ, iar statul la rândul lui va sprijini sistemul privat. „Noi (n.r. - Ministerul Educaţiei) nu finanţăm şcoli private, ci îl finanţăm pe copil.
Noi îi dăm dreptul copilului de a se duce unde crede mai bine, dându-i finanţarea de bază", explică Liliana Preoteasa cum ar funcţiona sistemul de vouchere în care finanţarea îl urmează pe elev chiar şi în şcolile private. Anul acesta, ministerul a calculat 2.230 de lei pe an pentru un elev de gimnaziu din mediul urban, în timp ce pentru un elevii de la sate a alocat câte 2.700 de lei. Finanţarea de bază ar putea astfel acoperi o parte dintre taxele percepute de o instituţie privată de învăţământ.
"Nu vorbim despre privatizarea Educaţiei, ci despre o colaborare reală pentru realizarea aceluiaşi scop: creşterea nivelului educaţiei în România.''
Tincuţa Baltag director general al Fundaţiei „Dinu Patriciu"